Ang lås..

Jb6

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Hoj
Yamaha WR 250 X - 08 Honda XR 125 - 04
Okej kanske dum fråga men jag kom bara att tänka på vart har man låset eller låsen när man ska åka nån stans...:tungan
Alltså inte bara ta en liten tur utan att man behöver låsa fast den nån stans
Är det ryggsäck som gäller då ?? (jag tänker på kätting inte nåt litet skivbromslås)
Fick mig bara en liten funderare...:)

(nu i den delen av forumet där den var tänkt att vara i)

Last edited:
har du två kätting lås i fickan?? när jag körde moppe så hade jag inget annat val än att ha den i en ryggsäck..

Ja, precis det var kätting jag syftade... Okej det kanske är lättast att ha kättingen i en ryggsäck ändå...
(kanske lite svårt att ha den i fickan :D )

Tack för att du förstod min fråga :)

Man ska inte ha lås i fickan när man åker omkring, kör man ikull kan de orsaka onödiga skador...

Läste fel.. Jag läste att han inte tänkte på kätting.. Sry.. men det finns ju kortare kätting men det e nog ryggsäck som gäller ändå.. Men när jag kör och har kätting hänger jag den snett över kroppen, vet dock hur smart det e vid krasch.

vaffan ska du med kätting till? köp ett skivbromslås ist.:tummenupp

Tror att jag skulle vara allt för rädd om hojen och inte våga låta den stå utan nått fett lås:) eller det kanske bara är jag som är rädd om mina saker :D
I för sig är ja inte allt för insatt på skivbromslås och hur bra dom är... Men jag har fått en uppfattning om att det är säkrare med kätting, men rätta mig om jag har fel...:gnissla

har du den i en ryggsäck och ramla sedan med hojen och glid på ryggen i några mysiga meter så ska du få se sedan vad som händer så kan du berätta för oss :D nä men serriöst totalt livsfarligt. om du nu är riktigt rädd om hojen köp ett skivlås med larm i som du har med dig och ha kättingen hemma om du är rädd om dig själv!
mvh (=

är lättare att bryta en kätting än ett skivbromslås. fine, finns ju dom som plockar med sej hela hojen. men sånna går inte att stoppa. vill dom ha hojen så tar dom den.

och vart bor du? tänkt ställa hojen mitt inne i biskopsgården lr? jag har aldrig haft problem med det.

Man går runt med baseboll-trän och slår ner folk i nån vecka sen har du skaffat så pass bra street cred så ingen vågar röra dig eller dina grejer...

Kan funka.

Eller så kör man med ett litet skivbromslås som man har i fickan. Och hoppas på det bästa

Man går runt med baseboll-trän och slår ner folk i nån vecka sen har du skaffat så pass bra street cred så ingen vågar röra dig eller dina grejer...

Kan funka.

Eller så kör man med ett litet skivbromslås som man har i fickan. Och hoppas på det bästa

alla sätt är bra utom dom dåliga:tummenupp

är lättare att bryta en kätting än ett skivbromslås. fine, finns ju dom som plockar med sej hela hojen. men sånna går inte att stoppa. vill dom ha hojen så tar dom den.

och vart bor du? tänkt ställa hojen mitt inne i biskopsgården lr? jag har aldrig haft problem med det.

Man får inte glömma lilla alibaba som inte haft turen att få äga nåt själv så han tänkte släpa iväg hojen till en buske men vänta det går ju inte ifall den är fast låst i en stolpe med kätting;)

:tummenupp

Nej xD jag bor i linnéstaden... Jag har inget "eget" garage men gemensamt bilgarage där jag parkerar moppen så det är där jag också kommer parkera den eventuella motorcykel med.. Men som jag har nämnt så är jag rädd om grejerna :D men jag tror att det lutar åt ett skivbromslås och en kätting som man kan ha hemma :tummenupp Men vart ska man ha skivbromslåset för att inte riskera yttliggare skador om man skulle råka ramla då?? blir det pakethållare då eller :tuttar

Om man bara ska till ICA så använder jag bara styrlåset på motorcykeln.
Om jag därimot ska längre bort så tar jag med mig mitt kedjelås och slänger de över ryggen och under armen så att det sitter där. Men om jag ramlar med de på så lär de bli några fina märken. :gnissla

Själv har jag en kätting som kan låsas fast i en skivbromslås, så det blir 2 i en + inbyggt larm. jag packar allt i en väska, samma väska som jag ahr skol böcker och annat i.

kättinglås är väl ingen höjdare, förutom att man kan låsa fast hojen vid nåt som står lite stadigare. Jag vet att farsan har satt fast en lite tjockare plåt på ett ställe på ramen, med hål för att kunna sätta sitt skivlås där, funkar perfekt när man kör o lätt att ha med sig och är ju inget som medför onödiga personskador om man skulle trilla heller...visserligen kör han HD:rolleyes:

Min får plats under bönpallen, men ska nog byta till skivlås.

Om du nu kör med kätting tänk på att fästa låset i bakhjulet, tar lite längre tid att få av om man jämför med framhjulet.

Nu bor jag iofs mitt ute i ingenstans, men att ta med en fet kätting tycker jag låter lite väl... jobbigt. :hihi Som dom andra säger, kör med skivbromslås när du ska iväg. :tummenupp

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back