Ang olyckan och bilförare över 50 år..

Förhållandevis vettig tråd med tanke på ämnet
.
Dom som inte gillar generaliseringar a la 'ungdomar kör som idioter' kanske ska ligga lågt med liknande påståenden om andra åldersgrupper.

Knappast rimligt att tro man kan få fram tester som tillräckligt bra avgör vem som bör köra och vem som inte bör köra; uppkörningen räcker ju iaf inte, det kan man ju se....

Moster Agda skulle bli så j-a nervös att hon inte klarade starta bilen vid ett ev. prov. Fast hon utan problem kör och handlar i byn. Det blir ju 'hemmet' om hon inte klarar provet, det inser hon ju.

Klart man kan argumentera för prov och läkarundersökningar etc, men det är dagens verklighet man ska rätta sig efter. Dvs. kör efter hur det ser ut på vägarna, inte efter hur det skulle kunna se ut i en perfekt värld.

Fast visst blir man förb-d när nån dör för att nån annan inte kan hålla sig på sin sida av vägen.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Förhållandevis vettig tråd med tanke på ämnet
.
Dom som inte gillar generaliseringar a la 'ungdomar kör som idioter' kanske ska ligga lågt med liknande påståenden om andra åldersgrupper.

Knappast rimligt att tro man kan få fram tester som tillräckligt bra avgör vem som bör köra och vem som inte bör köra; uppkörningen räcker ju iaf inte, det kan man ju se....

Moster Agda skulle bli så j-a nervös att hon inte klarade starta bilen vid ett ev. prov. Fast hon utan problem kör och handlar i byn. Det blir ju 'hemmet' om hon inte klarar provet, det inser hon ju.

Klart man kan argumentera för prov och läkarundersökningar etc, men det är dagens verklighet man ska rätta sig efter. Dvs. kör efter hur det ser ut på vägarna, inte efter hur det skulle kunna se ut i en perfekt värld.

Fast visst blir man förb-d när nån dör för att nån annan inte kan hålla sig på sin sida av vägen.
/u

Sant,
kör efter hur det ser ut på vägarna inte efter hur vi vill att det skall se ut.
Gubbarna finns där, barnen och älgarna också, för att inte tala om allt grus och alla potthål.
vill man köra fort och inte riskera korsande eller mötande trafik så är det ju bara att ge sig av till en racerbana

Jag minns en rolig ,tragikomisk och "sann"? historia som jag fick höra när jag var i Portland Oregon i slutet på 80-talet. Jag och min kompis skulle låna hans farsas -58 Cheva Bel-Air och dra till Los Angeles den hade bara gått nåt enstaka tusen mil och jag undrade hur det kom sig.
Den hade förstås stått länge och det pga förra ägaren hade dött och hans änka hade inte kört så mkt eftersom hon såg så dåligt.
När hon tog en sväng så var väninnan tvungen att vara med som "extra ögon", hon såg bra men hade inget körkort. Jag kan tänka mig hur det lät
" du ska svänga höger snart, inte än , lite längre fram, sväng NU" ha ha
Hon blev till slut stoppad av polisen som bad henne att sälja bilen och inte köra ngt mer.

Säkraste bilföraren är en person mellan 45-55år. Då har inte kroppens sinnen hunnit trubbas av allt för mycket och man har stor erfarenhet(om man nu tog kortet i ungdomen) av bilkörning.

Last edited:
Kan man inte vända på resonemanget :va Att dom som ser så jävla bra och har så fantastiska reaktioner borde visa respekt för dom som e blinda o sega i pallet.

Man kan inte begära av sina medtrafikanter att dom är felfria, när man själv kör som om det va nån form av tävling.

Kommer man till en korsning eller liknande och det står bilar och väntar på att köra ut så får man väl pruta på farten så man har lite manöverutrymme om dom kör ut mitt framför näsan... detsamma gäller ju en kurva med dold sikt.

Och glöm in inte bort att en olycka är just en olycka.... det går inte att förebygga allt.

Nollvisionen är bara en dröm.

Lasker skrev:
Kan man inte vända på resonemanget :va Att dom som ser så jävla bra och har så fantastiska reaktioner borde visa respekt för dom som e blinda o sega i pallet.

Man kan inte begära av sina medtrafikanter att dom är felfria, när man själv kör som om det va nån form av tävling.

Kommer man till en korsning eller liknande och det står bilar och väntar på att köra ut så får man väl pruta på farten så man har lite manöverutrymme om dom kör ut mitt framför näsan... detsamma gäller ju en kurva med dold sikt.

Och glöm in inte bort att en olycka är just en olycka.... det går inte att förebygga allt.

BRAVO
det är ju så det är

En liten avrostning lite nu och då skulle nog inte sitta helt fel, man är ju allt annat än lugn och avslappnad när farsan sätter sig bakom ratten och bränner iväg som värsta RR-föraren... :3freak

Morsan däremot har tagit steget tillbaka til övningskörningens nervösa dagar...en kvart i varje kosrning innan hon vågar köra frammåt och snabbt växla från 1:an till 3:an och direkt till 5:an innan man ens kommit över 40km/h... :tummenupp

Lasker skrev:

Bästa kommentaren hittills. Självkritik är alltid på sin plats. Det gäller att inse att man inte kör helt perfekt själv i alla lägen. Att man gör slarvfel någon gång eller är ouppmärksam och på så sätt kanske ställer till det. Sedan är väl inte en en läkarundersökning fel vart 5:e år från 60 - 65.

Ett syntest vore väl ändå på sin plats vart 10:de år eller nåt.Det är ju ganska ironiskt att man utför ett syntest vid lämplighetsansökan i ung ålder(oftast 18 år)det är ju då man ser som bäst,sen kan man köra hela livet på det testet så länge man inte varit inblandad i nån olycka eller dyligt.En annan aspekt på det hela är ju hur vi ska få alla äldre turister o yrkesförare att avlägga syntest när dom kommer till gränsen oxå.Men det e ju klart,vi minimerar ju problemet iaf om alla svenskar måste göra det till att börja med iaf. mvh//jacke

Vis, överlevd och erfaren...

Em74 skrev:
Såg att många tycker att man ska köra upp igen när man är 50 år?? Tycker ni att 50 år är gammalt eller?? :confused:

Tomas Ledin är över 50 år,, och Börje Salming är 53 om jag inte minns helt galet.. ..

Hm... en 50-åring borde väl köra dubbelt så bra som en 25-åring?

Själv har jag ABCE-kort och fick ganska nyligen genomgå en komplett läkarundersökning för att få behålla behörigheterna (rutin var tionde år numera för alla över 45, med högre behörighet). Hörseln- men framförallt synprovet gjordes mycket avancerat och fick godkänt, d v s ingen nedsatt förmåga "efter alla dessa år", bortsett från samma bekymmer som Clintan, d v s läsglasögon i dåligt ljus (funkis på mycket nära håll).

Anser att "rutinen" är en bra rutin.

Svåraste fenomenet i trafiken är cyklisterna (trafikens löss) och grabbar i tjugoårsåldern med barnmössa och BMW M3.

Fördomar jag?

:)

Denna diskussionen kan bli stor. Men förhoppningen är ju att vi snart kommer att se generationsskifte när det gäller utbildade/outbildade förare. Själv är jag lite smånervös att åka med vissa äldre som inte har utbildning och som hela tiden skall leka polis och hävda sin rätt.

Typisk Attityd FrÅn En Ungdom......

Swedie skrev:
Tänkte mest på irritationsskapande... 50 åringar gillar inte att rejsa lika mycket som en ung kille. 50åringar vill överleva, 25åringar vill leva. Klart det blir skillnad i olycksstatistiken. Skulle en 25 åringar köra som en 50 åringar, där man endast vill ta sig från plats A till B på ett säkert sätt så är det ingen större skillnad på körningen...

Varifrån har du fått att 50-åringar bara vill ta sig från A till B........??
Och inte vill leva....??
Har åkt Mc sen jag var 13år(preskriberat) och tycker fortfarande att det inte finns NÅTT annat som är tillnärmelsevis lika roligt som en kurvig, lagomt smal, kuperad väg, med lite helst ingen annan trafik, det skulle i så fall vara en heldag på en riktig bana.

Det har inte med ålder att göra....absolut inte!

- Att verka i en komplex miljö, trafiken är en sådan, kräver mycket och kontinuerlig träning....oavsett om du är 20 eller 50år.

Bevis: Kolla hur många, oavsett ålder som "kanat omkull" redan...!!
Eller hur många som fastna i en bilframskärm, som svängde framför dom.

- Mångårig och kontinuerlig träning ger nått som ungdomar inte kan stava till ens....erfarenhet!!
En av de viktigaste parametrarna för överlevnad....fråga en jagad varg.

- Reaktionsförmåga och smidighet försämras med åren....och resultatet syns i olycksstatistiken den också.

ENDA relevanta sättet att nå en så olycksfri trafikmiljö som möjligt, NOLLVISIONEN, är att påverka alla parametrar maximalt.

- Fordonen kollas varje/vartannat år, så där finns inte mycket mer att göra.
- Vägarna finns det mycket att förbättra på, vi kanske skulle börja med att underhålla dom så att vi åtmindstone behåller dagens nivå...!
- Men Förarna däremot.....pust! Körkortet ses som en SOCIAL RÄTTIGHET!!
Här finns det massor att förbättra.....!! Ska bara nämna lite av det som föreslagits under de sista 30-åren, men som snabbt förpassats till "runda arkivet" av diverse lobbygrupper som känt sin situation hotad.

* Ännu fler körkortsklasser, inga automatiska körkort....vet ni om att det fortfarande finns en massa människor som aldrig suttit på en Mc....men får köra en R1:a imorron.....lagligt...?? Man häpnar...!!
Unga mamman har en Ford Fiesta som hon skjutsar barnen till och från dagis med, sen ska klassen på skolresa till fjällen och hon tillfrågas om hon kan köra...Självklart...man hyr en Ford Windstar, packar fullt med packning, 9 pers, automatlåda, och sen blir det snöoväder på resan........resten kan du läsa om i Aftonbladet...
Familjepappan köper husvagn...större än grannens måste den vara...säljare upplyser honom om att med den bilen och vagnen måste han ha E-behörighet.
"Lungt...säger pappan...det fixade jag i lumpen!
Det var så där 30år sen...och han aldrig använt sig av den, aldrig provat att lasta rätt, och köra på rätt sätt med tung last efter en lätt bil...!

* Obligatoriska kontroller av syn, hälsa och teorikunskaper var 10 år!
Syn och hälsa behöver vi inte ens diskutera, ser du inte, eller är du inte frisk, tex. svår diabetes, demens, osv. ska du inte delta i en så komplex övning som trafiken.
Kan du inte skriva ner trafikreglerna på ett formulär...så klarar du dig inte heller i trafiken...! Hur många här skulle klara ett teoriprov...utan att läsa på...? Du som inte tror dig klara det....läs på...kunskap är lätt att bära.

* Alla trafikolyckor ska utredas av en haverikommision, som vid flygolyckor.
Alla "pilotfel" skall gå till åklagare som avgör om det blir åtal för vårdslöshet i trafik.
Hårdare påföljder för vållande. Har du orsakat en olycka så ska du också ta straff för det. "Halkan orsakade masskrock på riksväg..." man blir så trött...!!
Dom enda som "orsakar" olyckor är fordonsförarna.

* Hårdare straff för rattonykterhet/rattfylla.
Varför inte återkallande av körkortet på livstid vid andra förseelsen....?
Nån fler än jag som är fullständigt urless på "daltandet" med dessa personer som inte har nått innanför pannbenet....utan ger sig ut i trafiken sen dom druckit...!! Eller som gör det dagen efter....när dom knappt orkar borsta tänderna innan dom ska ut och utsätta andra för livsfara.
Tyvärr ser vi en ökande trend bland yngre att köra när dom druckit...är det tufft....!!??

Det var bara några av de förslag som passerat revy under åren...men som TYVÄRR inte blivit något av.

Än en gång.....åldern har inget med det hela att göra.
Den som hävdar det försöker bara skyla över sina egna brister och fel!

"Knutte" sen 1963.

Gör som i USA. När det är dags att förnya körkortet efter 5 år måste man kika in i en apparat och kolla synen, både skärpa och vidvinkelseende/mörkerseende, innan man får kvittera ut körkortet. Resten är upp till din läkare på Hälsocentralen att avgöra - när det är dags att börja få krämpor och man inte längre är lämplig bakom ratten.

Mamma_W skrev:
Kan inte vara lätt som anhörig att plocka av ngn kortet som inte har sjukdomsinsikt. Bra gjort! Känner med dig. Önskade att fler skulle göra det och även stoppa de som verkligen är en fara i trafiken.......de drogpåverkade!!!! :mad: och då menar jag inte bara knark utan även de som stoppar i sig bensodiazepiner i tid och otid. Det tror jag det finns en hel del av därute i trafiken, kanske även här på sportcom.
Jobbar med människor med problem och i de lugnaste vattnen ............

Benzo är knark...
Och ja, det finns massor med "valiumknaprande" folk i trafiken, frågan är vilken "nivå" det är på deras missbruk.

andersbrink skrev:
Gör som i USA. När det är dags att förnya körkortet efter 5 år måste man kika in i en apparat och kolla synen, både skärpa och vidvinkelseende/mörkerseende, innan man får kvittera ut körkortet. Resten är upp till din läkare på Hälsocentralen att avgöra - när det är dags att börja få krämpor och man inte längre är lämplig bakom ratten.

Fast å andra sidan är de krav som ställs för att få ett körkort i vissa delstater i USA ett rent skämt, det är knappast några krav på att kunna framföra fordonet alls.

Att en enskild läkare skall kunna avgöra när det är dags att sluta körapå hyllan tycker jag ochså är lite tveksamt.
En parallel till detta är HA i Malmö där många kör helt lagligt utan hjälm, där läkare efter mutor eller hot gett efter och skrivit intyg till körkortsmyndigheten att Den och Den lider av så svår huvudvärk, mjäll, öronvax mm påhittade diagnoser att de susar omkring utan hjälm.

Kent W skrev:
Varifrån har du fått att 50-åringar bara vill ta sig från A till B........??
.
Än en gång.....åldern har inget med det hela att göra.
Den som hävdar det försöker bara skyla över sina egna brister och fel!

"Knutte" sen 1963.

:Bugar :tummenupp , kunde knappt skrivit bättre själv.....
mc sedan -74..........mh 30 årsjubileum.....undrar om man ska fira med en ny 996a...eller succa 1000r i år... :tomten

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8