Ang bankörning/körkort

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Tjena!

Hört många säga att de har kört två bandagar och sedan kört upp och det har gått perfekt.

Till er som gjort det och eventuellt er som vet ngt om detta:
Vad kostar två dagar?

Hade ni övningskört mycket redan då från början?

Regards
Jonthe

Behöver man inte någon form av licens för att köra på bana, även om det bara är en "bandag" ? :confused:

På de bankörningar jag varit på MÅSTE man ha A-behörigheten för att i huvudtaget släppas ut på banan. Det gäller de som kör gatregistrerade motorcyklar i någon av gatgrupperna. Vad som gäller för de som kör i licensgrupperna känner jag inte till tillräckligt bra för att redogöra det.

Last edited:
Svårt att tänka mig att man får köra utan nån form av "intyg" antingen licens eller körkort..

Har arrangörerna en licens/oförsäkrat så borde man nog kolla med dem först om licensen gäller. Kan tänka mig att alla inte godtar den.
Är det dock endast licensträningar behövs inget körkort utan endast licensen.

kAtanAmAn skrev:
Hört många säga att de har kört två bandagar och sedan kört upp och det har gått perfekt.

Låter inte särskilt troligt och som ett föga genomtänkt resonmang.
Bandagar har inte mycket att göra med det man får göra på uppkörning för A-kort.

Ta med din handledare på en avrostning med SMC, där lär du dig en hel del.
Handledaren också, för den delen.

Savage skrev:
Ta med din handledare på en avrostning med SMC, där lär du dig en hel del.
Handledaren också, för den delen.

På de avrostningar och kurser jag varit på har det inte varit tillåtet att övningsköra. Man ska ha A-behörighet
Försökte mig själv på det för ett par år sen när jag tog kort, blev avvisad direCkt.

xyx skrev:
På de avrostningar och kurser jag varit på har det inte varit tillåtet att övningsköra. Man ska ha A-behörighet
Försökte mig själv på det för ett par år sen när jag tog kort, blev avvisad direCkt.

Åfan.. Jag var på en avrostning med SMC några månader innan jag tog mitt kort, det gick bra.
Kolla med arrangören innan vad som gäller. I mitt fall så var vi på Tullinge, alltså inhägnat område. Jag kan tänka mig att det är andra regler om man är på allmän väg.

Savage skrev:
Åfan.. Jag var på en avrostning med SMC några månader innan jag tog mitt kort, det gick bra.
Kolla med arrangören innan vad som gäller. I mitt fall så var vi på Tullinge, alltså inhägnat område. Jag kan tänka mig att det är andra regler om man är på allmän väg.

Var inhägnat det här också :)
Bulltofta trafikövningsbana i Malmö, för övrigt samma ställe som körskolorna och vägverket kör sina manöverprov på i stan.
Men SMC sade sig ha strikta regler mot övningskörning på avrostningen....
Något jag visserligen kan förstå.

xyx skrev:
Var inhägnat det här också :)
Bulltofta trafikövningsbana i Malmö, för övrigt samma ställe som körskolorna och vägverket kör sina manöverprov på i stan.
Men SMC sade sig ha strikta regler mot övningskörning på avrostningen....
Något jag visserligen kan förstå.
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
...
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,

Det kan ju va därför :)

Avrostning får man första gången man åker av vägen på rullgrus!
Snart dags igen:mad:
Sedan ger man kroppen kärlek i mitella!
Att åka på licens kurs krävs ej körkort då du skall tävla sedan!
Lite skummt men så e det!
Eller menar du uppkörning :va

kAtanAmAn skrev:
Tjena!

Till er som gjort det och eventuellt er som vet ngt om detta:
Vad kostar två dagar?

Hade ni övningskört mycket redan då från början?

Regards
Jonthe
fattar jag dig rätt så menar du hinderbanan/kornabana eller kalla det vad du vill, men en del säger bana me. för det låter mer rimligt att man varit två gånger på undarmanöverbanan och kört och sen kört upp och klarat sig än att kört bana..!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D