Ang. Ägarbyte

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Vad gäller egentligen? Som jag fattat det ska köparen se till att registreringsbeviset (med ägarbytet) postas. Blir MC'n avställd då och i vilket sammanband blir den påställd igen? Måste man vänta på ett nytt reg.bevis kommer hem och då ställa på den?

Hur är den försäkrad när man kör hem den som köpare?

Måste skatten betalas av köparen innan man börjar använda den?

Hur lång tid kan man räkna med från köp tills att allt är klart så man kan åka med den lagligt egentligen?

Har bara köpt en MC innan och den är fortfarande avställd! :(

det e säljaren som sk ansvara för att papprerna skickas in, säljarens försäkring gäller i 1 vecka från det att du köpt hojen men du bör teckna försäkring fr.o m samma dag som ägarbytet sker, du kan således köra hem hojen förutsatt att den e påställd, skatten skall betalas av den som är ägare till hojen i ingången av skattemånaden.

Last edited:
Bäst är att ta med sig ett frimärke när man ska köpa en hoj. Så fyller man i regbeviset och lägger det gemensamt på posten, då slipper båda parter obehagliga överaskningar.

Det är alltid säljaren som ska posta ägarbytet!!
För annars kan du som köpare skita i att posta det och köra runt med hojjen fast den förra ägaren står som ägare. Sen när han kommer och säger ajja bajja så visar du bara ditt kvitto på att du har köpt hojjen så kan de inget göra.
Helst ska man posta ägarbytet tillsammans.

Mcn blir inte avställd vid ett ägarbyte.
Skatten är betald för det året, spelar ingen roll om det blir ett ägarbyte så länge hojjen inte blir avställd.

Om du köper en hoj kan du ringa försäkringsbolaget direkt och fixa en försäkring, efter det är det bara att tuta och köra.

det bästa vore ju om köpare & säljare gemensamt gick till brevlådan
Men brukligt är väl att säljaren lägger ägarbeviset på lådan.
Ang.. försäkring så går det att försäkra en hoj som du inte äger, på så sätt slipper du överraskningar från TFF. Vet du att du skall köpa cykeln, så ring och försäkra den innan du hämtar den.
Alternativt; fyll INTE i "datum för ägarbyte" då kan du försäkra hojen när du har den hemma. Ägarbytet sker då först när länsstyrelsen får papperet.

Är cykeln påställd kan du köra lagligt direkt, annars får man ställa på den först. Har för mig att det går att göra per tel.., dock inte säker på det.

abethebabe skrev:
2297427 det e säljaren som sk ansvara för att papprerna skickas in, säljarens försäkring gäller i 1 vecka från det att du köpt hojen men du ska teckna försäkring fr.o m samma dag som ägarbytet sker, du kan således köra hem hojen förutsatt att den e påställd, skatten skall betalas av den som är ägare till hojen när skatten ska betalas

Ok, tyckte jag läste på VV att det var köparen men sak samma. Man kan lägga på det gemensamt.

Men om man fixar försäkringen samma dag är det då ok att använda hojen? Eller måste man vänta tills man kan betala den samt betala skatten och få skattemärke?

Xyron skrev:
2297434 Det är alltid säljaren som ska posta ägarbytet!!
För annars kan du som köpare skita i att posta det och köra runt med hojjen fast den förra ägaren står som ägare. Sen när han kommer och säger ajja bajja så visar du bara ditt kvitto på att du har köpt hojjen så kan de inget göra.

Skatten är betald för det året, spelar ingen roll om det blir ett ägarbyte så länge hojjen inte blir avställd.

Om du köper en hoj kan du ringa försäkringsbolaget direkt och fixa en försäkring, efter det är det bara att tuta och köra.

Oj, snabba svar här. Han knappt med!

Har nog ganska bra koll på det här nu då. Får hoppas bara att hojen jag ska kolla på ikväll är något att ha!

Tack för alla snabba svar! :tummenupp

ice13 skrev:
2297444
Är cykeln påställd kan du köra lagligt direkt, annars får man ställa på den först. Har för mig att det går att göra per tel.., dock inte säker på det.

Om man har en dator med internet/ telefon och en fax så kan man ställa på dygnet runt. För man måste få en bekräftelse till faxen.

Xyron skrev:
2297465 Om man har en dator med internet/ telefon och en fax så kan man ställa på dygnet runt. För man måste få en bekräftelse till faxen.

Jag hjälpte en kille att ställa på två hojar i våras, han ställde på via Internet, men hade ingen fax att få bekräftelsen till, så jag ringde polisen och bad dom kolla i datorn om hojarna var påställda, och förklarade belägenheten.

Tjejjen hos polisen sa att dom var påställda och att det bara var att köra, vi skulle inte behöva bekräftelsen på papper, men ville vi ha det så skulle hon skriva ut dom så kunde vi svänga förbi när vi ändå var ute och luftade hojarna och hämta papper inne hos henne.

Polisen ÄR bra att ha att göra med ibland.

Oddjob skrev:
2297719 Man kan även få bekräftelsen till e-post.
Kan man?, vi hittade ingen sådan funktion???
Dt kanske är ngot nytt, för killen jag hjälpte mailade VV om saken och fick till svar att dom skulle titta på den möjligheten?

Xyron skrev:
2297434 Det är alltid säljaren som ska posta ägarbytet!!

Då hadde jag som säljare ställt av hojjen eller varför inte jävlas ordentligt o avregistrera den :yoparty

GuW skrev:
2297735 Kan man?, vi hittade ingen sådan funktion???
Dt kanske är ngot nytt, för killen jag hjälpte mailade VV om saken och fick till svar att dom skulle titta på den möjligheten?

Inget nytt (fanns i alla fall förra året också), bara att skriva i e-postadressen så kommer en bekräftelse för utskrift …

Nör jag köpte minhoj i höstas ringde jag till Bilsport-MC veckan innan och sa att jag vill försäkra den här hojen från och med detta datum. Om det blir så att jag inte kommer att köpa den så ringer jag på måndag och tar bort den.
(köpte hojen på en söndag)

Det var inga problem sa de där i alla fall, så hojen var försäkrad på mig från första ägardagen

Sambon gjorde det samma när han köpte sin hoj - ringde dagen innan och beställde en försäkring

//Maria

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...