Ang Övninskörning

Jepp, bara han innehar ett a1-kort och du har på dig en "övningskör"-skylt.

Han måste ha haft kortet de senaste fem åren oavbrutet... och vara minst 24år.

Ok! Så då får alltså min Mobror, köra bakom mig på sin mc, och jag köra på min mc, (med en gul väst som det står övningskör på) förutsatt att han har haft mc kort i fem år? Det låter juh bra... :D

watteee skrev:
Ok! Så då får alltså min Mobror, köra bakom mig på sin mc, och jag köra på min mc, (med en gul väst som det står övningskör på) förutsatt att han har haft mc kort i fem år? Det låter juh bra... :D

Var bor du? Ta din mc, åk ner på fotbolls planen , kör lite, lek lite tröttnar du på stället så åker du nån annanstans lekar mer osv. Man lär sig bäst ur lekar.

När jag ska övninngs köra så blir det fotbolls planen eller åka små landvägar där det knappt finns nån trafik.

Men ifall nu din morbror vill verkligen hjälpa dig så ska du självklart åka med han, men enlogt mig så känns det mycket friare att träna själv.

watteee skrev:
Hej! jag undrar om man får övningköra privat, om min mobror kör bakom på sin hoj?

Han måste vara godkänd som handledare. Allt det där om 24 år och kk i 5 år gäller iofs, men ansök om tillstånd så kollar de upp det. Vet inte vart man ansöker dock, men hör med vägverket eller en körskola, de borde veta.

watteee skrev:
Hmm.. en till fråga, man får väll övningsköra innan man fyllt 16?

Du får skriva teorin innan du fyllt 16, men för att få köra en lätt-mc innan 16år är olagligt + att du måste ha sökt om körkortstillstånd.

watteee skrev:
Bah! Så jag får alltså inte övningsköra, innan jag är 16? Va taskigt..

Precis, när du fyllt 16 år då får du börja övningsköra.

Får man fråga när du fyller 16?

den andra mars nästa år... men så ska jag åka och kolla på hojj nu i helgen.. :/
jag får väll ut o köra hos min granne... i hans skog :D

watteee skrev:
den andra mars nästa år... men så ska jag åka och kolla på hojj nu i helgen.. :/
jag får väll ut o köra hos min granne... i hans skog :D
Jepp, du får köra inom inhägnat område om du så skulle va 5år gammal :hoppa

Men varför är du förbannad för att du blivit tagen av polisen i den andra tråden om du ändå inte får köra förns i mars, du lär ju inte få lämpet indraget så länge...

*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back