Ang. handledare,

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
någon som vet hur hårda de är nu med de nya "lättare" kraven?

Förut när det va 5 år som gällde så fick jag igenom en handledare som bara haft sitt mckort i 2,5 år..

Yoshi blev ju av med sitt kort förut, och det är väl 3 år i rad som gäller nu eller?

Ska iaf prova att skicka in honom, men vad tror ni, är det helt kört eller?

Har iaf fixat teoripaket på skolan igen, suger dock som f*n att behöva göra om den fast man aldrig kuggat!!! :( Halva priset fick jag som tröst!! :tummenupp

Milla skrev:
någon som vet hur hårda de är nu med de nya "lättare" kraven?

Förut när det va 5 år som gällde så fick jag igenom en handledare som bara haft sitt mckort i 2,5 år..

Yoshi blev ju av med sitt kort förut, och det är väl 3 år i rad som gäller nu eller?

Ska iaf prova att skicka in honom, men vad tror ni, är det helt kört eller?

Har iaf fixat teoripaket på skolan igen, suger dock som f*n att behöva göra om den fast man aldrig kuggat!!! :( Halva priset fick jag som tröst!! :tummenupp

B och A kort m.m. e samma grupp..har båda mina föreldrar godkända till bil. Får ju övnings köra med dem då med mc med förutom att min morsa inte har mc kort :3freak ... så bara för att de blir godkända som handledare går de inte utan de måste har rätt behörighet med...dumt men de e Sverige i ett nöttskal :död

Trallhusbjörn skrev:
Är det inte så nu att om man haft A-behörighet i fem år de senaste tio åren så kvalificerar man sig till att få vara handledare?

Jo tror de e så fast du kan bli godkännd utan mc kort eftersom de bara kollar att handledaren har kort för något i gruppen (för bil, mc, lite till så e de grupp 1.) dvs. om du är godkänd som bilhandlare är du oså godkänd som mc handledare fast du måste ju ha kortet med dig och haft de en viss tid. Tror tiden e som du säger..

Så man behöver inte ansöka om ny handledare om man hade farsgubben som handledare för bil? Han har mc kort. Vet att det är som du sa med grupp 1 inom körkortstillstånd för en själv men är det samma sak för handledaren?

Jösses, är ni inte läskunniga? Allt står på den sidan samt giltighetslängden på ert/någons lämplighetsintyg står på detta.

hållundan skrev:
Minst 24 år gammal samt haft den behörighet som ska handledas i minst 5 år obruten följd.

Källa http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx den funkar skitbra den sidan! :tummenupp

En nyhet är att man kan bli handledare även om man under dom senaste fem åren blivit av med sitt körkort pga ett mindre allvarligt trafikbrott som lett till en körkortsindragning på max 3 månader. Regeln säger att man ska ha haft körkortet under minst fem av de senaste tio åren.

Då borde det ju funka?

FreddaAbborre skrev:
Så man behöver inte ansöka om ny handledare om man hade farsgubben som handledare för bil? Han har mc kort. Vet att det är som du sa med grupp 1 inom körkortstillstånd för en själv men är det samma sak för handledaren?

Ja. va och hörde på bilskola och för att va säker på de ringde jag även till länsstyrelsen de sa att de va bara att köra.. :tummenupp dvs. om man har åldern och handledarn har rätt kort och tid

Last edited:
hållundan skrev:
Jösses, är ni inte läskunniga? Allt står på den sidan samt giltighetslängden på ert/någons lämplighetsintyg står på detta.

De e giltiga i 5 år. eller mitt e iaf vet inte om de ändrat nyligen haft mitt i snart 2 år så..

Min farsa har bara haft i 4 år och vi testa skicka in. Det var inge problem. Så prova du.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien