Ang. oförsäkrad hoj??

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Satt och funderade på att om olyckan skulle vara framme med två hojar ena min (trafikförsäkrad) och en oförsäkrad hoj och den oförsäkrade hojen skulle smita vid olyckan och det var då hans fel vid olyckan. Skulle jag trots detta få ersättning för min hoj/personliga skador ?? Eller skulle jag bli utan ersättning för hojen pga trafikförsäkring?:va
En tanke dels till de som kör helt utan försäkring...

Satt och funderade på att om olyckan skulle vara framme med två hojar ena min (trafikförsäkrad) och en oförsäkrad hoj och den oförsäkrade hojen skulle smita vid olyckan och det var då hans fel vid olyckan. Skulle jag trots detta få ersättning för min hoj/personliga skador ?? Eller skulle jag bli utan ersättning för hojen pga trafikförsäkring?:va
En tanke dels till de som kör helt utan försäkring...

En kvalificerad gissning är att det är din trafikförsäkring som gäller då för personliga skador. Om det innefattar hojen törs jag inte gissa på.

din försäkring

Bara skador på hojen;
Skall täcka dina kostnader, om inte som du antyder så skall motpartens försäkring täcka dina kostnader. Om den andra föraren smiter så finns ingen motpart. Du kan således inte kräva din egen försäkring på kostnader som din motparts försäkring skulle täckt.
Enkelt: Nej, du kan inte kräva detta av ditt bolag.
(men som zappen säger; dina personskador tror jag täcks av halvförsäkring, samt personlig utrustning såsom hjälm ställ osv.)

Men VET du motpartens registreringsnummer osv blir det en annan sak. Då kan möjligtvis almänna trafikförsäkringsföreningen täcka dina kostnader. Men jag tror det förutsätter att det andra fordonet varit påställt. Endast då går almänna trafikförsäkringen in.

Om inte fordonet var påställt går det antagligen att driva saken civilrättsligt, så att du riktar krav mot "smitaren" personligen. Men detta borde vara små chanser att vinna.

Någon som kan detta mer ingående? Vi har några killar här på forumet som jobbar som handläggare på FB tror jag.

Last edited:
TF täcker väl bara motparten OM det är ditt fel.
Ang. personskador så går väl inte det på TF än? Eller? :va

TF täcker väl bara motparten OM det är ditt fel.
Ang. personskador så går väl inte det på TF än? Eller? :va

En polare klippte en älg med en honda; han fick för personskador och personlig utrustning. Jag tror definitivt detta ingår i det som kallas halvförsäkring.
Däremot är det nog så att man måste ha helförsäkring för att få rehebilitering, arbetsträning osv

En polare klippte en älg med en honda; han fick för personskador och personlig utrustning. Jag tror definitivt detta ingår i det som kallas halvförsäkring.
Däremot är det nog så att man måste ha helförsäkring för att få rehebilitering, arbetsträning osv

helförs. täcker det egna fordonet vid olycka....

trafikförs. täcker personskador ,utrustning , förlorad abetsinkomst ...

det som ingår i en halvförs. är: skadegörelse och stöld...

angående rehab så har vi nåt som heter allmän sjukvård.....du får ett frikort efter typ 10 st besök..

Det som skrämmer mig lite är att de nu finns mer folk som inte ens har en trafikförsäkring och jag antar att de flesta av dessa som kommer att vara inblandad i en olycka inte kommer att stanna och ta konsekvenserna.:huvet

Det som skrämmer mig är att det är så många som trots att dom inte ens vet vad hel/halv/trafikförsäkring innebär tydligen kör hoj och svarar i trådar som om dom visste vad dom talade om...

Smitningsolyckor däremot är jag inte rädd för rent ekonomiskt, Trafikförsäkringsföreningen täcker skador på både person och egendom. Samma gäller om oreggat fordon orsakar olyckan utan att smita.

Det som skrämmer mig är att det är så många som trots att dom inte ens vet vad hel/halv/trafikförsäkring innebär tydligen kör hoj och svarar i trådar som om dom visste vad dom talade om...

Smitningsolyckor däremot är jag inte rädd för rent ekonomiskt, Trafikförsäkringsföreningen täcker skador på både person och egendom. Samma gäller om oreggat fordon orsakar olyckan utan att smita.

Alltså du menar att om jag kör med trafikförsäkring, blir påkörd av en oförsäkrad hoj som smiter så får jag ersättning av hoj ändå? :va

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back