ANG honda cbr 125

uggla skrev:
Jamen, på vilket sätt? Matrialet eller?
Vi kan börja med att säga att ju mer bränsle/luft blandning i cyllen ger i princip mer effekt. Med en strypt kam kan själva kammarna vara låga så att ventilerna inte öppnar fullt ut eller lika länge så det inte kommer in lika mycke bränsle luftblandning! Ok kanske inte den bästa förklaringen men hoppas du fattar!

Snubbben skrev:
Vi kan börja med att säga att ju mer bränsle/luft blandning i cyllen ger i princip mer effekt. Med en strypt kam kan själva kammarna vara låga så att ventilerna inte öppnar fullt ut eller lika länge så det inte kommer in lika mycke bränsle luftblandning! Ok kanske inte den bästa förklaringen men hoppas du fattar!

Fattar, men låter ju skadligt att ventilerna inte öppnar och stänger som dom ska?

Snubbben skrev:
Nää men snubben, snubben, lilla gubben... jag kan mer än er allihoppa... om man stryper bakkammen som är större än framkammen och är direkt kopplad till cylindern så får man bättre axzelaretion. ;) Jag testade lite på min lite sämre motorcykel (cbr:en) så att den skulle bli snabbare, jag tog bort en kolvring på alla kolvarna så axcza den som en gud, ni kan testa det med. Om ni vill ha hjälp så är det bara att fråga :tummenupp peace out my padawans and may the force be with you ;)

uggla skrev:
Fattar, men låter ju skadligt att ventilerna inte öppnar och stänger som dom ska?
Ok sant, jag sa nog fel... dom har nog samma öppnings och stängningstider men ventilerna öppnar lite !

BIG_Dogg_4_life skrev:
Nää men snubben, snubben, lilla gubben... jag kan mer än er allihoppa... om man stryper bakkammen som är större än framkammen och är direkt kopplad till cylindern så får man bättre axzelaretion. ;) Jag testade lite på min lite sämre motorcykel (cbr:en) så att den skulle bli snabbare, jag tog bort en kolvring på alla kolvarna så axcza den som en gud, ni kan testa det med. Om ni vill ha hjälp så är det bara att fråga :tummenupp peace out my padawans and may the force be with you ;)
AA iof det är sant! Ska fan testa det senare.. pallar inte nnu! :tummenupp (kolla killen :kocko)

Snubbben skrev:
AA iof det är sant! Ska fan testa det senare.. pallar inte nnu! :tummenupp (kolla killen :kocko)
Du driver me mig va?
ska ja kuttarey, ja bor i tenstahavet ge mig din nummren sen vi mötas, de tar tre mig sekunder komma dit rää

uggla skrev:
Jamen, på vilket sätt? Matrialet eller?

Nae utformningen. Lägre nockar som gör att ventilerna inte öppnar lika mycket och länge, mindre avgaser in och ut, lägre effekt

Samma effekt som en cylinder med trånga kanaler

Snubbben skrev:
Jo men han e väl ändå den ända som brytit mot regler?
"Inga Personliga Påhopp" !

Sen ska man inte böla för att man åker dit när man gör något olagligt heller. :7peta

Personliga påhopp är roligt, detta är ett sådant.

rosena skrev:
Det är ju typ tekinskt omöjligt att få 27 hästar ur en 4 takts 125:a! ?
Vad jag har hört så ska 4-takt ha cirka hälften av effekten av en 2-taktare, och enligt dom som sa det var de p.g.a. att 2-taktaren arbetar 1 gång per varv medans 4-taktaren bara arbetar vartannat varv (med arbete menar jag när bränsle/luftblandning tänder)
Edit: Men "Ingenting är omöjligt"

rosena skrev:
Det är ju typ tekinskt omöjligt att få 27 hästar ur en 4 takts 125:a! ?

nä det e det inte. motorn kanske har max effekt på 25k rpm lr har turbo lr något sånt.....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT