Ang lufttryck

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Hur tänker ni angående lufttryck?

Jag har köpt nya däck till min XJR 1300 och i instruktionsboken så är rekomendationen 2.5 bar fram och mellan 2.5-2.9 bar bak. Jag tycker det låter högt?
Eller högt och högt, allt är väl relativt men det rör sig om Dunlop sportsmart sportmax 2'or eller vad dom nu heter. Jag minns när jag körde dom på bana för några år sedan att Dunlop rekomenderade betydligt lägre tryck än så.
Varför bör jag följa Yamahas rekomendation istället för däcktillverkarens? Bättre livslängd?

Jag bryr mig mer om prestanda än livslängd och jag upplever inte att jag har lika bra fäste som jag borde. Det är ju ett sportdäck och jag känner att det blir problem att få upp temperatur i däcken med de höga lufttryck som Yamaha rekomenderar. Främst bak. Fram känns ändå stabilt men jag har haft en hel del släpp bak på bara en vecka.

Vad tror ni? Tankar? Någon som kör sportsmart på gata och kan dela med sig av lufttrycksinställningar som fungerar?
 
Hur tänker ni angående lufttryck?

Jag har köpt nya däck till min XJR 1300 och i instruktionsboken så är rekomendationen 2.5 bar fram och mellan 2.5-2.9 bar bak. Jag tycker det låter högt?
Eller högt och högt, allt är väl relativt men det rör sig om Dunlop sportsmart sportmax 2'or eller vad dom nu heter. Jag minns när jag körde dom på bana för några år sedan att Dunlop rekomenderade betydligt lägre tryck än så.
Varför bör jag följa Yamahas rekomendation istället för däcktillverkarens? Bättre livslängd?

Jag bryr mig mer om prestanda än livslängd och jag upplever inte att jag har lika bra fäste som jag borde. Det är ju ett sportdäck och jag känner att det blir problem att få upp temperatur i däcken med de höga lufttryck som Yamaha rekomenderar. Främst bak. Fram känns ändå stabilt men jag har haft en hel del släpp bak på bara en vecka.

Vad tror ni? Tankar? Någon som kör sportsmart på gata och kan dela med sig av lufttrycksinställningar som fungerar?
Du ska nog kanske hålla isär rekommenderat tryck för körning på bana där däcken blir varmare och tryck för körning på väg till att börja med.

Sen på vilket sätt låter det högt? Vet du mer om hojen och däcken än tillverkarna?

Yamaha vet iofs inte vad du sätter för däck på hojen, så det är bra att kolla även däcktillverkarens rek. Troligen sammanfaller de ju hyggligt, de tryck du nämner låter som en rätt vanlig rekommendation. För touring och pendling alldeles utmärkt. Finns andra tillverkare med sportigare ambitioner som rekommenderar 2,3/2,5 men då får man också räkna med ett högre slitage plus att de troligen monterat sportigare däck som standard.

Jag kör en kompromiss på min gamla TDM från 91: 2,4/2,7. Mest för att jag kan, och däcken blir för vingliga på gata med lägre tryck än så.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
2.5 fram och 2.9 bak låter rätt standard, och har för mig att sportsmart har det trycket normalt sett för gatåka. Det var på bana man kunde köra lägre tryck pga styvare stomme i ettan iaf.
 
2.5 fram och 2.9 bak låter rätt standard, och har för mig att sportsmart har det trycket normalt sett för gatåka. Det var på bana man kunde köra lägre tryck pga styvare stomme i ettan iaf.
Jupp.

Jupp igen. Ettan och senaste TT. Dock inte tvåan i samma utsträckning. Konstigt nog.
 
Du ska nog kanske hålla isär rekommenderat tryck för körning på bana där däcken blir varmare och tryck för körning på väg till att börja med.

Sen på vilket sätt låter det högt? Vet du mer om hojen och däcken än tillverkarna?

Yamaha vet iofs inte vad du sätter för däck på hojen, så det är bra att kolla även däcktillverkarens rek. Troligen sammanfaller de ju hyggligt, de tryck du nämner låter som en rätt vanlig rekommendation. För touring och pendling alldeles utmärkt. Finns andra tillverkare med sportigare ambitioner som rekommenderar 2,3/2,5 men då får man också räkna med ett högre slitage plus att de troligen monterat sportigare däck som standard.

Jag kör en kompromiss på min gamla TDM från 91: 2,4/2,7. Mest för att jag kan, och däcken blir för vingliga på gata med lägre tryck än så.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Suck.. Nej jag vet inte mer än tillverkarna om produkterna. Det är väl precis därför jag frågar om åsikter och tankar.

Som jag skrev så låter det högt i mina öron eftersom jag körde betydligt lägre tryck när jag hade sportsmart på bana där däcken går varmare/hårdare. Att trycket då ska vara betydligt högre på gata där man inte kör lika hårt vilket får till konsekvens att däcket blir svårt att få upp i rätt temperatur. Högt tryck/Moderat körning medför i min bok kalla däck. Vilket kanske leder till sämre fäste?

Som du själv påpekar så vet ju inte Yamaha vad jag sätter på för däck på hojen 15 år senare.

Det är det här jag önskar diskuteras. Ska man gå efter hojtillverkarens eller däcktillverkarens rekomendationer?
Varför inte köra lägre tryck på gata? Det borde ju medföra varmare däck?
 
Suck.. Nej jag vet inte mer än tillverkarna om produkterna. Det är väl precis därför jag frågar om åsikter och tankar.

Som jag skrev så låter det högt i mina öron eftersom jag körde betydligt lägre tryck när jag hade sportsmart på bana där däcken går varmare/hårdare. Att trycket då ska vara betydligt högre på gata där man inte kör lika hårt vilket får till konsekvens att däcket blir svårt att få upp i rätt temperatur. Högt tryck/Moderat körning medför i min bok kalla däck. Vilket kanske leder till sämre fäste?

Som du själv påpekar så vet ju inte Yamaha vad jag sätter på för däck på hojen 15 år senare.

Det är det här jag önskar diskuteras. Ska man gå efter hojtillverkarens eller däcktillverkarens rekomendationer?
Varför inte köra lägre tryck på gata? Det borde ju medföra varmare däck?
Nej, din förutsättning är fel. Mindre luft leder också till större kontaktyta och större värmeavledning. Alltså kallare yta. Med krav på större belastning=högre fart för att hålla uppe arbetstemperaturen.

Det här förutsatt givetvis att vi hela tiden håller oss inom däckets arbetstryck. Man kan gå över och under vilket kommer vända processen med en över- eller underrörlig stomme. Det resulterar i total överhettning eller för lågt marktryck vilket ger sämre fäste som du skriver. Däcken är ju trots allt gjorda för att få upp arbetstemperatur vid rekommenderat tryck, så inom ett intervall där ger inte högre tryck automatiskt sämre grepp. Fler faktorer är inblandade.

Jämför helt enkelt inte däcktillverkarens rekommandationer för bana med hojtillverkarens rekommendationer för gata, att köra bana är annat än köra landsväg och ställer olika krav på däcken. Påfrestningen är inte likvärdig.
 
Last edited:
Nej, din förutsättning är fel. Mindre luft leder också till större kontaktyta och större värmeavledning. Alltså kallare yta. Med krav på större belastning=högre fart för att hålla uppe arbetstemperaturen.

Det här förutsatt givetvis att vi hela tiden håller oss inom däckets arbetstryck. Man kan gå över och under vilket kommer vända processen med en över- eller underrörlig stomme. Det resulterar i total överhettning eller för lågt marktryck vilket ger sämre fäste som du skriver. Däcken är ju trots allt gjorda för att få upp arbetstemperatur vid rekommenderat tryck, så inom ett intervall där ger inte högre tryck automatiskt sämre grepp. Fler faktorer är inblandade.

Jämför helt enkelt inte däcktillverkarens rekommandationer för bana med hojtillverkarens rekommendationer för gata, att köra bana är annat än köra landsväg och ställer olika krav på däcken. Påfrestningen är inte likvärdig.

Tack för bra inputs! Det är sådant här jag vill höra. :)

Kortfattat. Vad blir konsekvensen av att köra med däcktillverkarens rekommendationer för bana på gata? Kommer däcket gå varmt/kallt? Fästet sämre/bättre? Kontra motorcykeltillverkarens rekommendationer. Slitaget värre antar jag.

Som nämnt innan så är ju xjr tänkt att gå på touringdäck enligt instruktionsbok. Samt så kunde ju dom inte förutsäga vad som skulle hända med däcktekniken på 15 år tänker jag.

När jag fick de nya däcken så laddade jag bara på med Yamahas rekommendationer. 2.5 fram och typ 2.6 bak tror jag.
Vad som fått mig att tänka i de här banorna är det upplevda tveksamma fästet bak.
 
Du kommer få en svampig och vinglig färd beroende på att däcket rör sig för mycket då du inte kommer få upp tillräckligt tryck för att hålla det inom tänkt område. Kanske upplever du det som sämre grepp. Slitaget blir som du skriver större och troligen rent av felaktigt beroende på hur mycket du går ner.

Tror inte du hade sämre fäste bak med 2,6. Sämre än varmt däck på bana, ja rimligen. Men inte väldigt mycket sämre än om du skulle köra 2,3 på gata. Eller väldigt mycket bättre än 2,8.

Det enklaste är väl att du provar? På min V4 Tuono rekommenderade Aprilia 2,3/2,5 för de Pirelli Rosso Corsa som satt originalmonterade. Gick alldeles utmärkt på gata men slet en del. 2,4/2,7 gick precis lika bra liksom dito med SportSmart. Blev ju lite stötigare med ännu mer luft såklart men funkade. Beroende på typ av körning så varierade jag mellan rek 2,3/2,5 och 2,5/2,8.

På bana med Sportsmart första generationen 2,1/1,9 och med bandäcken Bridestone R10 gissningsvis 2,0/1,6 kallt.
Aldrig några oväntade problem med fäste.
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top