Ang. klämspalt?!? (Lite brådis)

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Svarvade ur ett par förbränningsrum idag, givetvis släpper ju chucken lite så att det börjar vobbla när man är längst ut på klämspalten :brinnerup
Ser nu ut ungefär som skissen visar längst ut i kanterna på toppen, vad tror ni om det? :(

Bifogat

• namnlös2.JPG
    namnlös2.JPG
    9.6 KB · Visningar: 135
Nisse Järnet skrev:
Svarvade ur ett par förbränningsrum idag, givetvis släpper ju chucken lite så att det börjar vobbla när man är längst ut på klämspalten :brinnerup
Ser nu ut ungefär som skissen visar längst ut i kanterna på toppen, vad tror ni om det? :(
Nej så kan du inte ha det.
Hela idén blir fel med restgaser kvar i perferien med okontollerade detornationer som resultat
MVh
VRM Roffe

VRM Roffe skrev:
Nej så kan du inte ha det.
Hela idén blir fel med restgaser kvar i perferien med okontollerade detornationer som resultat
MVh
VRM Roffe
Helvete också! Även om det bara är ca 0.5mm djupt och 1mm brett?

Nisse Järnet skrev:
Tack för svaret föresten :)
(Kan ju även nämna att det gäller 2t)
Varsågod!
Ja jag försod det när du inte ritade några ventiler.................
Tror tyvärr i alla fall att förbränningsrummet mår för dåligt för att monteras dit.
MVH
Roffe

VRM Roffe skrev:
Varsågod!
Ja jag försod det när du inte ritade några ventiler.................
Tror tyvärr i alla fall att förbränningsrummet mår för dåligt för att monteras dit.
MVH
Roffe
Ok :död Spikar man sönder kolven eller pajar bara förbränningsrummet tror du?

Nisse Järnet skrev:
Ok :död Spikar man sönder kolven eller pajar bara förbränningsrummet tror du?
Beror lite på din körstil..........
Vid hård belastning så har du säkert rätt mycket okontrollerade detornationer och i långa loppet en skadad kolv som resultat.
MVH
Roffe

VRM Roffe skrev:
Beror lite på din körstil..........
Vid hård belastning så har du säkert rätt mycket okontrollerade detornationer och i långa loppet en skadad kolv som resultat.
MVH
Roffe
Ajdå :4skrika Om man svarvar bort "toppen" så att klämspalten blir rak i början (längst ut alltså) skulle det funka? Eller måste den luta inåt?

Nisse Järnet skrev:
Usch vad jobbigt! :tungan Får göra-om-göra-rätt i morgon då! :) STORT tack för svaren!! Skulle skruvat ihop och kört annars :tummenupp
Javisst !
Lycka till.
Se nu till att klämspaltsvinkeln är ca 2 grader mer än kolvdomens vinkel.
Gonatt
MVH
Roffe

Men sluta gnäll :fatta!

Fråga: Nu blir ju klämspalten högre, hur påverkar det förbränningen? (står med svarven nu)

Nisse Järnet skrev:
Men sluta gnäll :fatta!

Fråga: Nu blir ju klämspalten högre, hur påverkar det förbränningen? (står med svarven nu)
Du måste plana hela topplocket ......
Tätytor,
klämspaltens avstånd
Klämspaltens vinkel.
Grytans vinkel.
Kolla volymen så att alla förbränningsrumm rymmer lika mycket.
MVh
Roffe

VRM Roffe skrev:
Du måste plana hela topplocket ......
Tätytor,
klämspaltens avstånd
Klämspaltens vinkel.
Grytans vinkel.
Kolla volymen så att alla förbränningsrumm rymmer lika mycket.
MVh
Roffe
Hmm, det är nog lite över min förmåga :tungan Får väl se om skiten går eller inte :) Det är lösa förbränningsrum kan jag ju tillägga. Det ena kommer ju ha lägra komp än det andra, men det är väl inte direkt skadligt, eller?

Nisse Järnet skrev:
Hmm, det är nog lite över min förmåga :tungan Får väl se om skiten går eller inte :) Det är lösa förbränningsrum kan jag ju tillägga. Det ena kommer ju ha lägra komp än det andra, men det är väl inte direkt skadligt, eller?

Nja skadligt......
Motorn kommer antagligen att gå ojämt
jag tillverkar förbränningsrum i alla utföranden om det skulle visa sig bli för krattig gång på motorn.
MVh
Roffe

VRM Roffe skrev:
Nja skadligt......
Motorn kommer antagligen att gå ojämt
jag tillverkar förbränningsrum i alla utföranden om det skulle visa sig bli för krattig gång på motorn.
MVh
Roffe
Har två stycken, ett som det är små sprickor i men som är "bra" svarvat, och ett utan sprickor som är dåligt svarvat(det är det jag snackat om i den här tråden) Testar nog det med sprickor i först, och hoppas på att det håller. Sprickorna sitter på "baksidan" så att säga och går en bit runt, vet ju dock inte hur djupa dom är. Spricker det helt så det börjar läcka komp får jag testa med det dåliga och hoppas att det håller över helgen helt enkelt. Vad skulle två st förbränningsrum kosta ungefär? 81mm innerdiameter.

Nisse Järnet skrev:
Har två stycken, ett som det är små sprickor i men som är "bra" svarvat, och ett utan sprickor som är dåligt svarvat(det är det jag snackat om i den här tråden) Testar nog det med sprickor i först, och hoppas på att det håller. Sprickorna sitter på "baksidan" så att säga och går en bit runt, vet ju dock inte hur djupa dom är. Spricker det helt så det börjar läcka komp får jag testa med det dåliga och hoppas att det håller över helgen helt enkelt. Vad skulle två st förbränningsrum kosta ungefär? 81mm innerdiameter.

Jag vill gärna se dom innan jag kan lämna ett defenetivt pris men ca
6-700 spänn per styck om dom inte ser alltför konstiga ut.
MVh
Roffe

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...