ang mc hyrning utomlands

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
zx7r
Har ett litet problen nu va.. :rolleyes: Hyrde en mc i spanien och jag och min kusin skulle ut toura lite fron girona till andorra genom pyrrinerna. ner vi nestan var hemma andra dagen efter 85mil sa hande en olycka, blott vaglag och mitt framdack lastes trots jag enligt mig inte bromsade hart. cyklen borjade vobbla och vurpade till slut. jag klarade mig veldigt bra men hojjen vart lite varre.. hade krach puckar dock so motor klara sig bra mest framlampan med styre och kittet som pajjade.

nu till problemet. polisen kom och anmarkte att hojjen inte var forsakrad alls och att varat hyreskontrakt inte geller eller nogot i den stilen. vi skulle inte projsa for det iaf. men nu vill uthyraren ha pengar for reperationerna, resten betalar han sa han. nu er frogan om jag er skyldig att betala for dem eller inte do hojjen inte ens var forsakrad, och papprerna till den inte stamde/var falska. polisen sa att man far ta kontakt med advokat ang reperations kostnaderna.

har sokt lite pa internet men inte hittat nagot finns det ingen advokat eller nogon som vet vad som geller? aker hem pa fredag btw...

Naim skrev:
Har ett litet problen nu va.. :rolleyes: Hyrde en mc i spanien och jag och min kusin skulle ut toura lite fron girona till andorra genom pyrrinerna. ner vi nestan var hemma andra dagen efter 85mil sa hande en olycka, blott vaglag och mitt framdack lastes trots jag enligt mig inte bromsade hart. cyklen borjade vobbla och vurpade till slut. jag klarade mig veldigt bra men hojjen vart lite varre.. hade krach puckar dock so motor klara sig bra mest framlampan med styre och kittet som pajjade.

nu till problemet. polisen kom och anmarkte att hojjen inte var forsakrad alls och att varat hyreskontrakt inte geller eller nogot i den stilen. vi skulle inte projsa for det iaf. men nu vill uthyraren ha pengar for reperationerna, resten betalar han sa han. nu er frogan om jag er skyldig att betala for dem eller inte do hojjen inte ens var forsakrad, och papprerna till den inte stamde/var falska. polisen sa att man far ta kontakt med advokat ang reperations kostnaderna.

har sokt lite pa internet men inte hittat nagot finns det ingen advokat eller nogon som vet vad som geller? aker hem pa fredag btw...

Sök i ditt samvete. Du var ansvarig för hojen och du krasha den. Mitt sätt att se på det så ska du självklart betala. Men se till att du får utlåtande från reparationsfirma så du inte luras på summan. Att slippa undan en sån grej är nog lite lågt.

Naim skrev:

I sverige skulle det vart lungt för din del... men spanien... där kan allt hända...

Jag skulle chansa på att pysa hem o inte betala ett skit... :tummenupp

Paroxyst skrev:
Sök i ditt samvete. Du var ansvarig för hojen och du krasha den. Mitt sätt att se på det så ska du självklart betala. Men se till att du får utlåtande från reparationsfirma så du inte luras på summan. Att slippa undan en sån grej är nog lite lågt.

E du dum eller? Förstå om han hade skadat sig allvarligt!! Ingen försäkring eller någonting vem skulle då betala sjukhusräkningen, begravningen? Att uthyraren lurar dig från första början är tillräckligt för att låta bli att betala!!

Paroxyst skrev:

om man hyr en försäkrad hoj ska man väll inte betala mer än självrisken? eller?

"sök i ditt samvete" hm........ lite djupt när det finns svart på vitt eller?

betala självrisken och fortsätt ha en bra semester!

Mv,. Oskar

hornet oskar skrev:
om man hyr en försäkrad hoj ska man väll inte betala mer än självrisken? eller?

"sök i ditt samvete" hm........ lite djupt när det finns svart på vitt eller?

betala självrisken och fortsätt ha en bra semester!

Mv,. Oskar

nu var ju poengen att den inte var forsakrad. och killen hade typ falska papper po det. han skyllde nogot om att han inte hunnit stella pa den igen. efterat. jag fick skriva pa ett papper med en "deposit" pa 1400 euro vid hyrningen. om jag forstod det rett sa skulle de pengarna blockers po mitt konto och sedan rev vi de papperna ner jag var tillbaka med hojjen. han har kvar den lappen. ringde banken och de sa att inga pengar var blockade eller uttag gjorda pa den summan. och vi sparrade kortet for sakerhets skull (var nar jag fick reda pa att det var fuffens innan snackat med uthyraren) men han kan vel endo ta ut de pegnarna da datumet er 2 dagar innan jag sparrade kortet och det er paskrivet?. som sagt mycket som jag inte har koll pa just nu. hade den varit forsakrad hade jag ju projjsat sjelvrisken eller rep beroende vilket dyrast men nu er det lite annorlunda.

Naim skrev:
nu var ju poengen att den inte var forsakrad. och killen hade typ falska papper po det. han skyllde nogot om att han inte hunnit stella pa den igen. efterat. jag fick skriva pa ett papper med en "deposit" pa 1400 euro vid hyrningen. om jag forstod det rett sa skulle de pengarna blockers po mitt konto och sedan rev vi de papperna ner jag var tillbaka med hojjen. han har kvar den lappen. ringde banken och de sa att inga pengar var blockade eller uttag gjorda pa den summan. och vi sparrade kortet for sakerhets skull (var nar jag fick reda pa att det var fuffens innan snackat med uthyraren) men han kan vel endo ta ut de pegnarna da datumet er 2 dagar innan jag sparrade kortet och det er paskrivet?. som sagt mycket som jag inte har koll pa just nu. hade den varit forsakrad hade jag ju projjsat sjelvrisken eller rep beroende vilket dyrast men nu er det lite annorlunda.

Spelar väll ingen roll det är väll avtalet mellan dig och uthuraren som gäller eller?

sedan hur han sköter sin verksamhet är väll upp till systemet att kontrollera.

om du följer det avtal ni ingick så är väll du frånskriven från allt ditt ansvar!

Hyr man ett fordon så måste väl ändå uthyraren se till att fordonet är adekvat försäkrat. Är det inte det så är det ju HAN och inte NI som skall råka i trubbel!

En olycka sker så lätt.. Tänk om du totalkvaddat en hyrbil med samma papper (eller snarare brist på sådana). Visst.. i Sverige finns ju självrisk reducering och sånt, men jag vet inte hur det är i Spanien. Jag skulle ha blånekat till att betala och sagt att han får ta upp det med sitt försäkringsbolag, sen skulle jag kontakta mitt eget försäkringsbolag och kollat vad de kan göra eller vad som normalt kan gälla.

I finkan hamnar ni inte iallafall, den saken är jag ganska säker på efter att ha snackat med kollegor som både bott och arbetat i Spanien de senaste åren.

Går det inte att diskutera med snubben så är det väl bara att packa väskan o ta sig till flygplatsen. Sen får man lösa problemet brevledes. Meddela dit försäkringsbolag (reseförsäkring) samt Bank om händelsen och undersök vad de kan hjälpa till med samt spärra dina konton mot ev. efterdebitering.

Mina 0.02$

Oftast bestämmer det specifika hyresavtalet hur ansvaret för eventuella fordonsskador skall fördelas. Jag har exempelvis hyrt hoj i Thailand där avtalet - vilket AFAIK är vanligt där - lägger det fulla ekonomiska ansvaret för allt som kan hända, oavsett vållande, på mig som hyrestagare. :eek: Detta helt oavsett om hojen är försäkrad eller ej. Bara att acceptera eller låta bli.

Om hyresavtalet säger att självrisk för en försäkrad hoj är allt du som hyrestagare kan riskera, då är det förstås det du skall betala. Har uthyraren, som det låter på din berättelse, inte försäkrat hojen trots att han sagt eller skrivit att den var försäkrad, är problemet hans och inte ditt.

Naim skrev:

Ta ut alla pengarna från kontot! Då finns det ju inga 1400 att plocka menar jag.....sedan kan du åka tillbaka till den där kalle anka uthyraren och
:arsele

Han borde ha en fet smäll för att han bluffat dig....kunde ju ha gått riktigt illa annars. Som tur är så verkar du vara hel och ren och det är det viktigaste!

Jobbig situation…

I andra länder gäller helt andra regler och det gäller verkligen att vara vaken och ha koll på läget. Många klagar på att det är så reglerat i Sverige men ibland kan det vara bra…

Tyvärr så är det många som inte kontrollerar försäkringarna innan man hyr prylen (hoj, vattenskoter m.m.) utomlands. Räkna med stora/dyra problem om det händer någonting, då du är ansvarig för prylen. Även personskada är ett problem och det kan bli katastrofalt om landet inte har avtal med vår försäkringskassa eller om man inte har med rätt papper. I dessa länder gäller ofta principen inga pengar ingen sjukvård (Spanien har dock avtal med försäkringskassan, men hur många har begärt ut och har med rätt papper att visa upp vid en eventuell olycka?).

Att bara sticka från problemet är inte alltid så lätt, händer att polisen stoppar folk på t.ex. flygplatsen för att man, som de ser det, inte gjort rätt för sig. En sak till, Polisen i många länder är inte att leka med och de tar ofta parti för de bofast.

Ett tips.
Ring försäkringsbolaget hemma, du har säkert rättskydd i din hemförsäkring och det är fullt möjligt att du kommer att behöva advokathjälp för att ta dig ur denna situation.

tomde pengarna po kontot for sakerhetsskull igar. men uthyraren hade visst snackat in pa telefonsvararen att vi kunde komma och hamta deposit lappen. dvs de 1400 euro som han kunde sparra, sa verkar som han fixar det sjalv. var dar idag men da vart det ingen dar men min kusin som bor har nere som var med nar vi hyrde far val hamta den imorgon eller nagit nar jag er hemma.

vet inte varfor han angrat sig so mycket helt plotsligt men polisen kanske hade varit och snackat med dem igen. ar inte radd for att fastna pa flygplatsen btw do polisen var veldigt trevlig mot oss nar de markte att papperna inte stamde och sa att vi inte skulle projja nagot vid olycksplatsen. det var bara det att nar vi ringde dagen efter so vagade de inte uttala sig om rep kostnadeerna utan rekomenderade en advokat for att kolla det.

men tack for hjalpen grabbar. tror det har har lost sig nu iaf. Och man kommer vara riktigt noga med hyrning av fordon i framtiden, specielt utomlands....

ring svenska ambasaden i spanien och hör med dom. de kan nog direkt säga vad som gäller i detta landet. liknande hände mig i australien, fick snyggt pröjsa 30papp för att jag skrivit på ett kontrakt jag inte riktigt läst igenom.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park