Ang öppet luftfilter effekt + eller - ?

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
hejsan tänkte fråga lite hur det är egentligen med öppet luftfilter har sett lite olika kitt från Kn och BMC


taget från Johans mc
Beskrivning:
Öppnare luftfilter för mer effekt. ?? hur väl stämmer detta verkligen?

vet ju på moppen att det gjorde en jävla skillnad för ljudet och även lite effekt, hur är det på motorcyklar?

tack för svar! dessutom skulle tycka det vore gött att få bort luftburken:yoparty
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Beror nog på hur det ser ut original. Ge den mer soppa är väll att rekomendera då också.

Edit: trodde du menade ett mer öppet luftfilter. Jag har varit med och testat öppet filter på en cykel med vacumförgasare och den gick som stryk efter det.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Det är nog klokt att utgå från att alla förändringar i "andningen" såväl in-som utandning kräver ommappning alt justering av förgasare (beroende på om man har sprut eller ej).
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
jag tänkte göra detta först och främst på min fz6a och då är det ju sprut men antar att dom kan mappa om den sen på yamha utan problem ska endå ta bort stypningen nu vid servicen så den får 20 hk till plus blir ett nytt avgassystem på, sen om jag skulle välja att göra samma sak på en ktm med förgasare då är det lite mera sopp bara som gäller eller?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Långt ifrån säkert att komiska bluffilter ger bättre luftflöde.
Original luftburk brukar vara byggd för att ge tillräckligt med luft i en jämn ström utan distorsioner.
Efter optimeringen stoppas det i ljuddämpare och skit.
Plockar man bort de delar som ser onödiga ut och stoppar i ett rent och fint filter av god kvallisort, monterar en ljuddämpare med ungefär samma volym men lite kortare och gärna bättre flöde, samt justerar in förknasaren/sprutet, så får man en hoj som går som konstruktörerna tänkt sig.
Inte för stora ändringar.
Bara tulla lite på ljudkraven.

Separata luftfilter monteras för att det ser räjsigt ut.
Största fördelen på racehojjar är att det är lättare att byta förgasare.
Hur ofta gör man det under tidspress på en gathoj?
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
det är ju ett bra jämt tryck i hojen man vill ha plus det härliga ljudet man får från insuget med luftfilter
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top