Ang. Laservarnare som säljes här..

Hur funkare en laserstörare då???
Tror inte det är samma sak som en varnare för då ska polisen inte få några värden. Sov nog förmycket i skolan...
 
Last edited:
eV1Te skrev:
Jag kom och tänka på amerikas stealth plan som är "osynliga" för radar. borde man inte kunna bygga en bil eller mc i samma material och på samma sätt så att man inte registreras på polisens radar.

Ny affärsidé sälja kåpor till motorcycklar som absorberar radarvågorna så man inte kan åka dit för fortkörning :tummenupp

Vilken energi alla kan lägga ner på sånt här......

Ok, bygg din hoj och täck den med miljoner små fazett ögon, det reflekterar och sprider ljus åt alla håll..... eller gör den smal så att du knappt syns då reflekteras heller inte lazer eller radarvågor....men ingen hinner heller att se dig innan du sitter i grillen på Svennes volvo å så¨.
 
tassen skrev:
Vilken energi alla kan lägga ner på sånt här......

Ok, bygg din hoj och täck den med miljoner små fazett ögon, det reflekterar och sprider ljus åt alla håll..... eller gör den smal så att du knappt syns då reflekteras heller inte lazer eller radarvågor....men ingen hinner heller att se dig innan du sitter i grillen på Svennes volvo å så¨.

Man har ju dock problemet med en förare på hojen som säkert är en utmärkt radarreflektor....
 
Snake skrev:
Konstigt att man kan bli importör för ngt som är förbjudet i sverige. (Var i alla fall det i somras.) Jobbiga böter om man blir stoppad med en sån på/i sitt fordon plus att den blir beslgtagen. Importerade en själv från Cobra i USA och var tvungen att skicka den via bulvan i staterna för att sedan skicka den till mig. Dom sa att dom ej kunde skicka den direkt till mig i sverige eftersom de är förbjudna här. Polaren i L.A. skickade vidare till mig som elektronisk kompass för att slippa att tullen tog den på rot. Funkade dock skitbra. Kameraskåp skickar ut radarsignaler som kan uppfattas i god före mätsträckan. Laser är svårare då den varnar först när du blir träffad men då dom måste mäta i tre sekunder för att få ett mätvärde så är det den tiden du har på dig att bromsa. Kan i alla fall rädda lappen om det inte går alldeles tokfort. Det finns en uppsjö av olika modeller men värstingen uppfattar fyra olika sorters radar, fyra olika sorters laser, Varnar om det finns utryckningsfordon i närheten då de har speciella transpondrar etc.... Har även elektronisk kompass så man ljuger ju i alla fall inte för tullen... :) Värstingen kostade under 2000 kr. på plats hemma i sverige så det är ju ett alternativ.. Men som sagt, inte laglig. :rolleyes: Länk till Cobra om ngn vill kika:

http://www.cobra.com/index.php?page=shop/browse&category_id=cbfa1a28ae815adced7828d098978a59&id=1

Edit: Lååångsam som vanligt.. :hihi

En lasermätning tar 0,3 sek. Utryckningsfordon har inga speciella transpondrar.
 
Snake skrev:
Det är väl inte radarn som är det stora problemet för oss hojåkare. Lasern är ju det som man vill undvika eftersom radarn mest används i skåpen nu förtiden.. Finns det nåt material som absorberar laser? Hojta i så fall!!




varför absorbera? ta istället och bygg om hojen till ett spjut och kroma hela skiten så lasern studsar åt sidorna, okej att snuten kan träffa spetsen, men good luck:P :yoparty
 
"Har inte läst hela tråden men..."

Vad jag förstår så ska man ha både en laservarnare OCH en laserstörare. Man har bägge aggregaten igång men när laservarnaren piper så ska man bromsa ner och efter man nått laglig fart stänga av störaren så polisen kan få en "laglig" hastighet på sin apparat. Då kommer han att släppa förbi dig.

Annars är ju en laserstörare det man skall ha, man blir inte av med lappen för att ha en men man får dryga böter. De kan ju aldrig bevisa hur snabbt du kört. Men tänk på att du ska ha en både fram och bak då de kan skjuta dig i röven.
 
Tror att De där garageöppnarna som av en händelse råkar störa polisens laser är en mycket bättre investering då polisen sällan använder radar i dag...

Är det nån som på de senaste åren sett en radar kontroll...skulle det vara kul att höra...

Har hört att laservarnare varnar för sent...typ piiip busted


Hultan skrev:
Först o främst inget imot dig som säljer dom förstås, men..
Dom kan väl omöjligt funka, ja möjligtvis: "Piiip du har just blivit laserbeskjuten"
Och varnar för kameror, hur då? Kameror sänder inte ut nån direkt signal eller lukt?!

Så hur funkar detta?

/kim.
 
h.lundh skrev:
varför absorbera? ta istället och bygg om hojen till ett spjut och kroma hela skiten så lasern studsar åt sidorna, okej att snuten kan träffa spetsen, men good luck:P :yoparty
japp. hälsa till james dean när du träffar honom också.

(var det någon som förstod?)
 
Laserstörare funkar utmärkt (dont ask me how I know :rodnar ), Polisen får inga mätvärden på dig men du blir stoppad och får megaböter för störaren istället.

Lappen kan du behålla.

Från utlandet kan du köpa både Laser och Radar störare.

Det är inte lätt att vinna i en domstol och säga att det är "bara en garageöppnare" :(
 
CHROLO skrev:
En lasermätning tar 0,3 sek. Utryckningsfordon har inga speciella transpondrar.
Väldigt konstigt.
När jag åkte dit för fortkörning för ett par veckor sedan så låg jag på ca 130km/h, ser en person mitt i vägen med neongrön väst och nått i handen, så jag bromsade på en gång. Visar sig vara en polis med radar så han vinkade in mig och jag tänkte direkt "jahapp, det var det körkortet de". Men när jag frågade hur fort jag åkte så sa han: "Ja, det gick lite fortare först men mätaren stannade på 106 km/h så det är vad jag får ge böter för".

Jag hann ju omöjligen bromsa in så mycket på 0,3 sekunder?
 
xCr skrev:
Väldigt konstigt.
När jag åkte dit för fortkörning för ett par veckor sedan så låg jag på ca 130km/h, ser en person mitt i vägen med neongrön väst och nått i handen, så jag bromsade på en gång. Visar sig vara en polis med radar så han vinkade in mig och jag tänkte direkt "jahapp, det var det körkortet de". Men när jag frågade hur fort jag åkte så sa han: "Ja, det gick lite fortare först men mätaren stannade på 106 km/h så det är vad jag får ge böter för".

Jag hann ju omöjligen bromsa in så mycket på 0,3 sekunder?


Kanske innan du kom in i det avståndet han får lov att mäta dig på.
 
kompis med porsche, kör med laser varnare å den har hjlpt honom mycket säger han känner all laser/radar börjar pipa alltid när han åker förbi ett stort köpcentrum här i stan å på ett ställe på hans kvarter den känner väll av något där men annars tar den polisens grejer.... cobra varnare har jag själv kontakter för att få hem:) dom är inte så jävla dyra i USA... har skrivit i en tråd någon stans med en jävla massa info om dom :tummenupp

edit till XCR, mänskliga faktorn bör ju spela in :)
 
Hultan skrev:
Först o främst inget imot dig som säljer dom förstås, men..
Dom kan väl omöjligt funka, ja möjligtvis: "Piiip du har just blivit laserbeskjuten"
Och varnar för kameror, hur då? Kameror sänder inte ut nån direkt signal eller lukt?!

Så hur funkar detta?

/kim.
laser varnare funkar väldigt bra ett kamera skåp börjarmäta hastigheten ca 150 m ifrån och tar bild ca 30 m ifrån en laservarnare sänder signal som räckre ca 2km framåt så det fins god tid att bromsa.
om man inte är ensam på vägen men 150 m är det ingen fara och polisens laser måste dom ta 2 gånger med bara man klarar den andra mätningen är det ingen fara är en mycket nöjd köpare av en har sparat mig en massa onödigt tjorv :arsele
 
En laservarnare på hojen är väl ingen bra idé antar jag,den hörs väl inte...eller piper de så högt att man märker det ändå?.I bilen däremot är det väl inte så dumt :)
 
Varnar även med ex antal röda ljusstarka dioder.


capri skrev:
En laservarnare på hojen är väl ingen bra idé antar jag,den hörs väl inte...eller piper de så högt att man märker det ändå?.I bilen däremot är det väl inte så dumt :)
 
homer_s skrev:
laser varnare funkar väldigt bra ett kamera skåp börjarmäta hastigheten ca 150 m ifrån och tar bild ca 30 m ifrån en laservarnare sänder signal som räckre ca 2km framåt så det fins god tid att bromsa.
om man inte är ensam på vägen men 150 m är det ingen fara och polisens laser måste dom ta 2 gånger med bara man klarar den andra mätningen är det ingen fara är en mycket nöjd köpare av en har sparat mig en massa onödigt tjorv :arsele

INTE LASER :7peta utan radar är vad du pratar om. Det är radar i kameraskåpen och laser i polisens handhållna fartmätare.
 
detta va ju skitkul läsning, funderar på att printa ut detta så jag har något att läsa när man sitter på dass....

1. kamera skåpen efter vägen är i princip omöjliga att bli tagna av, då polisen iallafall inte tidigare fick lagra bilderna digitalt, samt att dom ej får överföra dessa t.ex. via GPRS eller annan trådlös kommunikation. då blir det inte många bilder per skåp innan det måste bytas film... och så ofta har dom inte tid att ordna med dom... men dom fyller bra funktion. många saktar ner = bra..

2. dessa kameror kan idag EJ ta kort bakifrån, men det är redan klart med hur detta ska konverteras då det är ägaren av fordonet som får betala oavsett vem som kör.... om dom nu får igenom det förslaget.

3. laserstörare är en enkel liten sak... då laser våglängden är känd, samt dess impuls hastighet isamband med mätningen. på så sätt stör man lätt polisens mätning så dom EJ kan bötfälla dig för en hastighet som ej kan uppmäta.
Däremot kommer dom garanterat stoppa dig för att dom inte kunde mäta.

Har lite kontakter med en kille som bara jobbar med laser och han har byggt en sådan som han monterat på min personbil, som polisen stoppat ett par ggr, så länge man har möjlighet att bryta strömmen till störaren är det ganska svårt för dom att hitta den..

men laservarnare fungerar oxå bra, så länge som dom gör aktiva mätningar ca i din rikting, då lasern reflekteras i de partiklar som finns i luften samt att lasern är kraftig för att kunna ge exakt resultat på tex. 400m....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top