Ang. Fjädringsinställningar

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag och Leffe funderade lite på det här med förspänning fram.
Jag lurar på att jag kört på för hög (max) på min (SM-kittad)
Och kanske även Leffe på sin. (SX-kittad)
Jag upplever att jag har dålig kontakt med framhjulet både på asfalt och på is.
Vad tror ni kunniga, Vilka effekter får det att släppa på den?
Jag vet ju naturligtvis grunderna, men om man tex säger; Borde man få lite bättre kontakt med framhjulet om man inte maxar spänningen?
Jag får för mig det, den blir ju iaf mindre stum...
Som det är nu känns det lite som om man inte har nån fjädring och den vill ploga.
Komp har ändrats, så ni vet.
 
Last edited:
Det gäller ju att du har rätt häng på gaffeln. Detta justerar du med fjäderförspänningen på ktms Wp gaffel. Hänget ska vara ca 35mm. Effekten blir att fjädringen fungerar som det är tänkt sedan justerar du ju med oljenivå olje viskositet komp retur och shimsning fjädern ska vara inställd på ett sätt sedan är det ok om du inte är för tung/lätt då måste du byta fjädre/fjädrar ibland räcker det om man byter i ena benet.
 
jesseboy skrev:
Jag och Leffe funderade lite på det här med förspänning fram.
Jag lurar på att jag kört på för hög (max) på min (SM-kittad)
Och kanske även Leffe på sin. (SX-kittad)
Jag upplever att jag har dålig kontakt med framhjulet både på asfalt och på is.
Vad tror ni kunniga, Vilka effekter får det att släppa på den?
Jag vet ju naturligtvis grunderna, men om man tex säger; Borde man få lite bättre kontakt med framhjulet om man inte maxar spänningen?
Jag får för mig det, den blir ju iaf mindre stum...
Som det är nu känns det lite som om man inte har nån fjädring och den vill ploga.
Komp har ändrats, så ni vet.
Kör du motard kandu minska frihänget ända ner till 10mm gaffeln och 15mm bak om du kör med pds dämpare. Bör dock vara mycket asfalt och ganska slätt.
Ola Eifrem körde med ca 25mm i gaffeln och 30-35 bak och det fungerade för att ta sm guld på knöliga rallycrossbanor.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top