Ang kolvstorlek

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag köpte för inte så längesen ny cylinder och då följde det med en kolv. Efter några mils körning så skar det ihop pga att jag körde med fel stift men cylindern klarade sig jättefint. Nu till saken att den kolven jag fick med cylindern hette D och kolven jag tidigare hade på min förra cylinder hette C.
Nu idag skulle jag ringa och beställa kolv till hojen men dom hade inte D utan bara A, B och C.
Min stora fråga är nu vad det är för skillnad på dessa kolvar. Är det storleken`?
Vilken ska jag beställa. om det nu är storleken, riskerar jag nypning om jag köper en för stor kolv.

En liten sak jag funderade över var bara de att eftersom cylindern var ny. (om man går upp i dimmension A (original) B (större) C (ännu större). ) varför skulle kolven på den nya cylindern vara märkt D.

Ang överdimension på kolvarna så undrar jag hur det är med detta då det är nicasilfoder i cylindern. Kan man gå över till överdimension..

Haft A, C och D kolv men inte sett någon skillnad på dessa.
Någon som vet vad beteckningarna står för?.

Generella tumregler:

Smidd kolv: 0.001" kolvspel per 1" borr. Dvs 0.025 mm spel för en 25 mm kolv.
En 75 mm kolv ska alltså ha 0.075 mm spel. Kolvringarna ska ha 0.003" ändspel per 1" borr. Dvs en 75 mm kolv ska ha ett ändspel på 0.20 mm.

Gjutna kolvar, en tredjedel av de smidda kolvarnas toleranser. Dvs mellan 0.025 mm till 0.050 mm spel på en 75 mm kolv. Däremot kolvringspelet ska vara lika som smidda.

Kolven mäts precis under kolvbulten där kolven är som störst. En kolv är avsmalnande uppåt pga av värmeutvidgningen.

så det jag egentligen borde ha gjort är att ha mätt cylindern för att veta vilken kolv jag skulle ha. Men några så exacta verktyg kan jag inte få tillgång till.
Jag har haft en D kolv i så jag antog att en C var mindre och då borde den inte värmenypa som är högsta prioritet. sen om jag får lite lite sämre komp är inte hela världen.
Hoppas jag gjorde rätt. snackade med dom på Jannes MC och han sa att han skulle valt C kolven. hoppas det blir rätt nu bara.

Jamen, ta cyllen o gå iväg till nån som kan mäta upp den ! Varför gissa igen ?
Kostar inte många kronor.
Normalt specar kolv.tillverkaren vilket spel den ska ha. Vid borrning (ej Nicasil-lopp)
ska borraren ha kolven så han kan borra o hona till rätt tolerans.
Prestanda o livslängd beror rätt mycket på sånt här. Det är ju liksom där
det börjar.
/u

Om du kör med en C kolv i en cylinder där loppet är stort nog för en D kolv händer absolut inget förutom lite mer kolvspel ger mer slitage, lägre komp och mer mekaniskt slammer troligtvis kommer du inte att märka av detta på en otrimmad standardmotor....

Där är ju trots allt inte så enormt stor storleksskillnad mellan bokstäverna brukar ligga på 54,5x där x varierar med bokstavsmärkning...

Wiseco tillverkar garanterat rätt kolv men hos många svenska återförsäljare fins alla inte med i listan. Besök www.wiseco.com och skica ett mail till deras tekniska support de är kunniga och hjälpsamma....

andersbrink skrev:
Generella tumregler:

Smidd kolv: 0.001" kolvspel per 1" borr. Dvs 0.025 mm spel för en 25 mm kolv.
En 75 mm kolv ska alltså ha 0.075 mm spel. Kolvringarna ska ha 0.003" ändspel per 1" borr. Dvs en 75 mm kolv ska ha ett ändspel på 0.20 mm.

Gjutna kolvar, en tredjedel av de smidda kolvarnas toleranser. Dvs mellan 0.025 mm till 0.050 mm spel på en 75 mm kolv. Däremot kolvringspelet ska vara lika som smidda.

Kolven mäts precis under kolvbulten där kolven är som störst. En kolv är avsmalnande uppåt pga av värmeutvidgningen.

Smiter in en fråga.:hej
Då borde jag ha sattsat på en smidd kolv istf gjuten till min cross som har lite slitet lopp? Crossen är gammal och jag tänkte göra en snikrenovering genom att bara sätta i en ny kolv utan att borra upp. Problemet är att jag får lite för stort spel mellan kolv och cylinderväggar. Vad kan igentligen hända om spelet blir för stort? Den förra kolven som var sliten höll ju, borde inte en ny göra det också? Har redan beställt en gjuten.:huvet

ola_sandin skrev:
Smiter in en fråga.:hej
Då borde jag ha sattsat på en smidd kolv istf gjuten till min cross som har lite slitet lopp? Crossen är gammal och jag tänkte göra en snikrenovering genom att bara sätta i en ny kolv utan att borra upp. Problemet är att jag får lite för stort spel mellan kolv och cylinderväggar. Vad kan igentligen hända om spelet blir för stort? Den förra kolven som var sliten höll ju, borde inte en ny göra det också? Har redan beställt en gjuten.:huvet
Det kommer att slamra mer. Och, om loppet är slitet, ovalt el koniskt, täta
sämre o hålla kortare. Inga dramatiska saker normalt. Om kolven är smidd el.
inte gör nog ingen större skillnad. Är det snik så är det.

Men nyborrade motorer brukar kännas bra, lättstartade pigga o fina.
Tror inte bara det är min inbillning...
/u

ulf_lundin skrev:
Det kommer att slamra mer. Och, om loppet är slitet, ovalt el koniskt, täta
sämre o hålla kortare. Inga dramatiska saker normalt. Om kolven är smidd el.
inte gör nog ingen större skillnad. Är det snik så är det.

Men nyborrade motorer brukar kännas bra, lättstartade pigga o fina.
Tror inte bara det är min inbillning...
/u

Anleningen till att jag inte borrar om den är att fodret som sitter i skulle bli lite väl tunt. Alternativet är att sätta i ett nytt foder. Köpte crossen för 4500 och vill inte lägga ner några stora pengar på den. Har redan fått byta ramlager och väntar nu bara på kolven.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti