Ang. förbud mot sporthojar

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Läste i senaste BIKE att dom hade fått uppgifter från vägverket på 26st motrocycklar av dom 30st som omkom till och med Juni månad

13 st "vanliga motorcycklar"
6 St custom hojar
6 st sporthojar
Dom 5 övriga fanns ingen uppgift på

Det kvittar väl om det är hojar,bilar,vapen eller knivar, det är ju ofarliga "döda ting" det är väl när människan handskas med som dom eventuellt kan bli farliga. Skulle kunna göra en lång lista på allt som borde förbjudas :D

Det finns en historia om att man i en delstat i usa utlyste att det skulle bli brist på dasspapper. Vad hände? Jo, folk gick till affären för att bunkra upp med toapapper och bara några dagar därefter så var det brist på papper...

Sensmoralen? Sluta diskutera sporthojförbud!

Bättre vänta med eventuella spekulationer kring någonting alls tills att VV hunnit sammanställa sin statistik för hela året, kanske hunnit göra sina "djupanalyser". Evetuella "sporthojsförbud" eller effektbegränsningar måste ske centralt via EU, bara lita på att SMC som största enskilda MC-organisation i EU är på plats i Bryssel, vilket jag tror/vet dom är.(hoppas bara dom/SMC är på "vår" sida)

Mer oroväckande är risken för lokala förbud mot MC på vissa vägar, inget som måste beslutas centralt inom EU, eller ens i Sverige, kan fixas av varje lokal småpåve, vågar inte ens tänka tanken på att tex Bulten eller Boge, rentav Sveavägen, stängs av för oss 2-hjulingar, exempelvis helg och kväll, då är det bara att ge sig ut på "barrikaderna" och slåss... :D

/B

Last edited:
benkar skrev:
Bättre vänta med eventuella spekulationer kring någonting alls tills att VV hunnit sammanställa sin statistik för hela året, kanske hunnit göra sina "djupanalyser". Evetuella "sporthojsförbud" eller effektbegränsningar måste ske centralt via EU, bara lita på att SMC som största enskilda MC-organisation i EU är på plats i Bryssel, vilket jag tror/vet dom är.(hoppas bara dom/SMC är på "vår" sida)

/B

SMC är (väll?) anslutna i FEMA och enade röster kan skrika rätt högt.

Vastrix skrev:

SMC är såklart med i FEMA.
SMC har senast för 4 vedckor sidan harft 2 personer på på platzz i Bryssels i flera dagar.

SMC vill verkligen ha sporthojer - dom är en viktig del av MC-samhället.

Till info; I SMCs styrelse är vi i år 2 från sporthoj.com - sen bör man notera att Elsy i Styrelsen kör R6. Så SMC är verkligen i en process vart det händer mycket positivt för os sporthojs folk.

Själv har jag som Styrelsesledamot ansvaret för Trafik Säkerhets Kommiteen - jag i denne komitte tagit med Ugluk (sporthoj.com) och som mottsättning en Trafikpolis Chef - sålunda har vi även här viktigt folk på rätt platzz.
Och Trafikpolischefen - är ganska enkelt ett kupp för oss - Hans inställningar om hoj åkning och speciellt om sporthoj problematikken är guld för oss..

Och ett litet aspekt som inte kom fram i just denne tråd är att avgifter på hojer är ett EU-godkännt sätt att styra på. Kolla bara i i Danmark vart en R1 koster i närheten av 250.000 SEK - och försäkringen är samma som i Sverige - om bolaget vill ta dig in som kund!!

Vastrix skrev:

Jäpp, SMC är en del av FEMA, och dessutom en TUNG röst inom FEMA, finns inget annat land inom EU (renatav hela världen) än Sverige, som har så stor del av hojåkarna som medlem i landets MC-organisation, dvs SMC. Tycker ibland som jag tycker om SMCs organsiation, men SMCs arbete i Tokholm med Broms å Kurv -kurser, Rörken i Uppsala, samt representationen i FEMA / EU väger mer än väl upp dom åsikterna, så jag betalar mer än gärna in dom små pengarna :)

/B

Går ju som sagt att ordna så att folk slutar köra sporthojar elelr vanliga hojar, exempel som nämns ocan, elelr varför inte höja skatten på hojar med mer än 50hk till 10000:- om året? Finns många sätt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Går ju som sagt att ordna så att folk slutar köra sporthojar elelr vanliga hojar, exempel som nämns ocan, elelr varför inte höja skatten på hojar med mer än 50hk till 10000:- om året? Finns många sätt.

Det slutar ju bara med att folk far runt med avställda oförsäkrade hojar..

P@trik skrev:

Jo, det är ju coolt, så länge dom där som "far runt med avställda oförsäkrade hojar" inser/förstår att vad dom eventuellt orsakar, kommer att få erättas från deras egen plånbok i 10, 15, 40, år ,eller vad det nu tar för dom att samla ihop till pengarna det krävs för att personligen ersätta det dom ställt till med, bra start på livet... :rolleyes:

/B

P@trik skrev:

Nu är jag såpass naiv att jag tror att 98% av hojåkarna lyckas tänka så långt att de förstår varför man inte ska åka runt på det viset och därför låter bli.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Nu är jag såpass naiv att jag tror att 98% av hojåkarna lyckas tänka så långt att de förstår varför man inte ska åka runt på det viset och därför låter bli.

Du är inte ensam om att tro .. :7peta

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...