angående Quickshifter

The Nameless

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
En vråltrimmad moppe med kolvuppstudsar fjäder och filat bakdrev
tänkte införskaffa en sådan ... men undrar om d funkar bra :va ... någon som har erfarenhet om en så kallad Quickshifter , blir d något växel slitage med den lr är de som att köra med kopplingen i lugn körning ?

fick ett erbjudande förra året av han jag köpte hojjen av att: om han fick prova en quickshifter på min hoj så skulle jag få behålla den sen.. :tummenupp
jag hörde mig för angående den och som svar fick jag: NEJ för fan! :fatta! sånt är för rejsare som servar efter typ varje rejs!
så jag antar att det sliter en del.. :gnissla ville ha den ju!
men men går ju (nästan) lika bra utan! :)

Visst funkar quickshifter bra bara man inte köper nån skit, jag själv kör med Dynojets quickshifter som kopplas in till PC3usb expansionsport.
Den styr man med en vanlig dator som kopplas in i Power commandern och i själva programmet så kan man styra bryttiden på quickshiftern, mkt smidigt.

Quickshifter är mkt bra när man rejsar samt om man slangar och växlar utan koppling mkt bättre för vxl lådan. :tummenupp

The Nameless skrev:
tänkte införskaffa en sådan ... men undrar om d funkar bra :va ... någon som har erfarenhet om en så kallad Quickshifter , blir d något växel slitage med den lr är de som att köra med kopplingen i lugn körning ?

Superbike Roger skrev:
Quickshifter är mkt bra när man rejsar samt om man slangar och växlar utan koppling mkt bättre för vxl lådan. :tummenupp

Räcker det inte med att banka i nästa växel när varvstoppet börjar hugga ? :rolleyes:

(edit: Felstav)

Last edited:
Superbike Roger skrev:
Men om man jämför med att använda koppling när man växlar, så sliter det väl ändå mer med en quickshifter?

Att våldväxla utan koppling sliter mest av allt följt av en QS med extremt kort bryttid vilket används i dragracing där hastighet är högst prioriterat.
För gatbruk är QS åtminstone enl mig onödigt då man inte bör köra så fort att man lider av att växlingarna tar för lång tid men har man bråttom eller taskig bakhjulsteknik så man måste våldväxla på slangen så kan QS vara ett bra alternativ då det skonar lådan betydligt om man ställer in dem på lite längre bryttid.

Att växla med koppling är dock alltid snällast och är helt klart att rekomendera åtminstone vid nerväxling (även om man använder QS då den bara hjälper vid uppväxling).

För att läsa mer om Qs och bryttider besök Anders Brinks hemsida

Vi kör med QS techtronic. Fungerar bra och det är riktigt smutt för banåkning. Det sliter nog mer än med vanlig körning med koppling, garanterat.
QS låter i mina öron lite "overkill" för gata....

På R1:orna så har flera haft problem med växellådan efter att ha kört med QS, vi har dock inte haft några problem.

Borsiin JR skrev:
Att våldväxla utan koppling sliter mest av allt följt av en QS med extremt kort bryttid vilket används i dragracing där hastighet är högst prioriterat.
För gatbruk är QS åtminstone enl mig onödigt då man inte bör köra så fort att man lider av att växlingarna tar för lång tid men har man bråttom eller taskig bakhjulsteknik så man måste våldväxla på slangen så kan QS vara ett bra alternativ då det skonar lådan betydligt om man ställer in dem på lite längre bryttid.

Att växla med koppling är dock alltid snällast och är helt klart att rekomendera åtminstone vid nerväxling (även om man använder QS då den bara hjälper vid uppväxling).

För att läsa mer om Qs och bryttider besök Anders Brinks hemsida

vad skulle du rekomendera för brytetid om man kör vanlig körning och vill dra ifrån polarna litte gran :hihi :va

Man brukar ha som regel att man justerar till kortare tid ända tills växlingarna inte går längre för att därefter lägga på 10ms(vill jag minnas) , om du vill va snällare mot lådan kan du väl lägga på 20-30ms istället....

Allt detta kan dock Andersbrink på forumet bättre besök hans hemsida på http://andersbrink.se/sv/index.html (där har han dessutom en QS modul tillsalu)

Borsiin JR skrev:
Man brukar ha som regel att man justerar till kortare tid ända tills växlingarna inte går längre för att därefter lägga på 10ms(vill jag minnas) , om du vill va snällare mot lådan kan du väl lägga på 20-30ms istället....

Allt detta kan dock Andersbrink på forumet bättre besök hans hemsida på http://andersbrink.se/sv/index.html (där har han dessutom en QS modul tillsalu)

okej .. vad tror ni om den som KK racing har :va ... men alltså d går att köra på en sådan utan att slitta på växelådan om jag förstår er rätt :confused:

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år