Angående lackering av klarlack

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Hoj
Desmo
För att göra en lång historia kort så har jag lackat om sadeln några gånger. Ska försöka ta det i några steg så det blir tydligt.

Lackerade svart + klarlack, varpå det var skit i det svarta så fick lackera svart igen. Även denna blev det problem med så fick slipa lite extra vilket gjorde att jag kom ner i klarlacken.

Jag var övertygad om att genomslipningen inte skulle synas om jag la på ny klarlack, men till min förvåning kunde en ljusare fläck skymtas precis på det ställe där genomslipningen gjorts. Är detta normalt? Finns det något man kan göra för att avhjälpa missfärgningen?

kanske att den svarta basen du la på först va lite ljusare än den andra gången du la svart? matta ner ytan med 600 och gör om med bas och klarlack.

med sadel menar du bakdel/bakplast??

Det är precis samma färg samt klarlack båda gångerna. Att matta ner och köra bas + klar blir besvärligt, då sadeln även är gul.

Med sadel menar jag bakdelen. Det är en cafe racer som jag bygger :)

kan du inte matta ner hela delen, maskera det gula, lägga svart bas, ta bort maskeringen och sen lägga klarlack över allt? kan bli en kant om du lägger mycket bas precis på maskeringskanten så det behövs inte mycket just där alt att du läggar klarlack, mellanslipar och lägger klarlack igen..

det kanske känns som ett jäkla meck med att behöva lägga ny bas o klarlack men det blir bäst, inga genvägar!:)

kan du inte matta ner hela delen, maskera det gula, lägga svart bas, ta bort maskeringen och sen lägga klarlack över allt? kan bli en kant om du lägger mycket bas precis på maskeringskanten så det behövs inte mycket just där alt att du läggar klarlack, mellanslipar och lägger klarlack igen..

det kanske känns som ett jäkla meck med att behöva lägga ny bas o klarlack men det blir bäst, inga genvägar!:)
Jo, det tycks vara det enda sättet. Har gjort så ett par gånger redan :/. Fläcken är väldigt liten, men är ju alltid tråkigt med felaktigheter.

Det är normalt,man måste lägga ny bas minst över genomslipningen

Har du någon förklaring på detta förresten? Tycker det är hemskt märkligt. Båda har ju svart + klarlack på sig. Enda skillnaden är att där det är genomslipat så är det tjockare lager klarlack.

Last edited:
Har du någon förklaring på detta förresten? Tycker det är hemskt märkligt. Båda har ju svart + klarlack på sig. Enda skillnaden är att där det är genomslipat så är det tjockare lager klarlack.

Det kan ha blivit en sugning i första lagret bas som du gick igenom till när du slipade klarlacken.

Det kan ha blivit en sugning i första lagret bas som du gick igenom till när du slipade klarlacken.

När man slipat igenom klarlacken ner till basen så är det bara ny bas som gäller. Det räcker med att bättra med bas på det stället man slipat igenom på och sedan klarlack på resten av delen.

Respray har rätt, Och det löser man som sandfållan beskriver

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25