Ang. effekten vid uppkörning

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Jo, det är så att jag hade tänkt att köra upp med min lätta motorcykel för A1-kort. Men nu är det står i papprena att den är registerad på/till 12kw, men man får ju inte ha högre effekt än 11kw.

Har hört talas om folk som kör upp för A1 med ostrypta hojar och sådär, men tror ni trafikinspektören ser genom fingrarna ifall han ser papprena där det står att den är på 12kw? Han kanske tänker "Äh, det är en 90a, den har nog inte 12kw längre."

Aja, vad tror ni? Är dom sååå petiga? :gnissla
 
Det han egentligen bryr sig om är ju hur du hanterar hojen, men om han är seriös så borde han inte låta dig köra.

Du borde regga om hojen, för om du blir stoppad när du fått kortet så kan polisen plocka dig för olovligkörning (A-Begränsad 11-25kW)
 
jag vet inte vad som traik snubbarna säger om det.

om du ansöker om uppkörning privat så tror jag att som vill se reg. bevister.

detta är altså "toppseacret". jag körde med trafikskolans ostrypta honda CR 125cc. alltså borde jag iunte få köra upp med den hojen, men det gjorde jag!

jag tycker att du ska omregistrera den till 11kw, för att om du blir stopad efteråt så undrar snutarna nog lite. när de står 12kw på paper och verkligen 11kw
 
Såvitt jag vet så har du regpappren i näven när du komemr dit, vilket alltså innebär att det bara är att vända i dörren när han ser att det står 12kW.
 
RoLLER skrev:
Dumt att chansa tycker jag...

Jo, det klart det är. Men ändå, man känner ju ingen direkt större skillnad men vill dom "sätta dit" mig så kan dom ju. Hm, klurigt.

Är ju inte speciellt kul att komma dit och se fram emot en uppkörning och åka hem utan körkortstillstånd istället... :huvet

Vad kostar det att registera om ungefär då? Han vi köpte den av sa att det bara var att byta topplockspackning, så det är ju ingen större operation som behövs.
 
Lindahl skrev:
måste man ha med sig reg bevis å alla papper på körningen? :confused:

Jupp, citerar: "Motorn slagvolym får inte understiga 120cm3 och motorns effekt får inte överstiga 11kw.
Skatt och försäkring ska vara betalda. I övrigt ska motorcykeln vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt.
Motorcykelns registreringsbevis ska finnas tillgängligt vid provet."
 
Det värsta är ju att du behöver ett intyg på att den bara är på 11kw, det är det som kostar. Sen en ny besiktning kostar ju inte så jätte mycket vad jag vet. När har du uppkörning då?
 
Mr.Dna skrev:
Det värsta är ju att du behöver ett intyg på att den bara är på 11kw, det är det som kostar. Sen en ny besiktning kostar ju inte så jätte mycket vad jag vet. När har du uppkörning då?

Imorn bitti klockan 8... :gnissla
Näe, 14 juni. :p

Förstår inte riktigt han som hade den innan, finns ju ingen direkt fördel med att regga den på 12kw? Han körde den också på A1-kort. 1.36hk hit eller dit märks ju knappt.
Aja, får ringa till VV och höra vad dom tycker man skall göra... :va
 
Tjet skrev:
Jupp, citerar: "Motorn slagvolym får inte understiga 120cm3 och motorns effekt får inte överstiga 11kw.
Skatt och försäkring ska vara betalda. I övrigt ska motorcykeln vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt.
Motorcykelns registreringsbevis ska finnas tillgängligt vid provet."



hm ok...
 
Du ska ha med dit ditt regbevis där det står att hojen är på max 11kW, visserligen kollar väl inte alla men du måste (bör) i vilket fall få det ändrat till 11kW.
 
Sådär, har nu kommit fram till att man inte får ha över 11kw på uppkörning för A1. Inte under några omständigheter. Man kan dock söka dispans, men den avslås för det mesta, kostar 400:-.

Kostar 1500:- på Yamaha-Center att strypa ner den till 11kw, tror knappast den har 12 riktiga kw efter 14 år. Sen så kostar besiktningen 600:-.
2100:- för att få köra upp med den? Nja. :hihi

Får bli till att låna en XR125L till uppkörningen isåfall... 8.3 hääärliga kw :död
 
Åk inte dit me det. Hade en kompis som fick vända när han kom dit hans va en 1kw för svag
 
Clifton skrev:
Åk inte dit me det. Hade en kompis som fick vända när han kom dit hans va en 1kw för svag


va? det är ju sjukt så får de ju inte göra!..
man får ha för svag men inte för stark så är det...

Många kör upp med ostrypta hojar men de har då rätt antal kw angivet i reg beviset!
 
Clifton skrev:
Åk inte dit me det. Hade en kompis som fick vända när han kom dit hans va en 1kw för svag


Uhm det finns väl inget minsta effektvärde?


Hur smart är det att köra runt på en hoj som är reggad på 12 kw då? När du blir stoppad av polisen i en rutinkontroll kan de kolla sånt, och då åker du dit på olovlig körning. Dessutom kan du få problem att sälja den.
 
cRoC skrev:
Uhm det finns väl inget minsta effektvärde?


Hur smart är det att köra runt på en hoj som är reggad på 12 kw då? När du blir stoppad av polisen i en rutinkontroll kan de kolla sånt, och då åker du dit på olovlig körning. Dessutom kan du få problem att sälja den.

Jag tror (och hoppas) poliserna har överseende och inte litar blindt på papprena när dom ser en 14 år gammal hoj. Den har ju knappast 12kw nu, skulle jag aldrig kunna tro. Dom som hade den innan mig hade iaf inte problem med att sälja den... :rolleyes:

Angående 1kw för lite, så är det bara för obegränsad det kan gälla. Det står att den måste vara på minst 35kw. För det går ju att köra upp för A1 med en XR125L, och den är ju bara reggad på 8kw. :hihi
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top