Ang ljudkrav!

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
Garaget fullt :D
Hittade detta på Expressen!
http://www.expressen.se/sport/motorsport/1.2376283/polska-speedwayakare-stoppas-fran-elitserien

Saxat:
Där skrev 16 000 fans på en in protestlista - och det polska förbundet PZM föll då för trycket och ändrade reglerna i Polen. Landet gick tillbaka till att använda de gamla ljuddämparna, och polska åkare förbjöds dessutom att tävla i utlandet där nya ljuddämparreglerna gäller.

Ibland funkar yttre påverkan. På både gott och ont.

Speedway dånar väldigt mycket, så vad gäller miljövänligare menas buller generellt. Eventuellt att de fånger en puff mer avgas än mer öppna.

Just att dom förbjuds att tävla utomlands, med tystare å miljövänligare dämpare, är ju rena vansinnet! Det vore kul att höra deras motivering till det! :va

På ett sätt är det tokigt och att inte kunna "samarbeta" med det internationella förbundet och följa de besluten.
Men å andra sidan tycker jag det är starkt... och anledningen till att man förbjuder polska förare att delta utomlands enligt de nya kraven måste väl vara för att protestera/strejka mot beslutet? Tänk om flera länder hade gjort samma sak och stått emot, då hade de internationella förbundet fått välja mellan att lägga ner sporten, eller acceptera att stå kvar vid de gamla reglerna...

Nu finns det ju en annan "officiell" ljudtråd här, men ja tycker iaf att det är något åt det här hållet som vår roadracing skulle behöva. Alltså en stark förarorganisation som vågar och kan säga ifrån när de gäller vissa påtryckningar (i de här fallet ljudet)
Vi måste såklart göra förändringar med tiden och försöka följa miljöpolicy osv... men jag tycker att vi alltid bara får acceptera o acceptera. Nu står vi med ett ljudkrav där man i vissa fall inte kan använda en standardljuddämpare godkänd för gata. Om det skulle komma ett nytt krav om 5 år på t ex 90db, kommer vi då också ställa oss i ledet, och säga "givetvis, jag har samarbete med hemtex, dom sponsrar mig med duntäcken som jag lindar in hela hojjen med så det är lugnt" ?
Har vi inte en enig organisation som sätter emot när det behövs.. så har vi ingen motorsport kvar om några år, eller jo, fast ELmotorsport.. o va vet jag, de kanske till o med e roligare än en förbränningsmotor.:banana

På ett sätt är det tokigt och att inte kunna "samarbeta" med det internationella förbundet och följa de besluten.
Men å andra sidan tycker jag det är starkt... och anledningen till att man förbjuder polska förare att delta utomlands enligt de nya kraven måste väl vara för att protestera/strejka mot beslutet? Tänk om flera länder hade gjort samma sak och stått emot, då hade de internationella förbundet fått välja mellan att lägga ner sporten, eller acceptera att stå kvar vid de gamla reglerna...

Nu finns det ju en annan "officiell" ljudtråd här, men ja tycker iaf att det är något åt det här hållet som vår roadracing skulle behöva. Alltså en stark förarorganisation som vågar och kan säga ifrån när de gäller vissa påtryckningar (i de här fallet ljudet)
Vi måste såklart göra förändringar med tiden och försöka följa miljöpolicy osv... men jag tycker att vi alltid bara får acceptera o acceptera. Nu står vi med ett ljudkrav där man i vissa fall inte kan använda en standardljuddämpare godkänd för gata. Om det skulle komma ett nytt krav om 5 år på t ex 90db, kommer vi då också ställa oss i ledet, och säga "givetvis, jag har samarbete med hemtex, dom sponsrar mig med duntäcken som jag lindar in hela hojjen med så det är lugnt" ?
Har vi inte en enig organisation som sätter emot när det behövs.. så har vi ingen motorsport kvar om några år, eller jo, fast ELmotorsport.. o va vet jag, de kanske till o med e roligare än en förbränningsmotor.:banana
Jag köper din poäng, men frågan är ju om det här förbudet inte drabbar individerna och klubbarna mer än att det slår mot förbunden?

Vad/ vem är det som bestämmer hur högt det får låta? Varför bara inte ha 100db på banor? Hur svårt kan det va?
Misstänker att dom flesta banor låg där innan "gnälliga" grannar kom dit. Känns lite som ett exempel vi hade här, bonden ville bygga (ut) ekologisk mjölkproduktion, precis brevid samhället, och då klagade grannarna att det skulle lukta. Tror dom att mjölkpaketen växer på träd?
Och fotbollsfans, eller vad det kallas, jag tucker att dom kan utöva sparkboll med tomma läktare tills att det inte finns nån skadegörelse eller slagsmål mer.

Man kanske ska skaffa sig en vovosela och gå och blåsa i, alla dagar utom tränings/tävlingsdagar.

Vad/ vem är det som bestämmer hur högt det får låta? Varför bara inte ha 100db på banor? Hur svårt kan det va?
Misstänker att dom flesta banor låg där innan "gnälliga" grannar kom dit. Känns lite som ett exempel vi hade här, bonden ville bygga (ut) ekologisk mjölkproduktion, precis brevid samhället, och då klagade grannarna att det skulle lukta. Tror dom att mjölkpaketen växer på träd?
Och fotbollsfans, eller vad det kallas, jag tucker att dom kan utöva sparkboll med tomma läktare tills att det inte finns nån skadegörelse eller slagsmål mer.

Man kanske ska skaffa sig en vovosela och gå och blåsa i, alla dagar utom tränings/tävlingsdagar.
Sök igenom racing-forumet lite, ämnet har varit upp några gånger, så att säga... :rolleyes:

Man kan gnälla och irritera sig i all oändlighet över att vi får hårdare och hårdare bullerkrav. Jag tror att vi gör klokt i att respektera dessa regler och kanske till och med införa ännu hårdare krav själva - bättre förekomma än att förekommas om ni förstår. Tittar man på Europa är utvecklingen skrämmande, framför att inom motocross, med allt fler banor som stängs, mycket på grund av buller. Historiskt sett så är det de verksamheter (inte bara inom motor) som själva aktivt deltagit i "utvecklingsprocessen" som klarar sig bäst. De som håller sig i marginalen och under protest fogar sig i myndighetsbeslut, eller än värre struntar i dem, blir snabbt ett minne blott.

Absolut, att bara gnälla utan att göra något, kan man lika gärna vara tyst. Men i Polen så gjordes en protestlista, och uppenbarligen så funkade det. Dock med bieffekten, att elitförare bara får köra i länder som behållt det gamla reglementet.
Vem bestämmer att vi ska ha lägre ljudnivå?
Vad grundar man det på?
Finns det möjlighet att "överklaga" dessa beslut?
Vad är det för skillnad på 95db och 100 db?
Vad är det som säger att det låter 5 db mer 500m bort?
När är ett ljud störande? Gamla rockklassiker på full volym i bilen, är inte ett problem, men radiobrus, eller kivande ungar i baksätet, då får man spel.
Får känslan av att det är mer som en bedömningssport, typ konståkning el simhopp.

Absolut, att bara gnälla utan att göra något, kan man lika gärna vara tyst. Men i Polen så gjordes en protestlista, och uppenbarligen så funkade det. Dock med bieffekten, att elitförare bara får köra i länder som behållt det gamla reglementet.
Vem bestämmer att vi ska ha lägre ljudnivå?
Vad grundar man det på?
Finns det möjlighet att "överklaga" dessa beslut?
Vad är det för skillnad på 95db och 100 db?
Vad är det som säger att det låter 5 db mer 500m bort?
När är ett ljud störande? Gamla rockklassiker på full volym i bilen, är inte ett problem, men radiobrus, eller kivande ungar i baksätet, då får man spel.
Får känslan av att det är mer som en bedömningssport, typ konståkning el simhopp.

I Sverige sätts bullergränserna av Naturvårdsverket.
En skillnaden på 5 dB är mycket (klart hörbar skillnad)
Att det låter mer 500 m bort har de svenska banorna lagt i snitt 300.000:- för att få reda på (ljudutbredningskartor samt tillhörande ljudmätaranläggning)
Ljud är störande när du (som person) inte gillar vad du hör.

Visst kan man lägga energin på att skriva protestlistor, facebookinlägg e.t.c.
Alternativet är att man lägger ner samma mängd energi på att försöka lösa bullerproblemet istället.
Är det något som kommer stänga ner motorbanor så är det inte utsläpp av CO2 utan buller.

Jag gillar inte heller att kraven blir hårdare och hårdare och just för motorbanor är dom i vissa aspekter ganska orimliga.
Problemet är att dom finns och vi kan inte blunda för det. Bättre då att försöka ligga i framkant för då kanske man kan visa naturvårdsverket och andra bestämmande instanser att vi verkligen bryr oss och deras intresse hamnar på något annat.

Jag köper din poäng, men frågan är ju om det här förbudet inte drabbar individerna och klubbarna mer än att det slår mot förbunden?

jo så är det nog, men om alla var emot beslutet (nu e ju säkert fallet inte så) och gjorde som polackerna så hade det haft genomslagskraft. Men nu blir det som du säger.. de drabbar individer o klubbarna.

Man kan gnälla och irritera sig i all oändlighet över att vi får hårdare och hårdare bullerkrav. Jag tror att vi gör klokt i att respektera dessa regler och kanske till och med införa ännu hårdare krav själva

Rätt och fel enligt min mening.. givetvis kan vi inte bara leva kvar i stenåldern o säga de va bättre förr, vi måste också förnya oss o försöka anpassa oss till nya regler. Men någonstans måste det väl finnas en gräns när vi INTE accepterar och gör som "pappa" säger?
Tycker du själv att det är logiskt / rimligt kalla de vad du vill, att ha en bullergräns för racingverksamhet som är lägre än tillåten nivå för en gatcykel ?
Är det rimligt att ha en nivå som gör att man måste bygga om sin cykel så den låter mindre än original ?
Vad säger du till myndigheterna den dagen de sätter en bullergräns som är så låg att en förbränningsmotor aldrig klarar ljudkravet, även om du låter NASA försöka lösa problemet ?

Last edited:
jo så är det nog, men om alla var emot beslutet (nu e ju säkert fallet inte så) och gjorde som polackerna så hade det haft genomslagskraft. Men nu blir det som du säger.. de drabbar individer o klubbarna.

Rätt och fel enligt min mening.. givetvis kan vi inte bara leva kvar i stenåldern o säga de va bättre förr, vi måste också förnya oss o försöka anpassa oss till nya regler. Men någonstans måste det väl finnas en gräns när vi INTE accepterar och gör som "pappa" säger?
Tycker du själv att det är logiskt / rimligt kalla de vad du vill, att ha en bullergräns för racingverksamhet som är lägre än tillåten nivå för en gatcykel ?
Är det rimligt att ha en nivå som gör att man måste bygga om sin cykel så den låter mindre än original ?
Vad säger du till myndigheterna den dagen de sätter en bullergräns som är så låg att en förbränningsmotor aldrig klarar ljudkravet, även om du låter NASA försöka lösa problemet ?

Det är alltid en avvägning, i detta som i allt annat. Och jag håller med dig i att dagens bullerkrav är överdrivna. Det jag säger är att jag tror att situationen hade varit bättre idag om vi som kollektiv tagit initiativet för flera år sedan och infört egna gränser i stället för att låta någon förståsigpåare göra det åt oss.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park