Ang olyckan och bilförare över 50 år..

sege skrev:
Allt över 30 är bara skicka till gravplats utan att passera ålderdomshem.
Jag vet en som rasat under färd ett antal ggr, och jag vet en som är 58 år som aldrig gjort det : :7peta
var rädd om dig i tunnlar och på vägar så kanske du blir den om lever längst av er två :tummenupp

jo det handlar dels om ålder, unga kan köra långt över sin förmåga och äldre kanske varken ser eller hör eller har reaktionsförmåga som duger till.

Att dra upp några specialexempel på extrema pensionärer bekräftar bara regeln.
Här i skogen hade vi en gubbe på 80 som jagade och lyckades skjuta både mot andra jägare och sig själv i foten.

Ingen kan påstå att kropen inte åldras och att det enbart skulle vara attityden som försämrar ens förmåga.

Ett mindre prov med fokus på attityd och nya regler var tionde år för ALLA får min röst..

cRoC skrev:
Det är ju 50-åringarna som är de erfarna, de duktiga förararna.. Varför skulle dom köra upp igen? Ett teoriprov låter bättre..
Nej, det är 50åringar som tycker de köra bättre än alla andra. Tror de är poliser i trafiken! Blir många fulfingrar...

cRoC skrev:
Hur mycket oftare tror du inte en 25åring är inblandad i en olycka, än en 50-åring?
Tänkte mest på irritationsskapande... 50 åringar gillar inte att rejsa lika mycket som en ung kille. 50åringar vill överleva, 25åringar vill leva. Klart det blir skillnad i olycksstatistiken. Skulle en 25 åringar köra som en 50 åringar, där man endast vill ta sig från plats A till B på ett säkert sätt så är det ingen större skillnad på körningen...

Swedie skrev:
Tänkte mest på irritationsskapande... 50 åringar gillar inte att rejsa lika mycket som en ung kille. 50åringar vill överleva, 25åringar vill leva. Klart det blir skillnad i olycksstatistiken. Skulle en 25 åringar köra som en 50 åringar, där man endast vill ta sig från plats A till B på ett säkert sätt så är det ingen större skillnad på körningen...

Jag har alltid sagt att jag aldrig ska ta hoj-kort då jag ville överleva min 30-årsdag.. Men nu är jag ju 30....................... :va

Em74 skrev:
Såg att många tycker att man ska köra upp igen när man är 50 år?? Tycker ni att 50 år är gammalt eller?? :confused:

Tomas Ledin är över 50 år,, och Börje Salming är 53 om jag inte minns helt galet.. Det känns inte som om dessa är speciellt gamla..

Men samtidigt som man går i pension bör man kolla upp hur man kör tycker jag!!
Det handlar om att äldre förare är JÄVLIGT ofta inbandade i olyckor där dom brustit i uppmärksamhet, sen att 50 inte är nån ålder, men säg uppemot 60 då.....om man gör undersökning vid 60.
Sen resonerar gamlingar ofta att dom är friska själva och att dom minsann kan köra bil ......yeah right. Dom är sega vrider inte på huvet , har dåliga reflexer, ser såna här minor i trafiken varje dag, senast igår. Inga blinkningar, inget vända på huvet innan filbyte, det är fan ett under att dom klarar sig ibland. Ofta när mc krockar med bil så är det just gamlingar som kör, vet inte statistiken men det hade vart kul o kolla upp. Funderar på om gamlingar är lite som så att dom tittar efter stora objekt när dom kör bil o kanske ska svänga ut från mindre vägar, och att dom ser allt smått som mc som mopeder......Dom kanske inte har fattat tt det finns motorcyklar som rörsig i samma hastigheter som bilar eller fortare.

Ivf som helst dom skall fan ta mig få göra läkarundersökning när dom blir gamla.....dom tog sitt körkort på 50-60talet eller så, dom behöver nog allt uppdatera sina kunskaper. Hur många 60åringar hade klarat av teoriprovet idag tror du?????

Ravetrancer skrev:
Det handlar om att äldre förare är JÄVLIGT ofta inbandade i olyckor där dom brustit i uppmärksamhet, sen att 50 inte är nån ålder, men säg uppemot 60 då.....om man gör undersökning vid 60.
Sen resonerar gamlingar ofta att dom är friska själva och att dom minsann kan köra bil ......yeah right. Dom är sega vrider inte på huvet , har dåliga reflexer, ser såna här minor i trafiken varje dag, senast igår. Inga blinkningar, inget vända på huvet innan filbyte, det är fan ett under att dom klarar sig ibland. Ofta när mc krockar med bil så är det just gamlingar som kör, vet inte statistiken men det hade vart kul o kolla upp. Funderar på om gamlingar är lite som så att dom tittar efter stora objekt när dom kör bil o kanske ska svänga ut från mindre vägar, och att dom ser allt smått som mc som mopeder......Dom kanske inte har fattat tt det finns motorcyklar som rörsig i samma hastigheter som bilar eller fortare.

Ivf som helst dom skall fan ta mig få göra läkarundersökning när dom blir gamla.....dom tog sitt körkort på 50-60talet eller så, dom behöver nog allt uppdatera sina kunskaper. Hur många 60åringar hade klarat av teoriprovet idag tror du?????

Teoriprov i all ära.. MEN det måste ju vara nog så bra med erfarenhet och rutin också.. Man kan ju inte borste från att många "äldre" har det, efter flera års bilkörning. Det fanns ju även motorcyklar på farsans tid. Både min mor och far körde Mc, de var knutte och spätta med nitade jeans.. Sen att väldigt gamla och senila inte ska köra bil, det är en annan sak...

Mycket skitkastande här...
För att vara lämplig att ha körkort dvs framföra motorfordon i trafik skall man

kunna hantera det fordon man framför dvs ha körkort för detta samt vara nykter, vaken, seende, hörande osv
kunna de regler som gäller
följa de regler som finns

Det handlar inte bara om ålder utan om så mycket annat. Jag har nyligen tagit bilnyckeln från min far och det är inte roligt men eftersom han klart uppvisar alla symptom på senilitet så måste man ju.

MEN farsan är inte särskilt farlig i trafiken ändå.
Problemet är att han inte hinner med i den snabba rytmen där ute dvs han kör skitsakta så om han körde på en barnvagn skulle det atagligen inte bli några skador.
Däremot skulle han med säkerhet missa en MC som kommer på huvudleden när han skall svänga ut och då finns det ju en risk förstås.
Han fattar ju inte varför han inte skall köra för han har ingen sjukdomsinsikt.

Det är väl ungefär som när en 25-åring tror att han kan köra hur fort som helst eftersom han är odödlig.

Vi kan inte bara säga att de gamla skall bort från trafiken.
De finns där och där finns barn och älgar också.

Vi måste vara beredda på allt och inte köra över vår egen förmåga.

kör fort, lek med hojen osv. MEN på rätt ställe. Visa hänsyn mot andra och var beredd på allt så kanske ni lever lite längre.

jag har haft körkort och Mc sen -71 eller nåt.....

Ravetrancer skrev:
Funderar på om gamlingar är lite som så att dom tittar efter stora objekt när dom kör bil o kanske ska svänga ut från mindre vägar, och att dom ser allt smått som mc som mopeder......Dom kanske inte har fattat tt det finns motorcyklar som rörsig i samma hastigheter som bilar hastigheter som bilar eller fortare.

Krockade med en gubbe som skulle göra en vänster sväng för cirka en månad sen.Gubben var 76 år gammal och hade inte krockat eller varit inblandad i en olycka under hela sitt liv. Men när vi sen satt o skrev skade anmälan så sa han att han hade tittat till vänster men han hade inte sett nån bil, så då hade han kört ut, sen att jag kom där på motorcykel kunde ju inte han rå för... Han gjorde ett briljant drag, när han väl sett mej komma från vänster, då ställde han sej på bromspellen, så att han garanterat stod mitt över vägen o krocken var ett faktum.. Nä inför iaf syntest på alla som har körkort när dom passerar 60-65 lr nåt...

Gamla människor kan även indirekt vara inblandade i olyckor, de kan ligga i 60-70 på 90 väg och orsaka tokomkörningar av stressat folk som sen kan mynna ut i en olycka. Då säger den gamle "jag körde så lugnt och försiktigt så jag har inget med det att göra".

Jag hade även en farfar som på äldre dar började köra rent farligt, uppsikt och reaktionsförmåga mycket låg trots tat han kört bil hela tiden, visst är det individuellt, men trop inet tat alla äldre verkligen inser att nu klarar de inte av situationen längre, utan de kan puttra på i 60 på 90 väg i somarväglag och tro sig ha all rätt i världen att köra så illa.

enhjuling skrev:

kunna hantera det fordon man framför dvs ha körkort för detta samt vara nykter, vaken, seende, hörande osv

Det handlar inte bara om ålder utan om så mycket annat. Jag har nyligen tagit bilnyckeln från min far och det är inte roligt men eftersom han klart uppvisar alla symptom på senilitet så måste man ju.

Problemet är att han inte hinner med i den snabba rytmen där ute dvs han kör skitsakta så om han körde på en barnvagn skulle det atagligen inte bli några skador.
Däremot skulle han med säkerhet missa en MC som kommer på huvudleden när han skall svänga ut och då finns det ju en risk förstås.

Det är väl ungefär som när en 25-åring tror att han kan köra hur fort som helst eftersom han är odödlig.

kör fort, lek med hojen osv. MEN på rätt ställe. Visa hänsyn mot andra och var beredd på allt så kanske ni lever lite längre.

Kan inte vara lätt som anhörig att plocka av ngn kortet som inte har sjukdomsinsikt. Bra gjort! Känner med dig. Önskade att fler skulle göra det och även stoppa de som verkligen är en fara i trafiken.......de drogpåverkade!!!! :mad: och då menar jag inte bara knark utan även de som stoppar i sig bensodiazepiner i tid och otid. Det tror jag det finns en hel del av därute i trafiken, kanske även här på sportcom.
Jobbar med människor med problem och i de lugnaste vattnen ............

gladh skrev:
Ett problem idag är att det uppenbarligen är så att läkare inte uppfyller sin rapporteringsskylldighet angående gamlas sviktande synförmåga, just för att de isåfall förlorar körkortet. ....gladh

:tummenupp

Just detta är ett enormt problem, jag har en 95 årig mormor som är svårt dement, i princip blind, hör dåligt och väldigt svag fysiskt. Om hon har kvar sitt körkort? JA! oe näe jag tror inte hon skulle ge sig ut på en tur för det har hon inte gjort på 20 år. Och då ska man inte ha körkort heller! Det finns hundratals sätt att få kortet indraget men just denna aspekt är helt undantagen verkar det som :dummer Det har diskuterats i pressen förut men de ordalag som kom farm var att "gamla" skulle dra sig för att gå till läkare för man riskerade att bli av med KK o då skulle man hellre gå med ohälsa på köpet :dummer ellerhur?
Förbannad läkarflum tycker jag
Flemming :hihi

Håller med gladh, efter 60-65 bör man genomgå teori och förartest ca vart 5e år.
Vid 50 är lite tidigt tycker jag.

Mmmm..problemet är ju inte nytt precis.....Kommer ihåg förr när man var liten hur båda morfars bröder var helt galna i trafiken på sina sätt.
Den ena vart heltokig då han blev omkörd så han gasade friskt iväg och ikapp med sin llla Opel(Varför verkar äldre bara åka Opel? :hihi ).
Den andra såg så inihelskike dåligt så han låg med hakan på ratten och kisade ut genom rutan!!
Och låg ALLTID på sin höjd på trean:s växel...yla var bara förnamnet...
Stackars bil!
Men till sist då han legat dels på fel sida av vägen och vart nära att köra över en cyklist,så tog dom körkortet helt enkelt. Men då polisen kom för att tala om att nu var det slutkört så drog han fram 2 hundralappar!!
Vissa inser inte sina egna begränsningar helt enkelt.....

enhjuling skrev:

Bra gjort om än lite tråkigt...det är som sagt många äldre som inte förstår själva att dom inte bör vara ute i trafiken.

Stef skrev:
Krockade med en gubbe som skulle göra en vänster sväng för cirka en månad sen.Gubben var 76 år gammal och hade inte krockat eller varit inblandad i en olycka under hela sitt liv. Men när vi sen satt o skrev skade anmälan så sa han att han hade tittat till vänster men han hade inte sett nån bil, så då hade han kört ut, sen att jag kom där på motorcykel kunde ju inte han rå för... Han gjorde ett briljant drag, när han väl sett mej komma från vänster, då ställde han sej på bromspellen, så att han garanterat stod mitt över vägen o krocken var ett faktum.. Nä inför iaf syntest på alla som har körkort när dom passerar 60-65 lr nåt...
Klart att han kolla efter bil, resten e ju moppar eller cyklar.....dom kommer ihåg mopparna när dom gjorde 30kmh och det kanske inte fanns överdrivet med mc ute i trafiken, på nåt sätt verkar dom inte vant sig att det finns motorcyklar, som om dom inte ser dom trots att dom kör förbi dom.....

Det skulle var dj-ligt intressant att få mera fakta ang Mc-olyckor så att man kunde bilda sig en uppfattning om hur det egentligen ligger till.
Vem som orsakade olyckan, om de inblandade var nyktra, hade körkort osv.
Här fanns det faktiskt en del: http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/Olyckor3-04.pdf

144 döda på 3 år, 28 st av dem var berusade eller drogpåverkade, 19 utan körkort, 24 körförbud och 3 stulna hojar.

Det är också intressant var olyckorna skedde.
33 på 50-väg varav 19 var singelolyckor,
55 på 70-väg, 48 på 90-väg och 3 på 110-väg.

Om man slår ihjäl sig i en singelolycka på 50-väg hur f-n har man kört då?
berodde det på att det är för många gamla i trafiken?

Igen, ha kul men var försiktiga och skyll aldrig på nån annan.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8