Ang. inlösning utav bågen

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Var på mitt andra hem i går (Bike) :hihi Såg detta ex. som hade blivit inlöst utav fök.bolaget efter vurpa. Det syns absolut inget på cykeln förutom det som är på bilden dvs kåpan trasig rakt under högra delen utav stryret :huvet

Bifogat

• gixxer.jpg
    gixxer.jpg
    38.5 KB · Visningar: 581
Marals76 skrev:
Var på mitt andra hem i går (Bike) :hihi Såg detta ex. som hade blivit inlöst utav fök.bolaget efter vurpa. Det syns absolut inget på cykeln förutom det som är på bilden dvs kåpan trasig rakt under högra delen utav stryret :huvet

Det är ju i såfall helt sjukt, inte konstigt att försäkringarna är dyra. Nä laga hojar med begagnade delar om det finns, där efter med nya.

Det krävs iofs mindre än man tror för att göra en ram skev. Eller för att knäcka en svets nånstans. Den där ser ju ut att ha träffat nånting hyfsat hårt. Och det är inte delarna som kostar, utan arbetstiden. Och där fetar verkstäderna på, skulle jag tro. Blir det lösen, så kan de köpa loss vraket dessutom. Den där får de för 18000:- max. Sen svetsa och fixa och dona lite, sen ställa ut den i butiken för 59900:-. Rena guldgruvan!

Mattias skrev:
Det krävs iofs mindre än man tror för att göra en ram skev. Eller för att knäcka en svets nånstans. Den där ser ju ut att ha träffat nånting hyfsat hårt. Och det är inte delarna som kostar, utan arbetstiden. Och där fetar verkstäderna på, skulle jag tro. Blir det lösen, så kan de köpa loss vraket dessutom. Den där får de för 18000:- max. Sen svetsa och fixa och dona lite, sen ställa ut den i butiken för 59900:-. Rena guldgruvan!

Och vilka förlorar på det?
F-bolagen tappar en massa pengar som vi får pröjsa.
Hur kollar man förresten om hojen varit en "inlösen"?
Eller krockad och lagad.

soppatorsken skrev:
Hur kollar man förresten om hojen varit en "inlösen"?
Eller krockad och lagad.

Man kollar inte det, förhoppningsvis är den fackmannamässigt reparerad och i skick som en okraschad. Och då kvittar det ju. Kan nån tjäna en hacka på det är det väl bara att gratulera.

Jag tycker att det ser ut som att både tanken och ramen har fått sig en go smäll. Ser lite buckligt ut där, eller?

McB skrev:
Jag tycker att det ser ut som att både tanken och ramen har fått sig en go smäll. Ser lite buckligt ut där, eller?

Det ser ut sådär. I tanken är det format för frigång mot styre/hand och i ramen är det ramair-genomgången man ser.

Mattias skrev:
Blir det lösen, så kan de köpa loss vraket dessutom. Den där får de för 18000:- max. Sen svetsa och fixa och dona lite, sen ställa ut den i butiken för 59900:-. Rena guldgruvan!

Det är ju så det funkar, tyvvär.. Handlarn har därmed ett intresse av att se till att det blir inlösen..

Finns många firmor dom funkar på det sättet, om nu inte alla gör det..

Å dom som fortfarande kör helförsäkrat betalar detta via premien..

/B

Kan det här möjligen vara samma hoj...?
AVA, förstås:
Före
022_vst_krock.jpg

Efter
shk595.jpg

Kikade mycket noga på bågen (-98) och kunde absolut inte hitta något mer förutom att kåpan var trasig. Var några märken på dämparen bak fast de syntes att de funnits där ett bra tag.
T.o.m han som jobbar på återvinningen skakade på huvudet över att den blivit inlöst :va

Marals76 skrev:
Kikade mycket noga på bågen (-98) och kunde absolut inte hitta något mer förutom att kåpan var trasig. Var några märken på dämparen bak fast de syntes att de funnits där ett bra tag.
T.o.m han som jobbar på återvinningen skakade på huvudet över att den blivit inlöst :va

Fotpinnen ser lessen ut. Och märket på framstänkan borde innebära att den träffat nåt fast föremål, typ en bil.

Möjligtvis aningen off-topic. Men hur går man tillväga för att finna och köpa loss ett fordon från givet försäkringsbolag?

det blir svårt, numera säljer de mest till verkstäder som arbetar med skador på fordonen.
Jag har sett hojar med repor o lite sprickor är o var i kåpor, lite blinkers o spegel åt helsike, kanske repor på motorkåpor, de har blivit lösta för att nån har räknat högt på dem när de kommit in, antingen för att slippa jobbet eller kanske för att köpa loss från bolaget. Samma sak på bilsidan utom att bra mycket mer lagas där.

Fattar inte varför en kåpa måste kosta så oerhört mycket. Fattar inte mc-tillverkarna att det slår tillbaka emot dem själva? :va
Bara kika på priserna på plast till KTM och Honda. Framskärm KTM 245 kr, framskärm till XR650R 1600!!!!!!
Försäkringsbolagen borde få köpa plasten till nettopriser.

Marals76 skrev:
Fattar inte varför en kåpa måste kosta så oerhört mycket. Fattar inte mc-tillverkarna att det slår tillbaka emot dem själva? :va
Bara kika på priserna på plast till KTM och Honda. Framskärm KTM 245 kr, framskärm till XR650R 1600!!!!!!
Försäkringsbolagen borde få köpa plasten till nettopriser.

Jag gav 735+moms när jag köpte ny stänka till min XR så jag undrar om du har betalat halva min... :D

Mattias skrev:

Inte delarna som kostar????? höger sidokåpa ca 8000kr, toppkåpa ca 5000kr, bakdel ca5000kr, tank ca7000kr till R1000 och arbetskostnaden vad kan den vara ca800kr/h? och det tar inte många timmar att göra i ordning en hoj.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8