Angående svingen på GSXR 1000 -01

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Efter att ha gjort rent min kedja med fotogen igår så blev sving och fälg skitiga så jag tänkte tvätta av dom och vara lite smidig genom att använda avfettning. Hällde på avfettningen, vände mig om för att greppa slangen och när jag får syn på svingen igen så är den helt vit!! :huvet
Trodde att svingen hade nån form av ytbehandling som tål avfettning, tex klarlack??!
Ser ut som det blev en massa oxid av allt ihop.
Om man smörjde på lite motorolja så blev det skapligt men det fastnar ju så mycket grus och skit på det...
Testade med autosol, blev ingen större skillnad när man gnodde för hand! Ångesten är ett faktum, får psykiska besvär av att se skiten! :(

Tankar och tips på hur man ska få bort det?!
 
Last edited:
mencken skrev:
2230795 Efter att ha gjort rent min kedja med fotogen igår så blev sving och fälg skitiga så jag tänkte tvätta av dom och vara lite smidig genom att använda avfettning. Hällde på avfettningen, vände mig om för att greppa slangen och när jag får syn på svingen igen så är den helt vit!! :huvet
Ser ut som det blev en massa oxid av allt ihop. Om man smörjde på lite motorolja så blev det skapligt men det fastnar ju så mycket grus och skit på det... Testade med autosol, blev ingen större skillnad när man gnodde för hand! Ångesten är ett faktum, får psykiska besvär av att se skiten! :(

Tankar och tips på hur man ska få bort det?!

Va kör du med för avfettning? :eek:
 
En stark en tydligen... Det skumma är att polaren tvättade sin R1:a minuterna innan med strålande resultat!!! Blir så less på skiten, hojen är nära nyskick i övrigt, tvättas efter varje sväng osv och så blir det så här. :(
 
Nä, kan jag inte tänka mig... Man ser ju att det är aluminium, den är ju "fräst"... :confused:
 
mencken skrev:
2230863 En stark en tydligen... Det skumma är att polaren tvättade sin R1:a minuterna innan med strålande resultat!!! Blir så less på skiten, hojen är nära nyskick i övrigt, tvättas efter varje sväng osv och så blir det så här. :(

Fan va trist :död

Ja är riktigt glad över att jag har svart ram på R1:an, 929an var ju däremot blank och man fick passa sig för alla " starkare " rengöringsmedel...

I ditt fall var det nog berättigat med avfettning annars är det överskattat och förstör eventuellt lackskydd.

Lika löser lika, alltså olja på kedjestänk/gegg funkar förträffligt bra! Däremot vat jag inte om en död fluga tar bort en annan utsmetad men de funkar fint med mkt vatten...

Hur du ska göra vet jag ej men fråga en lackbehandlings snubbe?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top