Angående ljud eller oljud.

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Har suttit och spånat lite bland trådar gällande avgassystem. Många lovordar ju Akrapovic systemen. Observera att jag är helt novis vad det gäller olika typer av effektsystem, men nu till min fråga.

Gör det ingen skillnad i effekt om man plockar ur insatserna ur originalsystemet på exempelvis min 640 -06:a? På Acrapovic så lär man ju plocka ur insatsen för att få lite goare ljud, men ger det någon effektökning i sig eller är det ljust för ljudet man gör på detta vis?

Tänkte bara om det kan vara värt att plocka ur glasfiberullen för att få någon form utav effektökning.

Att plocka ut ullen ger ingen effektökning bara ihåligt o burkigt ljud. om du däremot tar bort strypningen i mynningen så får du mindre flödesmotstånd, högre ljud och högre effekt. en extra insats som skall dämpa ljudet ger alltid ett extra tryckfall och därmed en effektförlust.

Fast ibland kan insatser göra cykeln mer lättkörd och tillåme ge effekt på toppen!

Ullen ska man alltid använda, lika så röret som går genom dämparen. Tar man ut någon av dem så börjar den leva elände.

När det gäller storstånkorna och gatkörning skulle jag behålla ljudrestriktorerna :)

När det gäller storstånkorna och gatkörning skulle jag behålla ljudrestriktorerna :)

Jag provade det.

Min hoj kom med ett sebring hunter på. Låter rätt ordentligt samt poffar bra vid motorbroms.

Tyckte det var jobbigt att komma hem på kvällen och störa och sånt så jag slängde på orginal.

Jag har ALDRIG varit så nära och smälla i trafiken så många gånger som då! Det var helt galet! Jag kör väldigt mycket i stockholm city och det var flera gånger per tur som nån höll på å preja mig eller liknande.

Jag lessnade efter ca 2 veckor och bestämmde att det var mer värt att störa grannarna lite än att bli prejad.

Så det är som dom säger... Loud pipes, save lifes. :mattias

Effekt har jag så jag klarar mig med orginal så för min del är det inte en effektfråga utan en säkerhetsfråga. Hur dumt det än låter.

/Lucky9

Jag provade det.

Min hoj kom med ett sebring hunter på. Låter rätt ordentligt samt poffar bra vid motorbroms.

Tyckte det var jobbigt att komma hem på kvällen och störa och sånt så jag slängde på orginal.

Jag har ALDRIG varit så nära och smälla i trafiken så många gånger som då! Det var helt galet! Jag kör väldigt mycket i stockholm city och det var flera gånger per tur som nån höll på å preja mig eller liknande.

Jag lessnade efter ca 2 veckor och bestämmde att det var mer värt att störa grannarna lite än att bli prejad.

Så det är som dom säger... Loud pipes, save lifes. :mattias

Effekt har jag så jag klarar mig med orginal så för min del är det inte en effektfråga utan en säkerhetsfråga. Hur dumt det än låter.

/Lucky9

Det är klart att det är som du säger! Har man köpt ett eftermarknadssystem så brukar dom oftast leva om bra mycke mer än standardrören och när man sliter "pluggarna" så lever dom om ohyggligt mycket dock.

Personligen är jag ganska hörselskadad men jag tycker att det är jobbigt att åka runt på en hoj som lever satan, när man åker annat än bara för nöjjes.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back