ang: bakre reflex

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
hur är det igentligen ska reflexen sitta under baklyset eller är det ingen lag på om den sitter över eller under ska snart köra upp och vill ju inte lämna uppkörningen pga det skiten

Shit! Detta hade inte jag nån aning om. Ska köra upp nästa fredag, får väl ta och montera dit mitt hemmabygge av en utskuren bit plastdunk :lol

Besiktigade min utan reflex. Behövs tydligen inte längre. Hörde med killen som besiktigade den och det var nya regler från 1 januari (tror jag)

Så det är bara att köra in och se glad ut :)

Dede skrev:
Besiktigade min utan reflex. Behövs tydligen inte längre. Hörde med killen som besiktigade den och det var nya regler från 1 januari (tror jag)

Så det är bara att köra in och se glad ut :)

Ye right! Hade han druckit nåt eller? Det är fortfarande lag på det annars skulle de inte vara tvungna att sätta dit det på de nya hojarna som står i mc-butikerna för försäljning. Ja! skyltbelysning är fortfarande ett krav ännu!

motardnisse skrev:
Ye right! Hade han druckit nåt eller? Det är fortfarande lag på det annars skulle de inte vara tvungna att sätta dit det på de nya hojarna som står i mc-butikerna för försäljning. Ja! skyltbelysning är fortfarande ett krav ännu!

Inte vet jag. Har dessutom hört det från flera andra som har kört genom besiktningen utan reflex. Men då är ju tipset att besiktiga i Malmö eller Landskrona där dom då är snälla alt. fulla :fyllisar

Okej?? Nu handlade det väl om uppkörningen? Nån som vet hur det funkar då? Kan man bli nekad uppkörning om man inte har reflex bak eller?

En annan fråga som dock har med samma region att göra: Behöver man ha stänkskärm bak på hojen? Jag har sågat av min lite, tyckte den var lite klumpig. Nummerplåten har ändå en egen platta att sitta på. Är detta ok?

Från vägverkets lagrum

Bakre reflexanordning

Övergripande krav

103 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vi belysning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte vara triangelformade.

Bakre reflexanordning skall även finnas på tillkopplad sidvagn.

104 § Bakre reflexanordning skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. enligt ECE-reglemente 3 (se 3 kap. 1 §).

Bakre reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell får även vara av typ som godkänts av statens provningsanstalt (SP) före den 1 januari 1967.

Installationskrav

105 § Bakre reflexanordnings placering i sidled skall vara högst 200 mm på sidvagn.

106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm.

Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

107 § Bakre reflexanordnings geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 30° åt höger och 30° åt vänster.

Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om reflexanordningen är placerad lägre än 750 mm över marken.

Kraven i första och andra stycket gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta baktill.

PacMan skrev:
En annan fråga som dock har med samma region att göra: Behöver man ha stänkskärm bak på hojen? Jag har sågat av min lite, tyckte den var lite klumpig. Nummerplåten har ändå en egen platta att sitta på. Är detta ok?

Finns inga krav på att du måste ha stänkskärm bak.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8