Angående stölder jämförelse Sverige - Tyskland.

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Daytona 955i x2
Detta är lite OT för det handlar om bilar, jag har inte hittat någon statistik för
motorcyklar, men som jämförelse tycker jag det är intressant ändå, förhållandet är troligen likartat på motorcykelsidan.

Hittade en artikel i DN från tidigare i år
där det konstateras att det stals 42.000 bilar i Sverige förra året. Bara.
Detta är den lägsta siffran på över 20 år.
På BRÅ tror man att det beror på de modernare stöldskydden i nyare bilar.

Idag ramlade ADAC Motorwelt ned i brevlådan. Där kan man läsa
att det förra året stals 23.771 bilar i Tyskland.

I Sverige finns ca. 4.500.000 bilar. I Tyskland finns det ca 45.000.000 bilar.
Så vad beror det på? Måste ju vara något som skilljer i rättssystemet, eller?
Tycker siffrorna är skrämmande, det skäls nästan dubbelt så många bilar i Sverige som i Tyskland. I Sverige vet jag ju att bilstölder i princip alltid förblir ouppklarade, och får man av ren tur fast någon blir det inget vidare straff.
Hur det är med straff i Tyskland vet jag inte exakt, men ett vet jag: Jag skulle aldrig kaxa med tyska poliser!

Ska se om jag kan hitta siffror för MC också.

EDIT: Populärast bland långfingrade var: Porsche Caynenne, och sedan, BMW X5... tips ..köp inte en SUV!! :)

/peppe

Last edited:
Just när det gäller bilar så har ju Sverige en väldigt gammal fordonspark med lättstulna fordon.
Saab 9000 går väl att stjäla på några sekunder för den som vet hur.

I tyskland så är fordonsparken mycket nyare än i sverige.

Men att det skulle vara hela sanningen tror jag inte på.

Nyare bilar blir ju ofta folk rånade på istället!

Wiseguy skrev:
2514322 Just när det gäller bilar så har ju Sverige en väldigt gammal fordonspark med lättstulna fordon.
Saab 9000 går väl att stjäla på några sekunder för den som vet hur.
I tyskland så är fordonsparken mycket nyare än i sverige.
Men att det skulle vara hela sanningen tror jag inte på.

Jo det är sant, men hela sanningen är det inte, då det visar sig vilka bilar som är
populärast att lägga vantarna på i Tyskland, Cayenne och X5. Så även nyare bilar själs i Tyskland.

I Sverige är ca 50% av bilparken äldre än -98. I Tyskland vet jag inte, men
det är inte ofta man ser en gammal häck från förra årtusendet ...:tungan

att tillgripa ett fordon i Tyskland ger 1 års fängelse ... därför stjäls det mindre.

vad får man i Sverige... ??
ajabaja, så får man inte göra... & ett par 100 lappar till brottsofferjouren

wonderwizard skrev:
2514351 att tillgripa ett fordon i Tyskland ger 1 års fängelse ... därför stjäls det mindre.
vad får man i Sverige... ??ajabaja, så får man inte göra... & ett par 100 lappar till brottsofferjouren
Å fan, där ser man vad man inte vet. Jag skall komma ihåg att inte tillgripa något fordon...

Tittar man på alla trådar om stulna motorcyklar här i forumet, så verkar det ju genomgående som att polisen inte direkt bryr sig/har viktigare saker att pyssla med.

Kommer ihåg när jag hade inbrott i garaget, man fick ju nästan känslan av att polisen tyckte det var jobbigt att dom var tvungna att ta emot anmälan(i sveirge alltså). Känns ju så där lagom förtoendeingivande. liksom. :rolleyes:

WindDrifter skrev:
2514378
Tittar man på alla trådar om stulna motorcyklar här i forumet, så verkar det ju genomgående som att polisen inte direkt bryr sig/har viktigare saker att pyssla med.

Kommer ihåg när jag hade inbrott i garaget, man fick ju nästan känslan av att polisen tyckte det var jobbigt att dom var tvungna att ta emot anmälan(i sveirge alltså). Känns ju så där lagom förtoendeingivande. liksom. :rolleyes:

skaffa polare som är poliser.

jag har EN polare som är polis, han ringer mig titt som tätt i tjänsten för att kolla om jag har några tips om stulna hojar, vart vissa "drägg" kan ha synts till
eller annat som han kan ha nytta av.

sedan att han stoppar alla hojar utan skylt eller förare på sporthoj utan skinnställ kan både ses som positivt & negativt. Men detta gör han enbart för att kolla så hojen inte är stulen.

dom har väl helt enkelt en flottare flora av tillgreppsbilar.....
antar att merc å bmw har bättre stöldskydd änn saab estonia, å ford eskrot....:tomten

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park