PEPPE
8:40
Detta är lite OT för det handlar om bilar, jag har inte hittat någon statistik för
motorcyklar, men som jämförelse tycker jag det är intressant ändå, förhållandet är troligen likartat på motorcykelsidan.
Hittade en artikel i DN från tidigare i år
där det konstateras att det stals 42.000 bilar i Sverige förra året. Bara.
Detta är den lägsta siffran på över 20 år.
På BRÅ tror man att det beror på de modernare stöldskydden i nyare bilar.
Idag ramlade ADAC Motorwelt ned i brevlådan. Där kan man läsa
att det förra året stals 23.771 bilar i Tyskland.
I Sverige finns ca. 4.500.000 bilar. I Tyskland finns det ca 45.000.000 bilar.
Så vad beror det på? Måste ju vara något som skilljer i rättssystemet, eller?
Tycker siffrorna är skrämmande, det skäls nästan dubbelt så många bilar i Sverige som i Tyskland. I Sverige vet jag ju att bilstölder i princip alltid förblir ouppklarade, och får man av ren tur fast någon blir det inget vidare straff.
Hur det är med straff i Tyskland vet jag inte exakt, men ett vet jag: Jag skulle aldrig kaxa med tyska poliser!
Ska se om jag kan hitta siffror för MC också.
EDIT: Populärast bland långfingrade var: Porsche Caynenne, och sedan, BMW X5... tips ..köp inte en SUV!!
/peppe
motorcyklar, men som jämförelse tycker jag det är intressant ändå, förhållandet är troligen likartat på motorcykelsidan.
Hittade en artikel i DN från tidigare i år
där det konstateras att det stals 42.000 bilar i Sverige förra året. Bara.
Detta är den lägsta siffran på över 20 år.
På BRÅ tror man att det beror på de modernare stöldskydden i nyare bilar.
Idag ramlade ADAC Motorwelt ned i brevlådan. Där kan man läsa
att det förra året stals 23.771 bilar i Tyskland.
I Sverige finns ca. 4.500.000 bilar. I Tyskland finns det ca 45.000.000 bilar.
Så vad beror det på? Måste ju vara något som skilljer i rättssystemet, eller?
Tycker siffrorna är skrämmande, det skäls nästan dubbelt så många bilar i Sverige som i Tyskland. I Sverige vet jag ju att bilstölder i princip alltid förblir ouppklarade, och får man av ren tur fast någon blir det inget vidare straff.
Hur det är med straff i Tyskland vet jag inte exakt, men ett vet jag: Jag skulle aldrig kaxa med tyska poliser!
Ska se om jag kan hitta siffror för MC också.
EDIT: Populärast bland långfingrade var: Porsche Caynenne, och sedan, BMW X5... tips ..köp inte en SUV!!

/peppe
Last edited: