Angående pulskanoner

Snabbgasen

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2011
Hoj
Triumph Daytona 955i
Minns att jag läste något om att svenska poliser skulle få en för något år sedan och blev påmind om min fråga idag: http://www.bike.se/nyheter/pulskanon-som-stoppar-fordon

Säg att de skjuter den bakifrån och man som förare är omedveten om det. Färdas man i 120+ lär man väl få ett rejält kast när elsystemet dör och bakhjulet låser sig? Eller tänker jag helt fel? :dummer

Känns totalt katastrofalt att slå ut elsystemet på en bil med drive-by-wire. Man tappar all kontroll över fordonet, och kommer inte kunna styra eller bromsa eller något annat av intresse för att på ett säkert sätt stanna fordonet.
En MC brukar ju vara mer mekanisk, och att motorn plötsligt stängs av är inte något hårresande (vem har inte råkat komma åt dödarknappen under färd liksom) och man kan fortfarande styra, bromsa och frikoppla. Förutsatt att det inte är en ride-by-wire med elektronisk kontroll av bromsar, koppling och styrning (heh), vilket säkert finns men är mycket ovanligare än på bil.

Elektromagneiska pulser slår väl permanent ut elektronik, och det känns som att det inte är något man gör i första taget för någon som kört lite för fort. Men visst, dör motorn så blir det ju som att motorbromsa, det är sällan man voltar ihjäl sig för det :rolleyes:

Jag tror aldrig något liknande kommer att hamna i svenska polisbilar, prylarna väger ju 350kg och enligt artikelns bild så är det ju mer tänkt som ett skydd för fasta väghinder, för att hindra folk att köra rakt igenom. Men om man har 3 ton bil och kommer i 200 så lär den rulla lite mer än 50m om motorn dör :rolleyes:

Med tanke på att den är framtagen för att stoppa fordon som försöker forcera en spärr så tror jag inte det skulle vara något problem för själva föraren att bromsarna lägger av. Även om jag är rätt osäker på att det ens finns helt elektroniska bromssystem utan fail safe.

Tanken är nog inte heller att sakta ner förövaren lugnt och sansat utan att skydda det kanonen är monterat framför.

Finns dock mer low-tech varianter därute. Min favorit är kvicksand :)

http://www.youtube.com/watch?v=7O25SkbxnbE

Hur gör man med en dieselmotor utan modern insprutning?

Den skulle tydligen ha problem med äldre bilar där elektroniken inte var speciellt inblandad i motorns funktion, så där misstänker jag att den inte har något att hämta.

"uppger att de inte tror att RF Safe-Stop påverkar pacemakers"
Kanske värt att testa innan man tar den i bruk.....:fakta

"uppger att de inte tror att RF Safe-Stop påverkar pacemakers"
Kanske värt att testa innan man tar den i bruk.....:fakta

EMP fungerar utmärkt på pacemakers kan jag meddela. De är nämligen känsliga för även ganska så normala doser av pulserande magnetfält. Lite svinn får man räkna med....

I artikeln står det att ändamålet är militärt, men polisen har visat intresse.
Vidare står det att skiten väger 350kg. Att tro att den ska användas för den som inte vill stanna så fort det blinkar blått bakom er är nog fel ute. En infartszon till ett skyddsobjekt alt. på de militära camper som finns jorden runt, det låter som ett perfekt ändamål! :tummenupp

I artikeln står det att ändamålet är militärt, men polisen har visat intresse.
Vidare står det att skiten väger 350kg. Att tro att den ska användas för den som inte vill stanna så fort det blinkar blått bakom er är nog fel ute. En infartszon till ett skyddsobjekt alt. på de militära camper som finns jorden runt, det låter som ett perfekt ändamål! :tummenupp

En räckvidd på 50 meter begränsar det ju lite till. :)

Jag tror aldrig något liknande kommer att hamna i svenska polisbilar, prylarna väger ju 350kg och enligt artikelns bild så är det ju mer tänkt som ett skydd för fasta väghinder, för att hindra folk att köra rakt igenom. Men om man har 3 ton bil och kommer i 200 så lär den rulla lite mer än 50m om motorn dör :rolleyes:

Fast på 40-talet så vägde ju datorer mellan 20-30 ton, så det är väl bara en tidsfråga innan dom här manickerna hänger på nyckelringen. :näsblod

Ja mycket mindre kan dom ju bli - hänger på energikällan.
Desutom går det ju att emp säkra ett fordon - nått för ghostrider om han skall fortsätta sin karriär:hihi
Nu tror inte jag det här kommer och användas av polisen normalt så utan möjligvis som ett komplement i vägspärrar - helt säkert är inte det här.

Nu är ju detta gammalt också , finns ju bomber som med sprängämnen generarar en microvågs puls som kan slå sönder elektronik och så.
Gamla sådana här nmt450 telefoner på 15W - dom bärbara kolosserna på 3kg kunde ju skada en tv,klockradio eller nått om dom stod nära.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back