Ang. bromsbänk

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
96-DR 650SE
Jag tänkte köra hojen i bromsbänk o justera in min PC3:a.
Jag har ingen erfarenhet av detta innan och har frågat pris och så hos olika firmor.

Fick ett pris på 3000 spänn hos en som har en bänk med datorstyr broms.
De va 3ggr dyrare än den billigaste som inte hade en sån.
Vad jag förstår så har de flesta en utan datorstyrd bromsbänk.

Det finns Mc-firmor/verkstäder med bromsbänk/rullande landsväg utan datorstyrd broms som säger att de kan ”mappa” en mc med insprutning. Detta stämmer inte då de endast kan justera bränsleblandningen/airfuel-värdet på 100% gaspådrag vid en så kallad roll-on körning, samt en del på väldigt små trottelpositioner/gaspådrag. De har tex ingen aning om vad bränsleblandningen/airfuel-värdet är vid 60% gaspådrag vid 6000rpm...

För att kunna se detta krävs att bromsbänken är utrustad med en broms som kan se till att motorn stannar kvar på angivet varvtal vid aktuell belastning...

Frågan är eftersom jag är rätt grön: Om det är värt att betala 3ggr mer för att köra i en sån bänk?

Det går utan större problem att hålla varvtalet vid en viss belastning även med 'manuell' broms, dock får man inte ett mätvärde då men justering av förgasare/insprutning kan göras.

Välj det ställe som ger dig bäst förtroende :tummenupp

3000:- låter rätt rimligt om det är en mappning av hojen du ska göra...

1000 lappen för samma jobb låter inte som dom lägger så mycket tid på det i så fall eller så är dom väldigt billiga.

Ja, jag frågade runt lite olika firmer och de flesta ligger på 2-3000 förutom en som ligger på 1000-lappen.

http://www.solleracing.se/ Någon som har erfarenhet av dom? Det verkar ju som dom sysslar med dragracing så dom borde ju va kunniga inom trimm.

Tackar för svaren.

Kan rekommendera sölle racing,mycket kunnigt och trevligt folk där!
1000-1500:- kostar det..

Undrar hur fan man får det att gå ihop om man mappar en cykel för 1000 spänn.
En bra mappning tar många timmars bänkkörande och även ett quick and dirty jobb tar över 1h.

För att svara på ursprungsfrågan så går det utmärkt att mappa även utan datorstyrd broms även om det förstås är bekvämt.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år