Angående motard

Har du prövat Motard?

• Antal röstningar
    0

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Efter att ha läst Silwers tråd blev jag lite fundersam, många bygger om för att få ner hastigheten och för att göra de mer lätthanterliga i staden. För mig är det lite såhär oxo, men jag valde köpa en motard pga att man även kan tävla/träna på denna. Nu går det ju köra bandagar på en streetfighter men det är ju inte direkt så att det finns nån klass för det ;)

Den här pollen går ut till de som kör streetfighter, eller som tänkt sig bygga streetfighter.

Jag provade på motard innan jag bestämde mig för fighter.
Och visst är det kul, utan tvekan.

Men det som det föll på vart att jag ibland åker lite längre turer (40+ mil) och att göra det med en motard är ju inte direkt lockande.
Att köra den sträckan med en fighter går oftast alldeles utmärkt.

Samt att jag tycker att dom flesta motarder saknar attityd. Dom ser helt enkelt inte tillräckligt coola ut i mina ögon.
Det är en högst personlig åsikt och jag är medveten att det finns flertalet som tycker likadant om fighters. :)

Jag har kört motard i några år men på grund av ointresset här i Luleå så ledsnade jag. Jag har varit på Fastec i Skellefteå flera gånger men det är lite för långt så det blir för sällan, plus att motarden börjar kännas lite klen...

...då fick det bli en fighter turbo istället...den är iallafall inte klen :D

Det håller jag med dig om Wiseguy, att åker man på längre turer så är det trist med en motard. Vad som e snyggare är i min smak rätt lika, motards som e låga fram och höga bak tycker jag e grymt snygga, medans välbyggda fighters e riktigt snygga de oxo, men för mig så handlar det om att köra, å inte blänka :yoparty

Niklasinorr: Ja, men det är lite av de fina me motard oxo, i lagliga farter flyttar den på sig nog bra :) Man blir inte lika uppmuntrad till att köra fort! Och ja, det blåser lika mycket på en fajter men du har fortfarande toppeffekten vid 100km/h på ettan, eller kanske tillåme ännu högre!
Det var inte du som följde med de som var ner till Fastec i helgen lr?

Jag skulle mycket väl tänka mig en motard som "andrahoj". Jag älskar min ducce förmycket.. Jag vet jagvet.. Hjärntvättade fotbollsälskande lattedrickande vitlöksdoftande lågkvalitetshojåkande tok, men iallafall.

Kunde man hitta en motard som kan gå 500 mil mellan oljebyten så köper jag nog.. Vänta nu.. Är det inte sånna som kallas för Funduro?? :)

Men alltså,,, jag fattar inte era fighterkritiska frågor riktigt.

Nu sitter jag här med en faktiskt helt okraschad "sport"hoj utan kåpor. Jag tycker det är förbannat coolt och vill prova, nästa år kanske jag kör nåt annat. Helst skulle jag vilja ha en av varje hojmodell som finns men tyvärr har jag och Fabio inte samma siffror på kontoutdraget.

Gläds åt att några tappra män bygger fighters, andra åker chopper och en del fiser runt på motarder och sporthojar. Mångfalden är fin och gör denna annars så svart-vita värld lite, lite roligare att leva i. :fyllisar

Tysken skrev:
Men alltså,,, jag fattar inte era fighterkritiska frågor riktigt.
Nu vet jag inte om jag vill kalla det en fighterkritisk fråga, mer bara en fundering :) Nog skulle jag kunna tänka mig att ha en fajter (eller iaf en me lägre försäkring) när jag ger upp bankörning nog! Tanken slog mig bara när folket tog upp sina åsikter till varför de åker fighter.

OlleR skrev:
Nu vet jag inte om jag vill kalla det en fighterkritisk fråga, mer bara en fundering :) Nog skulle jag kunna tänka mig att ha en fajter (eller iaf en me lägre försäkring) när jag ger upp bankörning nog! Tanken slog mig bara när folket tog upp sina åsikter till varför de åker fighter.

Okej, jag tog det som en kritisk fråga grundat på formuleringen av det andra svarsalternativet. Fel av mig då alltså. :lol

Tysken skrev:
Okej, jag tog det som en kritisk fråga grundat på formuleringen av det andra svarsalternativet. Fel av mig då alltså. :lol
Okej lite kritiserande var den kanske ;D Men det var inte med mening iaf! ;)

Niklasinorr skrev:
Jag har kört motard i några år men på grund av ointresset här i Luleå så ledsnade jag. Jag har varit på Fastec i Skellefteå flera gånger men det är lite för långt så det blir för sällan, plus att motarden börjar kännas lite klen...

...då fick det bli en fighter turbo istället...den är iallafall inte klen :D

Hörru Nikkepikke... :tungan varför åka till Fastec när vi har Kalix 8 mil bort???
Eller får man inte köra där?? :confused:

Kostet78 skrev:
Hörru Nikkepikke... :tungan varför åka till Fastec när vi har Kalix 8 mil bort???
Eller får man inte köra där?? :confused:

Hörru lillfredde... :tungan

Jag kollade med Kalix i våras och då sa dom att vi inte fick köra där förrän efter SM-tävlingen, eftersom banan nu är besiktad och godkänd av SVEMO för mc/supermotard så skall det gå bra att köra...men sen om dom låter oss köra är ju en helt annan sak :rolleyes:

Dessutom så kör jag hellre på Fastec, där blir man ju inte skitig :) Kalixbanan är dessutom j-vligt snabb så du skall ha riktigt stora cojones om du skall våga köra fort där :D

Tysken skrev:

Håller du på att tjafsa om att dom ska hoppa över krön nu igen ?

RoLLER skrev:
Håller du på att tjafsa om att dom ska hoppa över krön nu igen ?

Låt Tysken vara... Han är på VÅR sida. Gör en film om varför DIN RR-hoj är så mkt bättre! :tungan :D :tummenupp

SpoonMannen skrev:
Låt Tysken vara... Han är på VÅR sida. Gör en film om varför DIN RR-hoj är så mkt bättre! :tungan :D :tummenupp

Tysken e kul och har humor!!!!

Han verkar vara offline, säg åt han att skärpa sig i kragen när du ser han!

Körde motard förra året, sålde den och köpte en Fireblade 954 som jag körde 100 mil med på hösten.

På grund av en trasig handled visade det sig att jag antingen skulle bli tvungen att sälja bladen eller bygga om den till streetfighter, valde det senare...

Anledningen till att jag sålde motarden va just bristen på långfärdskomfort, mer än 20 mil på en dag är ju självplågeri. Kör man fortare än 120 på landsväg känns det som om man plågar motorn...
Men satan va kul den är när det svänger :yoparty eller när man ska köra på bakhjulet........ Billiga att äga är dom också.

Faktum är att jag sålde motarden precis innan jag flyttade till Gbg, skitsmart o köpa en Fireblade som kostar 1600.-/månad i halvförsäkring istället för att köra motard som kostar 3300:-/år i helförsäkring. Speciellt när man é arbetslös :kocko :rolleyes:

Fighter é skitkul det också, man har bättre kontroll på hojen än på en sporthoj och 10ggr mer effekt än i en motard....

Men ärligt talat så funderar jag på o sälja hojen ibland, skulle vilja ha en -04:ans KTM 660 (hade en -03:a förra året) Men så va det det där med långfärdskomforten.....

Fan vet, hur man än gör så finns det alltid minst en hoj till som man vill ha :rolleyes:

Niklasinorr skrev:
Hörru lillfredde... :tungan

Jag kollade med Kalix i våras och då sa dom att vi inte fick köra där förrän efter SM-tävlingen, eftersom banan nu är besiktad och godkänd av SVEMO för mc/supermotard så skall det gå bra att köra...men sen om dom låter oss köra är ju en helt annan sak

Dessutom så kör jag hellre på Fastec, där blir man ju inte skitig :) Kalixbanan är dessutom j-vligt snabb så du skall ha riktigt stora cojones om du skall våga köra fort där :D

Fan vad cool din Fighter blir. Lite fräshare lack så funkar det!!! Men vars var kabelhärvan du surrade om...??

Ang Kalixbanan>> SM var för två veckor sen... :tummenupp
Pratade tidigare med en kille som sa att bara man är medlem i Kalix Motorklubb får man köra onsdagkvällar på banan?!?! Inget bekräftat...
Jag ska fan ta och ringa dit imorgon och höra?! Men vad ska du köra med där nu??

Man behöver ju inte fara och köra när det har regnat....då blir man ju inte sååå skitig... tänk på de stackars enduronissarna efter novemberkåsan!! Där snackar vi skitiga!! :)

Hmm... Om jag inte missminner mig så var det nån :rolleyes: som sa precis samma sak innan vi for till Kemora för ett år sen :7peta Där verkade Fredde's "cojones" hålla måttet... Med råge :hihi Men det är klart... man blir ju äldre och söligare...

"-Kör hellre på fastec" Nädu Nikkepikke....Surt sa räven :tungan

MackeNo1 skrev:
Anledningen till att jag sålde motarden va just bristen på långfärdskomfort, mer än 20 mil på en dag är ju självplågeri. Kör man fortare än 120 på landsväg känns det som om man plågar motorn...
Men satan va kul den är när det svänger :yoparty eller när man ska köra på bakhjulet........ Billiga att äga är dom också.

:rolleyes:

Du tar orden ur munnen på mig.... Det går ju ganska bra om man kör sakta..... men vem fan ids ligga och puttra under 100km/h.

Men annars är motard skitskoj... och du är inte bunden till asvalt!!

Har ägt nåra motarder och ett antal sport/rr-hojar samt ett par fighters.
Hårddraget skulle jag vilja påstå att fighter är den perfekta kompromissen.
Det är ju inga problem att haka på polarna med r-hojar bara för att det inte sitter kåpor å clipons på fightern.Visst toppfartsrace undantaget då men annars har man ju snarare bättre kontroll på hojen även på våra kostigar till småvägar.Åker både fighter å r-hoj nu men saknar ändå motard så det får väl bli till att gräva ännu djupare i ekonomin.
MEN,skulle jag va tvungen att välja ETT alternativ så blir det fighter byggd
på modern(läs 98 å nyare)r-hoj.

Kör både sporthoj och Motard. Funderade på att bygga om Tillern till fighter innan jag köpte Motarden.

Funderar fortfarande på om det inte skulle vara en cool ide... Särskillt som Jim kom och visade sin Fighter Tiller... :drool

Just den totala avsaknaden av "långfärds" komfort på motarden gör den rätt begränsad. Men den är ju hysteriskt kul att trycka ner tills fotpinnarna skrapar i! :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT