Ang missljud inbromsning (skiva?, belägg?)

Olanders

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Hoj
2005, Honda Fmx650
Hej!!

Efter byte av bromsbelägg får jag ljud/missljud vid inbromsning.
Jag är van att inte höra någonting.. vilket är normalt.

Belägget kan i vissa fall ligga emot lite väl och låta trots att man inte bromsat men för övrigt känns inbromsningarna normalt, Förutom missljud (skrapande) + ev gnissel. Inga vibrationer eller andra konstigheter.

Skivan är ju inte i nyaste laget.. Men borde väl gå ett par mil till...

Kolvarna behöver eventuellt rengöras antar jag, bromsvätska är väl ok.
Någon smörja? Jag har monterat av och på beläggen 3 gånger under meckandet.

Vad kan strula?
vill ut och åka nu innan vintern kommer...

Bifogar bilder på belägg och skiva.

Tack på förhand!!!

Bifogat

• IMAG0010.jpg
    IMAG0010.jpg
    259.3 KB · Visningar: 145
  • IMAG0013.jpg
    IMAG0013.jpg
    225.4 KB · Visningar: 144
Va inte så kinkig nu, det är inget allvarligt. Ibland kan det gnissla, ibland skrapa. Så är det. Ut och åk.

Slängde nyss på dom gamla sltina beläggen = fungerar klockrent och inga missljud.

Kan det vara något fel på beläggen??

Slängde nyss på dom gamla sltina beläggen = fungerar klockrent och inga missljud.

Kan det vara något fel på beläggen??

Enda felet isåfall är väl att dom nya beläggen är just det - nya.

Dom gamla är inslita och har inte lika mycket beläggning kvar och glappar således mer när bromsarna inte är påverkade (ligger alltså inte an mot skivan). Dom nya beläggen har däremot mer beläggning och kan alltså ligga på och nöta lite mot skivan.

Detta är dock bara med nya belägg. Kör som du brukar så försvinner det snart ska du se. Har samma "fenomen" på min hoj.

Kan vibrera mellan belägg och kolvar. Testa stryk på ett lager kopparpasta eller liknande på beläggens baksida

Enda felet isåfall är väl att dom nya beläggen är just det - nya.

Dom gamla är inslita och har inte lika mycket beläggning kvar och glappar således mer när bromsarna inte är påverkade (ligger alltså inte an mot skivan). Dom nya beläggen har däremot mer beläggning och kan alltså ligga på och nöta lite mot skivan.

Detta är dock bara med nya belägg. Kör som du brukar så försvinner det snart ska du se. Har samma "fenomen" på min hoj.

Men det ska ju inte låta illa när man bromsar...

jag ser att du har en kraftig kant baktill på beläggen, jag hade samma problem förut med mina gamla biltema belägg.

Köpte nya biltemabelägg och fasade av alla kanter med vinkelslipen (använd navrondell, ej kapskiva), lade på ett tunt lager kopparpasta på baksida samt på ev skrikplåtar.

Problemet borta.

Belägg behöver slitas in ibland. Fortsätter det gnissla och skrika så kan det behöva kollas upp, men en inslitningsperiod är helt normalt när de är nya. Ut och kör som normalt, testa ett par hårda inbromsningar med jämna mellanrum (fast låt beläggen svalna mellan varje test, de ska inte gå skitvarma) och låt det slita till sig så ska du se att det har upphört inom ett par mils körning.

Mina bromsar började också att låta när jag bytte fram, de låter fortfarande. Det tycks vara så att olika belägg låter olika mycket...

Vet att tråden är gammal men tänkte lägga upp bild på en bra grej som får slut på gnisslet :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing