Hur svårt ska det vara???
1. Fråga ägaren om den varit krockad?
2. Är du paranoiod fråga vilket bolag han har och kolla med bolaget.
3. Är du ännu mer paranoid fråga förra ägaren om den varit krockad.
4. Be att få titta på regbevis där det framgår om ramen är bytt.
- Nu borde du veta om den är lagad som försäkringsärende.
1. Titta på styrstoppen om de är skadade (som någon sa)
2. Titta efter färgskiftningar i aluminumramen nära styrhuvud / motorinfästningar
3. Titta under fotpinnarna
4. Titta efter märken i svingen efter bakkanten på fotpinnarna
5. Kontrollera om gaffeln är rak (lite omständigt)
6. Böj dej ner och titta på motorkåporna om de är skrapade
7. Titta på bakkanten på svingen
8. Titta på nederdelen av sliponet
9. Kolla insidan av kåporna, brukar avslöja om den är omlackad
10. Provkör
11. Kolla att både höger och vänster styrände stannar ungefär lika långt från tanken.
Tänk på att oavsett hur kvaddad hojen varit kan den bli i toppskick efter en korrekt reparation och inte ett spår av skadan behöver synas eftersom den inte påverkat någon del som sitter på hojen. Den är med andra ord helt likvärdig med en okrockad (min personliga åsikt)
Denna här paniken över att köpa en krockad hoj brukar hänga ihop med köpare som inte har koll på motorcyklar.
Den enda som är viktigt är att kontrollera NUVARANDE skick på hojen och kan man inte det så köp hos en handlare
Peace out!
/Fredde