Ang. IF och bankörning.

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
R1 -00
I denna tråd läste jag följade:

DaGaz skrev:
Vill bara flika in att jag har varit i kontakt med IF gällande deras policy kring banåkningar och trafikförsäkringar.

Upprinnelsen var att jag ville undersöka möjligheten att anordna ett litet ban-event i juli. Efter lite diskussioner med bla SMC framgick att IF's trafikförsäkring enligt uppgift inte skulle gälla på trafikövningar eller banåkningar (som ej bedrivs i tävlingsform).

Tydligen så är detta ett aktuellt fall som har orsakat allt rabalder och fler bolag har hakat på, jag har fått bekräftelse av IF's skadereglerare att fallet är avgjort och man fick ge sig. Trafikförsäkring gäller på denna typ av övningar då de inte kan betecknas som tävling. Dvs IF säger nu ok till denna form av trafiksäkerhetshöjjande övningar och trafikförsäkringen gäller sålunda.

Fler får gärna kolla med sina bolag, prata isåfall med en skadereglerare som kan ge klara besked - dvs inte telefonförsäljare, det kan ge alla möjliga konstiga svar.
Kan någon mer bekräfta detta?

Nej det kan jag inte, men det är ju bara ringa IF och fråga :tummenupp

Så lät det inte sisst jag frågade för ungefär en vecka sedan...men det var ju "bara" en telefonförsjäljare på if som sa...

Medin skrev:
Nej det kan jag inte, men det är ju bara ringa IF och fråga :tummenupp
Jag skiter i vilket, bytte till LF i år bara för att köra på bana.
Men jag har några polare som kör med IF, kul om dom fick häng med på någon bandag.

Har precis pratat med en skadereglerare på IF som sa att trafikförsäkringen INTE gäller på bana. Undantaget är om man har märkesförsäkring hos dem (Triumph, BMW) då gäller försäkringen tom juni i år för SMC anordnade bankörningar.

tobbe skrev:
Har precis pratat med en skadereglerare på IF som sa att trafikförsäkringen INTE gäller på bana. Undantaget är om man har märkesförsäkring hos dem (Triumph, BMW) då gäller försäkringen tom juni i år för SMC anordnade bankörningar.

Konstigt, precis tvärtom vad jag fick höra. Man utrykte sig då mycket tydligt och det gällde trafikövning utan tidtagning eller tävlingningsmoment (s.k. kurv och bromskurs). De måste ju kunna precisera vad som gäller/inte gäller skriftligt bad tyvärr inte få detta. Ni som vill prata med skadereglerare och få bekräftat kan ringa på 031-81 67 07. Vore intressant då det buden verkar vara olika.

Jag tror inte vi kommer få svar på den frågan innan någon vurpar ordentligt med en if-försäkrad hoj på en banåkning och det går upp i rätten, tyvärr.

DaGaz skrev:
Precis vad som hade hänt enligt det besked jag fick.. :fakta

Såg det nu när jag läste igenom första posten ordentligt. ;)

Blir det ett prejudikat utav detta nu då eller vad händer? Det skulle ju vara ganska bra att ha det på papper att försäkringen verkligen gäller.

MrGooFy skrev:

Blir det ett prejudikat utav detta nu då eller vad händer? Det skulle ju vara ganska bra att ha det på papper att försäkringen verkligen gäller.

Jag håller med, jag tror jag ringer imorgon och kräver att få på prent vad som gäller :)

Det finns alltså ett fall som har avgjorts, ska fråga precis hur detta såg ut. Som jag förstod det var det under en "banåkning" men ej under tävlingsformer.

Ingen mening med att spekulera då vi verkar ha fått olika bud från IF jag återkommer.. Flera får gärna göra samma sak och på fler bolag. Be att få skriftlig information exakt vad som gäller så vi kan göra sluta på alla rykten och gissning en gång för alla. :tummenupp

MrGooFy skrev:

Om det är så att saken verkligen prövats rättsligt och om IF inte överklagar får det en viss prejudicerande verkan. Det betyder ju om inte annat att IF accepterar (tings-)rättens utslag att trafikdelen gäller på bana.

Men har saken verkligen prövats? Och vad exakt gällde det?

DaGaz skrev:
Jag håller med, jag tror jag ringer imorgon och kräver att få på prent vad som gäller :)

Det finns alltså ett fall som har avgjorts, ska fråga precis hur detta såg ut. Som jag förstod det var det under en "banåkning" men ej under tävlingsformer.

Ingen mening med att spekulera då vi verkar ha fått olika bud från IF jag återkommer.. Flera får gärna göra samma sak och på fler bolag. Be att få skriftlig information exakt vad som gäller så vi kan göra sluta på alla rykten och gissning en gång för alla. :tummenupp

Jag ringer IF och ber att få prata med en skadereglerare imorgon. :tummenupp

Bingo skrev:
Om det är så att saken verkligen prövats rättsligt och om IF inte överklagar får det en viss prejudicerande verkan. Det betyder ju om inte annat att IF accepterar (tings-)rättens utslag att trafikdelen gäller på bana.

Men har saken verkligen prövats? Och vad exakt gällde det?

Om det är ett fall som har avgjort så borde man kunna få numret på just det fallet eller hur funkar det?

MrGooFy skrev:
Om det är ett fall som har avgjort så borde man kunna få numret på just det fallet eller hur funkar det?
Jag vet inte så noga men man riner väl till tingsrätten ifråga och frågar. Hittar man fallet, och det gör man om man kommer till rätt tingsrätt, är det bara att be dem skicka hem rättegångsprotokollet.

Jag tror förresten att det är bättre att fråga efter någon av IF:s jurister. De har koll på frågor som denna.

Edit: Bättte än att fråga en skadereglerare alltså. Med lite tur kan de skicka hem rättegångsprotokollet eller i vart fall ange var man kan få det.

Last edited:
Passade på att fråga idag när jag pratade med IF. Enligt skadereglerarna så har inget förändrats, dvs deras trafikförsäkring gäller ej på bana.

Har också verifierat och krävt förklaring på beskedet jag fick sist.

De sista rekommendationerna (24/5-04) som är utfärdade hos IF till sina skadereglerare har man poängterat att trafikförsäkring ej gäller vid körning på bana inom inhängnat område.

Det förs en diskussion och trafikövningar utan tävlingsmoment (trafikövning) är positivt ur försäkringsbolagets perspektiv. Men man har ändå valt göra ett tillägg i sina villkor. Innan var det alltså endast tävling och träning inför tävling där försäkringen ej gällde. Nu har man gjort ett tillägg att även "åkning på inhägnat tävlingsområde".

MEN, det är inte svart eller vitt.. det finns alltså ett (minst) fall som inte gått till rätten och ändå har försäkringen täckt skador.

Rekommendationen är tillsvidare att inte ersätta. Antar att man väntar tills någon tar det till rätten.

Jag får aktuella villkor hemskickade nu där jag kommer att citera lite senare..

Jag frågade hur jag skulle göra om jag ville bli en bättre förare och lära mig svänga & bromsa. Svaret blev, antingen får arrangörerna erbjuda extra försäkring eller så får du byta bolag till t.ex trygg hansa som har tillvalsförsäkring under dessa dagar.

Tur att man dubbelkollade, verkar svänga fram och åter hela tiden, hon sa också att det är många diskussioner och förhandlingar som förs nu. Jurister tittar på motorcykeltförsäkringar och dess villkor och vi bör kontrollera vad som gäller vid varje tillfälle. :gnissla

Det blir nog trygg hansa för mig känns det som nu när hojjen ändå är avställd så har man ju läge att byta.. Någon som vet exakt vad som gäller där?

Skaderegleraren var Lotta Sandrin.

DaGaz skrev:
...

MEN, det är inte svart eller vitt.. det finns alltså ett (minst) fall som inte gått till rätten och ändå har försäkringen täckt skador.

Rekommendationen är tillsvidare att inte ersätta. Antar att man väntar tills någon tar det till rätten.

Väntar med spänning på vad det egentligen står i de där villkoren..

Så skaderegleraren bekräftade alltså att försäkringen i (minst) ett fall HAR täckt skador som inträffat på bana, eller??? :confused: När var det i så fall, i år? Som sagts tidigare så gällde ju If's trafikdel förra året på bana..

Trygg Hansa har ju samma inställning till banåka som TF har med undantag att SMCanordnade funkar.

Länet samt Folksam täcker helförsäkringen bana (Emmi har Länet (dubbel självrisk på vagnskada), jag har folksam (standard(6000) självrisk vagnskada på bana)

Jag har gjort detta klart med Åsa som är min skadereglerare på Folksam i Stockholm. Emmi har gjort det klart med Länet i Jkpg. Åsa berättade å det bestämdaste att Folksam iår har gjort bedömningen att banåkning är bra för deras hojbestånd och att banåkningar idag är såpass väl arrangerade så att dom inte ser någon anledning att avskriva sig ansvaret vid ev. olycka.

//jaG

DaGaz skrev:

De sista rekommendationerna (24/5-04) som är utfärdade hos IF till sina skadereglerare har man poängterat att trafikförsäkring ej gäller vid körning på bana inom inhängnat område.

Det förs en diskussion och trafikövningar utan tävlingsmoment (trafikövning) är positivt ur försäkringsbolagets perspektiv. Men man har ändå valt göra ett tillägg i sina villkor. Innan var det alltså endast tävling och träning inför tävling där försäkringen ej gällde. Nu har man gjort ett tillägg att även "åkning på inhägnat tävlingsområde".

Jag frågade hur jag skulle göra om jag ville bli en bättre förare och lära mig svänga & bromsa. Svaret blev, antingen får arrangörerna erbjuda extra försäkring eller så får du byta bolag till t.ex trygg hansa som har tillvalsförsäkring under dessa dagar.

Tur att man dubbelkollade, verkar svänga fram och åter hela tiden, hon sa också att det är många diskussioner och förhandlingar som förs nu. Jurister tittar på motorcykeltförsäkringar och dess villkor och vi bör kontrollera vad som gäller vid varje tillfälle. :gnissla

Det blir nog trygg hansa för mig känns det som nu när hojjen ändå är avställd så har man ju läge att byta.. Någon som vet exakt vad som gäller där?

DaGaz skrev:

En liten justering din textmassa...

Det skall vara INHÄGNAT TÄVLINGSOMRÅDE, ej inhägnat område.

Back