MBGIRL skrev:Det här med barnsnacket...
Jag är själv inte förälder än men kan och kommer nog aldrig att förstå de föräldrar
som tycker att allmänheten ska göra sitt till för att skydda deras barn.
Jag tycker bestämt att det är jag som förälder som har ansvaret. I första hand så handlar det om uppfostran och att jag övervakar och ser till att inget ska få hända. T.ex sätta upp staket, låsa dörrar osv.
Däremot så är barn egna individer med egen vilja. De har det i sig att testa, utveckla sin vilja, trotsålder etc. Så trots att jag som förälder gör vad jag kan för att olyckor inte ska få ske, så sker de ändå ibland. Barn trillar, målar på tapeten, välter krukor etc. Så även ibland så kan de slita sig när man tar ur dem ur bilen eller ett annat obevakat ögonblick. Straffet för att jag är dålig förälder och brustit i uppmärksamhet ska inte vara att det kommer ett fordon i >100, särskillt inte för barnet heller. Ett barn är inte moget för att skilja på fordon och snabba fordon. Murphys lag någonting här, om jag skulle brista i uppmärksamhet så kan ett fordon komma i hög hastighet...
Motorcyklar verkar fascinera pojkar, en hårt accelererande hoj låter gött och väcker intresse. Var tror ni att en treåring rusar om han får chansen för att se riktigt bra?
Så när jag tycker att folk ska köra med omdöme så är det för att jag ska skaffa mig extra marginaler som kan komma att behövas någon gång.
Men iaf. så har jag lyckats fostra dem så att de INTE kastar sten. Det är viktigt.