Ang Kite surfing

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!

Ska förhoppningsvis testa detta inom kort. Har varit sugen en längre tid och är tvärsäker på att jag måste köpa ett kit innan året är slut:D

Men vad ska jag ha? Ha hört att en 12m2 drake passar bra här nere. Men sen vet jag inget mer. Så ös på med tips, hemsidor, filmer och annonser!

Bäst "där nere"?
En tolva är bäst för att det generellt är den bästa allround-kajten om du ska ha en enda. Beroende på vad du väger, givetvis. Gillar du glass till frukost och negerbollar till lunch köper du en fjortona. ;)

Jag rekommenderar Pat Love's sele Cast som finns bland annat på www.skidsport.nu
Vidare rekommenderar jag en så kallas semi-dry våtdräkt. Dvs en halvtorr.

Märke på kajten är si och så från person till person, det är lite av en smaksak.
Cabrinha gör riktigt bra kites med innovativa lösningar som fungerar i förängningen. Dessutom är de snygga.
Köp ingen äldre än 2006 dock, utvecklingen har gått mycket framåt.
Hur som helst ska du absolut ha en bowkite, oavsett hur mycket någon än försöker pracka på dig en C-kite(såvida det inte rör sig om en Liquid Force Havoc). C-kites är toksvåra att vända om de ligger uppåner i vattnet.

www.surfzone.se är stället som gäller. :tummenupp

Jag vill även tillägga ett hett tips:
Om du ska testflyga den på torra land, ha för i helvete folk som kan hålla i dig när den launchar. När du saknar vattnets tröghet som absorberar eventuella ryck, då flyger du upp i luften snabbare än du hinner ropa HJÄLP!

Jag har en 12 kvm drake du kan få köpa billigt, fint skick, ska va lätt flugen har ingen anning slutade blåsa när jag skulle prova..

Märke, modell samt år hjälper att veta. :arsele

Last edited:
Det är svinball, fruktansvärt najs!:banana
Tycker verkligen du ska prova!

Runt 12 m² är rätt standard beroende på vikt, funkar allt som "oftast" här nere.
Men det är ju fortfarande vind det handlar om, så helst vill man ju ha en hel hög med drakar för att kunna åka mycket.
Som i förrgår, då blåste det typ 20 ms, dvs typ 5 m² kite för att inte slå ihjäl sig. Idag typ 3 ms..

Angående märken så är ju alla saliga på sin tro..jag har Naish, och kan därför nämna 100 fördelar och positiva saker med dem, lika väl som någon Cabrinha-dude kan göra samma sak om dem.
En sak som annars är bra är att åka runt och känna och klämma på de olika, se vilket säkerhetssystem/bom som tilltalar dig osv. Köp inte för gamla saker bara!
Det var en demo-dag i Habo nu i helgen & i varberg för ett par veckor sen, vet inte när det blir nästa gång.

Antar att du ska ta en kurs? Då får du ju testa på iaf ett system. Skolorna brukar ha enkla och säkra saker, så jag köpte samma som min instruktör hade:)

Som prulle sa, titta in på http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=4 så får du nog svar de det mesta! :)

//Hannes

Happ, nu blev det nästan dubbelt av allt, menmen, gammal flik!:)

Last edited:
det är en Cabrinha 07 tror jag, köpte den men fick inte med någon sele och med vattentempratur på 15 grader försvan entusiasmen fort.. ungefär lika fort som linorna trassla sig.

HannesH såg att du börjat i år, hur snabbt lär man sig det? Kan man åka någerlunda efter en 5h kurs? eller rättare sagt, har man lärt sig kom upp ur vattnet iaf?

hur sent kan man åka här nere? med 6/2 heldräkt med huva, skor och handskar? Verkar ju as kul

jag tänkte köpa en för att åka snowboard efter i vinter, vilken storlek ska man ha då?

Finns det någonstans runt sthlm där man kan hyra eller testa med instruktör för ett överkommligt pris?

Blev sjukt inspirerad och sugen när några killar mer eller mindre hoppade över vår båt med sina kites och brädor då vi var påväg ut till Sandhamn....

HannesH såg att du börjat i år, hur snabbt lär man sig det? Kan man åka någerlunda efter en 5h kurs? eller rättare sagt, har man lärt sig kom upp ur vattnet iaf?

hur sent kan man åka här nere? med 6/2 heldräkt med huva, skor och handskar? Verkar ju as kul

Med 6/2 kan du fan åka året om..

Efter 5 timmar så är du ju ingen duktig åkare, men du lär ju kunna komma upp, åka en bit och ramla, skulle jag tro:)

Tror gör man i kyrkan. :mattias

Med rätt utrustning kan du åka så länge isen inte ligger.
Ja jävlar har dom byggt en kyrka här! ;)
Is och snowboard känns varmare än 5 gradigt vatten..

Det dryga är att man ska ha 3 av allt. 3 drakar 3 våtdräkter 3 brädor (vaten land snö)

Med 6/2 kan du fan åka året om..

Efter 5 timmar så är du ju ingen duktig åkare, men du lär ju kunna komma upp, åka en bit och ramla, skulle jag tro:)
Gött det jag hoppades på :D

Hmm varje ramla innebär paddla in till land trassla upp linor i 2 timmar va?

Verkar as coolt att kunna men sjukt drygt att lära sig.

Last edited:
Hmm varje ramla innebär paddla in till land trassla upp linor i 2 timmar va?

Svar nej.
Har man lite koll på linhantering är trasslet lika med noll såvida inte kiten stallar i luften och faller inverterad. Då kan det bli knepigt. Men inte värre än att gå iland och vända aset igen, alternativt be en polare göra't.

Angående att lära sig så har jag aldrig i mitt liv haft så roligt samtidigt som jag lärt mig nåt.
Inlärningsprocessen är både snabb och tacksam. Inte som skateboard där man halvdör varje gång man gör fel.

Last edited:
Svar nej.
Har man lite koll på linhantering är trasslet lika med noll såvida inte kiten stallar i luften och faller inverterad. Då kan det bli knepigt. Men inte värre än att gå iland och vända aset igen, alternativt be en polare göra't.

Angående att lära sig så har jag aldrig i mitt liv haft så roligt samtidigt som jag lärt mig nåt.
Inlärningsprocessen är både snabb och tacksam. Inte som skateboard där man halvdör varje gång man gör fel.
okej fan va skönt :) Hur ofta krashar draken när man rammlar? och vad gör man då?

På det hela taget vad är det drygaste med det?

okej fan va skönt :) Hur ofta krashar draken när man rammlar? och vad gör man då?

På det hela taget vad är det drygaste med det?

När du ramlar och släpper stången tappar kiten kraft och faller ur himlen själv av säkerhetsskäl. Har man en bowkite vänder den upp sig själv om den är uppåner bara genom att man styr kraftigt åt ena hållet. En C-kite är betydligt krångligare i de allra flesta fall och måste tippas bakåt och skit.
Du har en bowkite. Cabrinha slutade göra C-kites 2005.

Det drygaste med kitesurfing gente windsurfing är spotsen.
Skitsvårt att hitta bra spots med tanke på att man behöver mycket utrymme, bred strand och långgrunt. Samtidigt som det ska blåsa från rätt håll och vara sånär som på folktomt. Det är det enda dryga över huvud taget, men det är verkligen skitdrygt. Alla fula barnfamiljer ska alltid hålla på och skvätta runt på stränderna. Föräldrar idag kan ju inte säga åt sina barn, så det kommer ofta till synes döva ungar(eftersom de vägrar höra när man ropar åt dem att ge sig iväg) springandes och ska stå direkt under draken, vilket är potentiellt livsfarligt. Visst är det frihet under ansvar, men de gör det fan inte lätt för en att få ha roligt. :mad:

Jag och en polare åkte uteslutande till Stockholm Kitebeach utmot Dalarö när vinden låg rätt. Jättebra ställe som surfare får ha för sig själva. :tummenupp

Inte större än 10 kvadrat. 8 borde vara gott.
Du gör dock mycket bättre i att köpa en foil kite istället för en med uppblåsbara lattor.

http://www.powerkite.se/

tack för svar,

då borde tex evo2 10m2 funka både på snö och i vatten?
(85 kg i badbyxor...)

(den såg iofs upplåsbar ut men såg ingenting om foilkites/uppblåsbara kites på den sidan, varför ska man inte ha uppblåsbara kites för?)

tack för svar,

då borde tex evo2 10m2 funka både på snö och i vatten?
(85 kg i badbyxor...)

(den såg iofs upplåsbar ut men såg ingenting om foilkites/uppblåsbara kites på den sidan, varför ska man inte ha uppblåsbara kites för?)

De ser ut så när de flyger. Kammare fylls med luft under färd och den så att säga vecklar ut sig.
En "vanlig" kite som vi talat om tidigare i tråden är ett bågformat stycke tyg med en uppblåsbar ram. Detta gör att den inte kan kollapsa, utan är helt utfälld och ridig även om det inte blåser eller om den ligger ner.
Jag har ingen personlig erfarenhet av foil kites på vatten, men det finns skäl till varför de uppblåsbara totaldominerar den marknaden.
Visst kan du använda en 10m foil i vatten och hårdare vind, men se då till att aldrig ramla eller krascha kiten, den är gissningsvis svårvänd när den väl dunsat ner. Sen kan den dessutom säcka ihop. Man blir förvånad över hur kites klistrar vid vattenytan när de väl fått kontakt. Segt som sirap tills de släpper och flyger iväg som skjuten ur kanon.
Du vill heller inte stå på fjället i en massa minus och pumpa upp en med ram, och det är det negativa utöver att den typen slits väldigt av snö och is.

Jag tror faktiskt inte du vill tumma på det. Köp rätt kite till rätt syfte.

Last edited:
så med andra ord är det bara att dra i rätt lina så lyfter den igen?

Jag har ett sommarställe 200 meter från en 12 mil lång 100 meter bred strand där det sällan är över 16 grader i vattnet, vanligaste vidriktningen är längsmed stranden.

Så jag ska nog gå en kurs endå :D

Tack som fan för tipsen! En sista fråga dock, det ligger ett stort skjutfällt precis brevid tidigare nämnda sommarställe, och det följde med en mountainboard med kiten, hur stor kite är lagom till det? 4kvm trainer funkar det?

Skånska väst och sydkusten har ganska tätt mellan bra kitespots, kanske det bästa stället att bo på i landet om man vill kitesurfa.

LA Surf i Landskrona har väldigt bra priser på nya grejor, Slingshotdrakar och CrazyFly-brädor. Är ju nära och bra för en Malmöit.

Ang storlekar så kör de allra flesta här i trakten som är av normalstorlek med 12 och kompletterar med en 8 för dagar då det blåser mer än 10-12 m/s vilket det gör ganska ofta, speciellt vid denna tid på året.

Och kör inte då det blåser frånlandsvind....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman