Ang olika däck

Hallons0da

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2024
Hoj
Honda CB1000R 2013
Halloj! Behöver byta däck på min cb1000r och har lite funderingar om man ska köra på ett hypersport/supersport däck eller om ett sport/touring däck fungerar utmärkt?

Jag kör aktivt på väg men också en del längre motorvägsturer samt lite bus ibland på kurviga vägar (:

Däck jag testat Pirelli angel st (för mkt "touring" för mig) Michelin power 2ct som sitter på, bra i torrt men helt uselt i livslängd, slut efter drygt 400mil men bra mycket roligare än pirelli däcket som dock höll extremt länge. bytte fast de fanns typ 70% kvar. visst var pirelli bra i blött också men kör 90% i torrt och bara fina sommardagar. (endast om det börjar regna när man är någonstans)

Dom jag kollar på idag, Dunlop Roadsmart 4, Dunlop Sportmax MK4 framförallt dom men även Metzeler roadtec 02.

Tror ni ett roadsmart 4 kommer vara tillräckligt kul/sportigt då det verkar hålla länge? Annars tänker jag MK4 eller roadtec 02 men vet ej hur mkt längre dom håller än ett 2ct. Vill gärna ha 700-800mil innan byte.

Vet att de finns många trådar om däck så ursäktar om det kom en till ;D (hitta ingen ang dessa "nyare" däck speciellt MK4 som kom ut ganska nyss. Något annat ni rekommenderar?

Tack ! = )

Jag har haft en cb1000r hade Metzeler M7RR på den ,det funkar väldigt bra i både vått och torrt .
Det blir största delen körning i inspirerat tempo,
Nu är dom också väldigt prisvärda .
Jag har envisats med samma sort på flera hojar och dom är jättebra , i mitt tycke
Här kommet en länk till där jag brukar köpa dom

Denna gången har jag beställt M9RR,
Så får väl se hur dom är

Brukar du beställa varmt iskaffe också?

Du klagar på däcket som höll länge, men du klagar också på livslängden på suddgummidäcket du vill ha?

Det är egenskaper man byter mot varandra

Ett vanligt vägdäck typ Michelin Pilot Road 6 eller motsvarande kommer att ge dig grepp även i icke-bantemperaturer och livslängd så du törs köra säsongen ut.

Supersportdäck ger dig det extra greppet och hållbarheten på bana men du säljer allting annat inkl regnegenskaper.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bridgestone T32 eller T33, fick ut 850 mil på mina T32, fram o bak slut samtidigt, de har också hållt profilen hyfsat bra så även om de är nere på slitagemärkena så känns det bra i styrning/kurvtagning.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back