Ang olyckan och bilförare över 50 år..

Em74

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
.
Såg att många tycker att man ska köra upp igen när man är 50 år?? Tycker ni att 50 år är gammalt eller?? :confused:

Tomas Ledin är över 50 år,, och Börje Salming är 53 om jag inte minns helt galet.. Det känns inte som om dessa är speciellt gamla..

Men samtidigt som man går i pension bör man kolla upp hur man kör tycker jag!!

Em74 skrev:
Såg att många tycker att man ska köra upp igen när man är 50 år?? Tycker ni att 50 år är gammalt eller?? :confused:

Tomas Ledin är över 50 år,, och Börje Salming är 53 om jag inte minns helt galet.. Det känns inte som om dessa är speciellt gamla..

Men samtidigt som man går i pension bör man kolla upp hur man kör tycker jag!!
clintan är väl över 70.. och kan du jobba tills du är 65 kan du väl förmodligen köra bil då oxå.
när är man gammal???

Jag har en kompis som haft 3 hjärtinfarkter och han är endast 32, det kan sätta sig proppar och skit som pressar på syncentra, mm. om synen sakta försämras märker man oftast inte det. Kan vara bra att testa även för yngre.

Själv ser Jag som en hök! hur är det med er andra gammlon? :brynad

Jag tycker man ska behöva förnya sitt körkort redan långt innan. Jag vet många som lärde sig att "titta" som körskoleläraren sa till dem för att sedan totalt skita i det sen. Vissa slappar till sig som helvete, använder aldrig blinkers m.m. Iochmed noll-visionen så tycker jag att detta är ytterst lämpligt, visst de lär kosta jävla massa pengar, finns väl billigare sätt att rädda liv men nu när politikerna i det här landet bestämt sig för att "inga" ska dö i trafiken så får man ju ta till annat än att bara tvinga oss att köra långsammare!

/ Hannes

Teo skrev:
Jag har en kompis som haft 3 hjärtinfarkter och han är endast 32, det kan sätta sig proppar och skit som pressar på syncentra, mm. om synen sakta försämras märker man oftast inte det. Kan vara bra att testa även för yngre.

Jovisst, men nånstanns måste man dra en rimlig gräns. 60 kanske vore bättre.

Bara för att man kan jobba tills man är 65 betyder det inte att man kan köra bil. Att sleva upp mat i en skolmatsal är en sak, att köra 90 km/h på en dålig väg med tät trafik är något helt annat.

Som jag skrev i den andra tråden om olyckan så kommer vi inte att få några tester av äldre förare eftersom de som bestämmer själva är i den åldern!

För att slippa att en del ska känna sig förfölda osv så borde amn väl införa en kontroll för alla vart 5-10:e år. Lite grundläggande hälsocheck, enklare uppkörning (där det är skit i samma hur man håller i ratten och om man ligger på 4:an eller 5:an i 70km/h osv).

Ta lite av bensinskatten så är det finansierat och klart.

Det är ju 50-åringarna som är de erfarna, de duktiga förararna.. Varför skulle dom köra upp igen? Ett teoriprov låter bättre..

Markus skrev:
För att slippa att en del ska känna sig förfölda osv så borde amn väl införa en kontroll för alla vart 5-10:e år. Lite grundläggande hälsocheck, enklare uppkörning (där det är skit i samma hur man håller i ratten och om man ligger på 4:an eller 5:an i 70km/h osv).

Ta lite av bensinskatten så är det finansierat och klart.

Det tycker jag låter som en utmärkt idé!! Gäller detta mc-förare också? Hur många där kör såsom körskolläraren sa.... :hihi

Jag kör bil som en gud, så jag skulle gärna köra upp lite då och då.. vore bara kul.. :banana

Det är ju helt individuellt hur opassande man är att köra bil beroende på hur gammal man är, vissa kör ju bra trotts sin ålder, andra inte...

Ett exempel är den 70 åriga damen som förra söndagen gjorde en vänstersväng när vi möttes, utan att blinka eller repektera den heldragna linjen...
körde rätt på min fot, jag och hojjen kastades ett par meter och missade en lyktstolpe med typ en meter....

Jag såg kärringen tydligt och klart, vad hon gjorde strax innan sin förbjudna vänstersväng var att stirra ut år HÖGER!!!

Dumma dumma människa.... Nu är min hojsäsong förkortad med säkert en månad eller mer...

Det mesta har inte med ålder att göra...

Självklart finns det gamlingar som inte borde köra bil pga syn, reaktionsförmåga m.m..... men jag tog slingerbulten hem till nynäs och höll på att stryka med vid två olika tillfällen..... en kadett GSI med några ungdommar i och senare en BMW med några pizzabagare i 20årsåldern......

Dessa två var ute på fel sida i varsin kurva och den sistnämnda fick jag ta i vänstertrafik för att inte fronta....

Så det är inte bara pensionärerna som är farliga i trafiken :7peta

//Anders

cRoC skrev:
Det är ju 50-åringarna som är de erfarna, de duktiga förararna.. Varför skulle dom köra upp igen? Ett teoriprov låter bättre..

Ett teoriprov ja! :fakta Många som har svårt å hålla sig uppdaterade, och inte bara för 50 åringar, utan nån följd av uppföljning för alla när man haft körkortet ett tag. :tummenupp

Ett problem idag är att det uppenbarligen är så att läkare inte uppfyller sin rapporteringsskylldighet angående gamlas sviktande synförmåga, just för att de isåfall förlorar körkortet. Enda sättet att komma tillrätta med det är isf att införa obligatorisk testning av syn, trafikkunskap, omdömme och reaktionsförmåga. Jag är dock tveksam till att det skulle göras var tionde år ellr efter femtio. Start vid 65 och därefter var femte år vore en framkommlig väg som inte skulle belasta det befintliga systemet allt för mycket.

gladh

cRoC skrev:
Så tycker tyvär de flesta

Javisst..men näe! Vissa säger att de känner sig väldigt osäkra i bilar, och vissa känner sig väldigt hemma i en bil..Jag är en sån som alltid känt mig avslappnad när jag kör själv... (visste att nån skulle kommentera just det.. :hihi )

Åldern i passet brukar sällan stämma med fysisk ålder eller mental ålder,
körvanan och antal mil spelar också en stor roll. Det är skrämmande att se människor med ett 40-50 år gammalt körkort som nästan aldrig kör ute i trafiken och som inte förstår sin egen förmåga. Det som behövs är en bedömning av ditt sätt att köra och din förmåga att mentalt hänga med i trafiken, idag finns det massor med senila människor som är livsfarliga i trafiken, min svärmor är ett exempel där vi tagit av henne bilen men hon förstår inte varför. Jag är snart 50 och ställer gärna upp på ett test för det finns en hel del och även äldre än mig som kör både bättre, snabbare och säkrare än många 25 åringar.
Jag tänker köra så länge jag kan både cross, enduro, RR , bil och you name it och hoppas att ngn säger åt mig när det är dags att lägga av.
Förhoppningsvis har man infört regelbundna tester tills dess.
By the way, mitt körkort är 33 år gammalt.

Webspy skrev:
Det mesta har inte med ålder att göra...

Självklart finns det gamlingar som inte borde köra bil pga syn, reaktionsförmåga m.m..... men jag tog slingerbulten hem till nynäs och höll på att stryka med vid två olika tillfällen..... en kadett GSI med några ungdommar i och senare en BMW med några pizzabagare i 20årsåldern......

Dessa två var ute på fel sida i varsin kurva och den sistnämnda fick jag ta i vänstertrafik för att inte fronta....

Så det är inte bara pensionärerna som är farliga i trafiken :7peta

//Anders

För att inte tala om långtradarchaffisar som inte kollar i backspegeln innan de byter fil!! Min sambo höll på att bli mosad mot mitträcket för nån månad sen av en trött chaffis.. :mad:

Em74 skrev:
Javisst..men näe! Vissa säger att de känner sig väldigt osäkra i bilar, och vissa känner sig väldigt hemma i en bil..Jag är en sån som alltid känt mig avslappnad när jag kör själv... (visste att nån skulle kommentera just det.. :hihi )

Just pluggat teori, va bara tvungen att påpeka :D

Jo man märker att rätt många "äldre" inte inser de nya trafikreglerna, jag tycker teoriprov var tionde år skulle sitta!

sege skrev:
Allt över 30 är bara skicka till gravplats utan att passera ålderdomshem.
:tummenupp ....visst är det kul att sticka ut hakan ibland....
jag har sysslat i flygbranshen i över 20 år, både militärt och civilt...
här om veckan kollade jag in ett program om en riktig hjälte i Usa..
Han var först att flyga i överljudsfart, testppilot åt alla flygtilverkare, har flygit i stort sett allt som går, sista flygpasset drog han omkring i en sanslös flyguppvisning med en F_15 Fighting Eagle så att de som stod på marken bara baxnade.....efter landning rusade reportrarna fram och undrade hur det kändes.... och hur det var med hjärtat och synen.....
Snubben kunde än i dag urskilja på himlen om det fanns annat flyg på över 6 mils avstånd !!!.....hans namn är chuck yeager......82 år... :Bugar respect...
Så det har inte med ålderna att göra, utan attityden... :kocko ...nä , hur man sköter sig........
Min farsa skjuter pricKskytte med AK-4, på 5-600m, utan kikarsikte....han är 72 år och ser hur bra som helst, utan korrektion.
Där emot har jag en granne som inte ser lekande barn på gatan.....han är 23 och kör som om han är själv i hela världen...... :smasha

Last edited:
tassen skrev:
Där emot har jag en granne som unte ser lekande barn på gatan.....han är 23 och kör som om han är själv i hela världen...... :smasha

Precis.

Det handlar om attityd och självinsikt... inte ålder.....

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8