johanrehn80
MUTTA MIXI ?
chrilla skrev:Aha,
Men dopplereffekten är alltså vad som mäts vid radarmätningar? Eller?
Dopplerskifte används med radar till att bestämma hastigheten

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
chrilla skrev:Aha,
Men dopplereffekten är alltså vad som mäts vid radarmätningar? Eller?
eV1Te skrev:Jag kom och tänka på amerikas stealth plan som är "osynliga" för radar. borde man inte kunna bygga en bil eller mc i samma material och på samma sätt så att man inte registreras på polisens radar.
Ny affärsidé sälja kåpor till motorcycklar som absorberar radarvågorna så man inte kan åka dit för fortkörning![]()
tassen skrev:Vilken energi alla kan lägga ner på sånt här......
Ok, bygg din hoj och täck den med miljoner små fazett ögon, det reflekterar och sprider ljus åt alla håll..... eller gör den smal så att du knappt syns då reflekteras heller inte lazer eller radarvågor....men ingen hinner heller att se dig innan du sitter i grillen på Svennes volvo å så¨.
Snake skrev:Konstigt att man kan bli importör för ngt som är förbjudet i sverige. (Var i alla fall det i somras.) Jobbiga böter om man blir stoppad med en sån på/i sitt fordon plus att den blir beslgtagen. Importerade en själv från Cobra i USA och var tvungen att skicka den via bulvan i staterna för att sedan skicka den till mig. Dom sa att dom ej kunde skicka den direkt till mig i sverige eftersom de är förbjudna här. Polaren i L.A. skickade vidare till mig som elektronisk kompass för att slippa att tullen tog den på rot. Funkade dock skitbra. Kameraskåp skickar ut radarsignaler som kan uppfattas i god före mätsträckan. Laser är svårare då den varnar först när du blir träffad men då dom måste mäta i tre sekunder för att få ett mätvärde så är det den tiden du har på dig att bromsa. Kan i alla fall rädda lappen om det inte går alldeles tokfort. Det finns en uppsjö av olika modeller men värstingen uppfattar fyra olika sorters radar, fyra olika sorters laser, Varnar om det finns utryckningsfordon i närheten då de har speciella transpondrar etc.... Har även elektronisk kompass så man ljuger ju i alla fall inte för tullen...Värstingen kostade under 2000 kr. på plats hemma i sverige så det är ju ett alternativ.. Men som sagt, inte laglig.
Länk till Cobra om ngn vill kika:
http://www.cobra.com/index.php?page=shop/browse&category_id=cbfa1a28ae815adced7828d098978a59&id=1
Edit: Lååångsam som vanligt..![]()
Vår alldeles egna konstapel!CHROLO skrev:En lasermätning tar 0,3 sek. Utryckningsfordon har inga speciella transpondrar.
Snake skrev:Det är väl inte radarn som är det stora problemet för oss hojåkare. Lasern är ju det som man vill undvika eftersom radarn mest används i skåpen nu förtiden.. Finns det nåt material som absorberar laser? Hojta i så fall!!
Hultan skrev:Först o främst inget imot dig som säljer dom förstås, men..
Dom kan väl omöjligt funka, ja möjligtvis: "Piiip du har just blivit laserbeskjuten"
Och varnar för kameror, hur då? Kameror sänder inte ut nån direkt signal eller lukt?!
Så hur funkar detta?
/kim.
japp. hälsa till james dean när du träffar honom också.h.lundh skrev:varför absorbera? ta istället och bygg om hojen till ett spjut och kroma hela skiten så lasern studsar åt sidorna, okej att snuten kan träffa spetsen, men good luck![]()
![]()
Väldigt konstigt.CHROLO skrev:En lasermätning tar 0,3 sek. Utryckningsfordon har inga speciella transpondrar.
xCr skrev:Väldigt konstigt.
När jag åkte dit för fortkörning för ett par veckor sedan så låg jag på ca 130km/h, ser en person mitt i vägen med neongrön väst och nått i handen, så jag bromsade på en gång. Visar sig vara en polis med radar så han vinkade in mig och jag tänkte direkt "jahapp, det var det körkortet de". Men när jag frågade hur fort jag åkte så sa han: "Ja, det gick lite fortare först men mätaren stannade på 106 km/h så det är vad jag får ge böter för".
Jag hann ju omöjligen bromsa in så mycket på 0,3 sekunder?
laser varnare funkar väldigt bra ett kamera skåp börjarmäta hastigheten ca 150 m ifrån och tar bild ca 30 m ifrån en laservarnare sänder signal som räckre ca 2km framåt så det fins god tid att bromsa.Hultan skrev:Först o främst inget imot dig som säljer dom förstås, men..
Dom kan väl omöjligt funka, ja möjligtvis: "Piiip du har just blivit laserbeskjuten"
Och varnar för kameror, hur då? Kameror sänder inte ut nån direkt signal eller lukt?!
Så hur funkar detta?
/kim.
capri skrev:En laservarnare på hojen är väl ingen bra idé antar jag,den hörs väl inte...eller piper de så högt att man märker det ändå?.I bilen däremot är det väl inte så dumt![]()
homer_s skrev:laser varnare funkar väldigt bra ett kamera skåp börjarmäta hastigheten ca 150 m ifrån och tar bild ca 30 m ifrån en laservarnare sänder signal som räckre ca 2km framåt så det fins god tid att bromsa.
om man inte är ensam på vägen men 150 m är det ingen fara och polisens laser måste dom ta 2 gånger med bara man klarar den andra mätningen är det ingen fara är en mycket nöjd köpare av en har sparat mig en massa onödigt tjorv![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |