Ang. Ghost eller backupskiva.

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Tjena!

Nu är det som så att jag hade tänkt att formatera och ominstallera mitt operativsystem igen. Efteråt ska jag installera alla "basprogram" som jag använder regelbundet.

Sedan hade jag tänkt att göra en backupskiva eller en ghostskiva eller vad det kallas. Hoppas ni förstår vad jag syftar på.

Det ska vara en skiva som snabbt och enkelt återställer datorn exakt såsom den var vid det läget då jag skapade backupskivan (ghosten?). T.ex om det läckt in ett virus man ej kan få bort eller liknande så vill jag på ett enkelt sätt "ställa tillbaks" datorn utan att behöva formatera, ominstallera OS samt installera alla program osv.

Finns det _enkla_ program som genomför vad jag är ute efter?

Ge mig även tips på bra virusskydd. I dagsläget känner jag bara till Panda, Norton och AGV. Vilket som är bäst har jag ingen aning om. ¨

Tacksam för hjälp.

Prova att installera Norton Systemworks 2003 Prof. Då får du med ett Norton Virus, Norton Ghost och lite annat smått och gott, som "städ" program mm. Jag rekomenderar det stark.

Många säger att NOD 32 är ett bra virusprogram (dom säger att det inte tar så mkt "kraft" från datorn, men jag tror dom bara har för lite processor dom som säger det :rofl :hihi )

Men systemworks så får du med allt du behöver, virusprogram, Ghost program mm.

Hur funkar det med Norton Ghost då?
Bränner man ghostskivan som en bootbar-skiva i t.ex Nero?
Eller kör man med en startdiskett (typ Win -98)?
Eller lägger man in Xp först sen kör skivan?
Om man tar med alla program som är installerade, funkar det verkligen sen som vanligt? :va

Kan någoon förklara hur det funkar,

Ghost

Gumpa skrev:
Hur funkar det med Norton Ghost då?
Eller lägger man in Xp först sen kör skivan?
Om man tar med alla program som är installerade, funkar det verkligen sen som vanligt? :va

Kan någoon förklara hur det funkar,

Ghost fungerar inte om man kör XP för troligtvis kör man NTFS det finns andra program som winimages . och tror att det finns ett program som medföjer att man kan öppna images filen och sen plocka ut gobitarna .

Gumpa skrev:
Japp, antingen i något cd-brännarprogram eller direkt i Norton Ghost när man skapar imagefilen.
Gumpa skrev:
Det kan man också göra men det är enklare med en bootbar CD eller DVD.
Gumpa skrev:
Om man tar med alla program som är installerade, funkar det verkligen sen som vanligt?
Ja, det gör det.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...