ang parkering

plimpe

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
dunder kisse
tänkte höra om det är ngn som vet reglerna för parkering på gata.

jag ringde till polisen i sthlm och de sa att parkering av mc på bilparkering så hjäller samma regler som för bil=betla (problem var gör man av parkeringslappen)

svaret jag fick var att 95% lapplisorna inte lappade mc fast de borde just pga av detta kända problem. vilket betyder att hittar du inte en parkeringsplats för mc så riskerar du bot.

i solna dock var svaret att här får du parkera där det ar tillåtet för bilar fast mc behöver inte betala och du får stå där i 24h.

parkerar jag på trotoaren så var det 1000kr i böter på båda ställena.

om jag nu åker ut i vårt avlånga land betyder det att jag ska ringa runt till alla komuners parkerings avdelning för att få reda på vad som gäller i just deras komun. :3freak

och hemma runt huset finns det ingen stans att parkera sin båge. parkar man på gatan så e de risk för böter och parkar man vid huset där allas cycklar förövrig står får man böter av hyresväden för det är ett registrerat motorfordon och skall räknas som en bil.... :kocko

någon som har tips på hur man löser detta??

plimpe skrev:
jag ringde till polisen i sthlm och de sa att parkering av mc på bilparkering så hjäller samma regler som för bil=betla (problem var gör man av parkeringslappen)

För några år sen kom en P-lisa när jag skulle parkera hojen. Jag påpekade att det inte gick att sätta parkeringslappen nånstans och då svarade hon att jag skulle bygga nån låda med genomskinligt lock som gick att låsa... :huvet :huvet :huvet

det e ju många man har hört som säger att man ska ta med sig skylten. men riskerar man inget annat om man gör det?

typ bogsering el ett de får reda på vems hojen e via ngt annat nr på hojen :död

newstead skrev:
För några år sen kom en P-lisa när jag skulle parkera hojen. Jag påpekade att det inte gick att sätta parkeringslappen nånstans och då svarade hon att jag skulle bygga nån låda med genomskinligt lock som gick att låsa... :huvet :huvet :huvet

Då är det bara ställa frågan om vilken förordning det står att man måste tillhandahålla detta och hur man gör med EU´s Helfordonsgodkännande.

Det gjorde jag, hon blev tyst.

amullo skrev:
Då är det bara ställa frågan om vilken förordning det står att man måste tillhandahålla detta och hur man gör med EU´s Helfordonsgodkännande.

:tummenupp
Ska komma ihåg det till nästa gång..

amullo skrev:

vad menar du med EU´s Helfordonsgodkännande?
vad e det för ngt?

amullo skrev:

´
Om du frågar lapplisan så svarar hon säkert att deras kår stör över EU-komission.

It goes from good to lapplisan to EU and to you

sir Urban skrev:
´
Om du frågar lapplisan så svarar hon säkert att deras kår stör över EU-komission.

It goes from good to lapplisan to EU and to you

Du menar god (gud)? :7peta
:tungan

Bara för att jag är så bråkig i dag så tänkte jag förstöra hela tråden genom att skiva svaret på fråga..
Man går bort till parkeringsautomaten, löser sedan en parkeringsbiljet för den tiden man ska stå på den specifika pakeringsruta man vill stå i.(oftsar är ju biljetterna tvådelade (här i fina skåne ialla fall), en del som plaseras i bilrutan om man kör bil då då, OCH ett kvitto.
kvittott tar du med dig..som vanligt
andra delen fäster du med en bit tejp på synligt ställe på hojen (visst du får ha en lite rulle tejp med digalltid :3freak ..inte jobbigare än en dosa snus igentligen..
skulle sedan lappen ändå försvinna från hojen & du får böter..då har du kvittot kvar till att bevisa din betalning, & tötert avskrivs..

(är biljetten inte tvådelad..kvitto & biljet, ta då biljetten med dig & använd den som kvitto)

(Ps.Fyyyyyy H... vilket tråkigt , ordetligt, inlägg. nästan så man borde radera det på begäran av er...)

Last edited:
plimpe skrev:
vad menar du med EU´s Helfordonsgodkännande?
vad e det för ngt?

Helfordonsgodkännande eller Certificate of Conformity (COC-intyg) är ett godkännande som gäller inom alla EU-länder.

Väldigt kortfattat så kan man säga att ett fordon med COC inte får modifieras alls, annars bryter fordonet mot COC och får således inte brukas i trafik. (VÄLDIGT kortfattat)

Mer info HÄR!

coolt så genom att säga att man skall bygga ngt och sätta på hojen så moddar man den och då blablalba
hon har fel alla andra har rätt :banana :7peta

E22 skrev:
Bara för att jag är så bråkig i dag så tänkte jag förstöra hela tråden genom att skiva svaret på fråga..
Man går bort till parkeringsautomaten, löser sedan en parkeringsbiljet för den tiden man ska stå på den specifika pakeringsruta man vill stå i.(oftsar är ju biljetterna tvådelade (här i fina skåne ialla fall), en del som plaseras i bilrutan om man kör bil då då, OCH ett kvitto.
kvittott tar du med dig..som vanligt
andra delen fäster du med en bit tejp på synligt ställe på hojen (visst du får ha en lite rulle tejp med digalltid :3freak ..inte jobbigare än en dosa snus igentligen..
skulle sedan lappen ändå försvinna från hojen & du får böter..då har du kvittot kvar till att bevisa din betalning, & tötert avskrivs..

(är biljetten inte tvådelad..kvitto & biljet, ta då biljetten med dig & använd den som kvitto)

(Ps.Fyyyyyy H... vilket tråkigt , ordetligt, inlägg. nästan så man borde radera det på begäran av er...)

Såg du inte på plus för några veckor sen? Det nån kvinna i sthlm som hade parkerat bilen men inte varit tydlig nog att lägga lappen i bilen så att den syntes vilket resulterade i böter. Trots att hon hade kvitto som visade att hon hade betalat .. Kan väl tilläggas att det var car park som var parkerings bolaget ifrån

åhh jag blir såå irriterad....

fan ibland verkar det som om inte lapplisor och polisen är de ända som förstår :va samtidigt e de de som bötfäller :huvet

snackade med värden om problemet runt huset om man har mc och fick då till svar att låter man en få parkera så kommer ännu en och sedan har man 10 mc bland cycklarna.. jaha tänkte jag och fick fortsätta att fundera ut ngt smart. kom då på att om värden kunde ta och måla två rutor längs huset och skriva mc i dem så skulle ju problemet vara ur värden. om det bara e två rutor så e de ju först till kvarn och således kommer det bara att stå två hojar där (max). då sa den snåle F-n men om vi ska måla måste vi först se att platsen kan avvaras samt att det inte är ivägen och sedan så skulle vi ju i så fall avgiftsbelägga den. det kostar ju att göra iordning.. hur dyrt kan lite färg vara... f-n, j-la sk-t

plimpe skrev:
åhh jag blir såå irriterad....
då sa den snåle F-n men om vi ska måla måste vi först se att platsen kan avvaras samt att det inte är ivägen och sedan så skulle vi ju i så fall avgiftsbelägga den. det kostar ju att göra iordning.. hur dyrt kan lite färg vara... f-n, j-la sk-t

erbjud dig att sköta det då. Skriv en lapp där du förklarar vad du vill, och fråga om någon har något emot det så kan de kontakta dig innom en vecka, lägg i alla brevlådor. Gör ingen det säger du det till hyresvärden och så köper du själv en burk färg o målar rutorna själv, då behver inte han bry sig om någe... Dä lär han ju inte kunna mä någe motargument mot...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT