Ang Bromsbänk!

Sweet_Yaa

Bannad
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
Minicross // trimmad<=)
Hejsan! jag undrar om det är någon skarpsinnad snubbe som vill hjälpa mig,
jag har sök lite på sporthoj efter hur man ekonomiskt bygger en bromsbänk så att man får ut kw samt vrid...

det viktiga för mig är att få ut kw/hk
så jag undrar om man inte kan göra något enkelt med typ accelerera en trumma o sen mäta tiden tills den når ett visst varvtal eller något så man får ut hk ur en hoj?
alt använda en cykeldator/hastighetsmätare till rpm mätare och på nått sätt på ut hk?

Sweet_Yaa skrev:
Hejsan! jag undrar om det är någon skarpsinnad snubbe som vill hjälpa mig,
jag har sök lite på sporthoj efter hur man ekonomiskt bygger en bromsbänk så att man får ut kw samt vrid...

det viktiga för mig är att få ut kw/hk
så jag undrar om man inte kan göra något enkelt med typ accelerera en trumma o sen mäta tiden tills den når ett visst varvtal eller något så man får ut hk ur en hoj?
alt använda en cykeldator/hastighetsmätare till rpm mätare och på nått sätt på ut hk?

Grovt så kan du väl köra däcket mot en tunna. Sedan räkna ut rörelseenergin (mv^2/2) och dela med tiden så får du ut effekten. Men det blir nog ganska mycket fel.

AndersJohansson skrev:
Grovt så kan du väl köra däcket mot en tunna. Sedan räkna ut rörelseenergin (mv^2/2) och dela med tiden så får du ut effekten. Men det blir nog ganska mycket fel.

hmm kan du förklara lite mer axakt o varifrån siffrona kommer? kanske ett ex?

skulle man inte kunna ta tex un rulle kopplad till tex 3 generatorer som det då är magnetisktmotstånd i o mäta hk efter elen som blir efter ett visst antal sek ex?

Det har ju diskuterats en del om detta, men summa summarum så finns det i princip två varianter på bromsbänk: accellerationsbänkar och "steady state"-bänkar.

En accellerationsbänk är ju enkel, lite beskrivs ju ovan. Du har en trumma med känt tröghetsmoment (går att mäta trumman och beräkna men går även att mäta via trepunktsupphängning om man så vill). Eftersom du kör varvtalssvep med fixt belastning (motstånd för motorn att accellerera) så har den ett visst mätområde effektmässigt där du får bra resultat. Det du behöver göra för att beräkna effekten är enbart att logga trummanshastighet, denna måste dock plottas eftersom du ska plocka fram hur snabbt den ökar i varvtal. Går inte att stirra på en cykeldator.

En steady state bänk bromsas aktivt med elmotor(generator)/hydraulisk broms el dyl. Där varvtalsstyr du ofta, dvs en reglering krävs. För att få fram effekt/bromsat moment så finns det olika varianter, vanligt är att ha bromsen upphängd i vagga med en arm ut och en lastcell som mäter kraften i armen. Annars kan man använda generator och given verkningsgrad etc. Du har större möjligheter att mappa in punkter och optimera på en sådan bänk, men den är något knepigare att bygga. Denna bänk kan man om man fixar och donar lite använda för varvtalssvep också.

/J

Det går ju, men då måste du veta verkningsgraden hos motorerna och räkna med det.
Verkningsgraden behöver inte heller vara linjär mot varvtalet...

Ett alternativ till bromsbänk är att göra ett accelerationstest och logga hastigheten med GPS.

OakCalc
http://www.ake.nu/software/oakgps/

Du kan räkna ut en effektkurva med excel baserat på värdena, fast den blir nog inte så exakt. Om du bara ska kolla vad en ändring ger för skillnad duger det nog. Se till att mäta på samma sätt under samma förhållanden bara.

RG500-Johannes skrev:
En accellerationsbänk är ju enkel, lite beskrivs ju ovan. Du har en trumma med känt tröghetsmoment (går att mäta trumman och beräkna men går även att mäta via trepunktsupphängning om man så vill). Eftersom du kör varvtalssvep med fixt belastning (motstånd för motorn att accellerera) så har den ett visst mätområde effektmässigt där du får bra resultat. Det du behöver göra för att beräkna effekten är enbart att logga trummanshastighet, denna måste dock plottas eftersom du ska plocka fram hur snabbt den ökar i varvtal. Går inte att stirra på en cykeldator.

.

/J

Vet du hur många ggr per varv som vinkelhastigheten mäts, i en kommersiell bänk?

ah17 skrev:
Vet du hur många ggr per varv som vinkelhastigheten mäts, i en kommersiell bänk?

Det här företaget gör själva elektroniksystemet till deras eller hemmabyggda bänkar. Såhär skriver de om varvtalsmätningen:
http://www.sportdevices.com/dyno/banco_motos.htm#sensores

Sweet_Yaa skrev:
läste på en annan tråd 1200 tror ja?
Sensorn som dök upp där är en standardtyp som jag antar används i CNC-maskiner o.dyl. Så många punkter per varv verkar onödigt tycker jag, men det kanske finns bänkar som använder sånna.

Jag har en bänk med trumma både trumma och broms. Bromsen kan vara i stort sett vad som helst och ha vilken karaktär (icke-linjär verkningsgrad) som helst så länge den "absorberar" energi och man mäter bromsmomentet. Hade man istället mätt genererad ström från en generator eller liknande hade det haft betydelse men det har jag svårt att tro att någon bänk alls gör (av just anledningen med varierande storheter). I nuläget mäter jag varvtalet 6 ggr per varv och den enda begränsning jag ser ligger på extremt låga hastigheter (<5km/h). Ser ingen direkt vits att ha fler mätpunkter, systemet skall ju också ha kräm att hantera signalerna. Väsentligt viktigare är att ha bra tidsupplösning på frekvensmätningen.

ah17 skrev:

Kan kolla upp det, men det går att se momentpeakarna vid expansionsslagen om man loggar utgående momentsignal vevvinkelupplöst, så jag antar att det är rätt bra upplösning. Även om man då iof kan ta avläst värde med en nypa salt eller två, att titta på cylindertrycken ger ju betydligt mer information.

Triboman skrev:
Hade man istället mätt genererad ström från en generator eller liknande hade det haft betydelse men det har jag svårt att tro att någon bänk alls gör (av just anledningen med varierande storheter).

Elektriska bänkar finns det rätt gott om. Om man ska ha högdynamiska bänkar med riktigt snabb reglering så är det ett måste, hydrauliska bromsar hänger helt enkelt inte med.

Men precis som du säger, 6 mätningar per varv är säkert helt tillräckligt, känns överflödigt att köpa resolver för detta.

Hur loggar och efterbehandlar du datat?

/J

RG500-Johannes skrev:
Men precis som du säger, 6 mätningar per varv är säkert helt tillräckligt, känns överflödigt att köpa resolver för detta.

Hur loggar och efterbehandlar du datat?

/J

Jag tror att högre upplösning per varv bara kan röra till det (om man ens skulle ge sig på att noggrannare titta på resultat av detta). Amplitud och fasfelen mellan det som händer i motorn och det som i slutändan tittar fram i trumman är betydande. En cyl.trycksensor vore dock väldigt fränt...

En pic-processor räknar kontinuerligt fram trum- och motorvarvtal och trycker det till en PC som stream:ar till disk. All efterbearbetning sker i PC:n med bibehållen originaldata. Tar också in div. signaler, hittillls temp och lambda.

Triboman skrev:
Amplitud och fasfelen mellan det som händer i motorn och det som i slutändan tittar fram i trumman är betydande.

Sant. Låter som ett snyggt bygge du har lyckats med. Berätta gärna mer om det!

Mr Helmut skrev:
Gnäll kärring mode ON

Lycka till med bänken!

Tycker inte någon av trådarna är speciellt anmärkningsvärda?! Tekniska frågor från någon med experimentell lusta. Är du inte intresserad kan du låta bli att läsa trådarna skapade av honom. Alternativt blockera/ignorera. Vi andra vill gärna fortsätta diskutera om det går bra?

/J

min mäter 2ggr/varv men det räcker med 1ggr/varv beroende på vad man ska bromsa tex moppe, mc

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...