Ang. fortkörning

• Thread starter Thread starter TMY
  • Start date Start date

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Hej,

Jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på, har mailat till polisen men inte fått svar än. Och eftersom jag ändå har det rätt lugnt på jobbet så kan jag ju kolla om någon på forumet har kunskap!

Jag åkte fast för fortkörning i tisdags, det var på kvällen då det var kolsvart ute och jag åkte på en landsväg utan belysning. Han som skjöt på mig hade ingen reflexväst eller liknande så jag hade ingen chans att se honom. Han stod alltså vid vägkanten och när han läst min hastighet så sa han åt sin kollega som stod "osynligt" till att springa ut och stoppa mig.

Min fråga är; Finns det inte krav på att man ska kunna se polisen vid en hastighetsövervakning? Vill minnas att jag hört det någonstans.

Jag skrev under och erkände att jag kört för fort så det står jag för.
Undrar bara om det får gå till på det viset?

Och en annan fråga, boten jag skrev under på hade fel datum, fick hem ett brev igår som det stod att de hade ändrat från 20080204 till 20080304 och att jag har rätt att yttra mig om ändrandet? Gäller inte boten nu fast jag skrivit under den? Det stod iofs inget om det..

Hoppas någon annan har det lugnt just nu och har tid att slösa lite tid på mina frågor!

/Tommy

Du har faktiskt Din chans att ta tillbaka erkännandet om Du vill vara lite besvärlig. Anledningen kan t ex vara att Du anser att flera fel bevisligen föreligger och att Du därmed tvekar på hela mätningens riktighet.
1 - För mörkt för att vara acceptabelt ur polismannens möjlighet att sikta.
2 - Då synlighet ej varit acceptabel saknar Du möjlighet att bedöma om korrekt avstånd föreligger.
3 - Nu bekräftat att datum ej är noterat korrekt vilket tyder på en stressad kontroll och möjlighet till fler slarvfel.

Sök på nätet eller här på sporthoj om hur en mätning ska gå till (det finns många trådar om detta). Lista sedan alla felen som ovanstående exempel

Info kan finnas på: http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/hastighetsover_start.htm

Lycka till!

Vad fint formulerat, nu känner jag nog för att vara lite besvärlig!

Tack för svaret, ska söka runt lite om hur mätningar ska gå till.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd