Angående krockade hojjar

jaa de är han ju hjälp av. själv köper du kanske ramsnea motorskadade vrak, fortsätt med det.
Men det finns de, som faktiskt vill undvika problem före köpet.


Men tydligen måste man undvika att lägga seriösa frågor utanför teknik och mek.

Hur menar du nu? ska inte hojjen dra vänster?
 
Hur svårt ska det vara???

1. Fråga ägaren om den varit krockad?
2. Är du paranoiod fråga vilket bolag han har och kolla med bolaget.
3. Är du ännu mer paranoid fråga förra ägaren om den varit krockad.
4. Be att få titta på regbevis där det framgår om ramen är bytt.

- Nu borde du veta om den är lagad som försäkringsärende.

1. Titta på styrstoppen om de är skadade (som någon sa)
2. Titta efter färgskiftningar i aluminumramen nära styrhuvud / motorinfästningar
3. Titta under fotpinnarna
4. Titta efter märken i svingen efter bakkanten på fotpinnarna
5. Kontrollera om gaffeln är rak (lite omständigt)
6. Böj dej ner och titta på motorkåporna om de är skrapade
7. Titta på bakkanten på svingen
8. Titta på nederdelen av sliponet
9. Kolla insidan av kåporna, brukar avslöja om den är omlackad
10. Provkör
11. Kolla att både höger och vänster styrände stannar ungefär lika långt från tanken.

Tänk på att oavsett hur kvaddad hojen varit kan den bli i toppskick efter en korrekt reparation och inte ett spår av skadan behöver synas eftersom den inte påverkat någon del som sitter på hojen. Den är med andra ord helt likvärdig med en okrockad (min personliga åsikt)

Denna här paniken över att köpa en krockad hoj brukar hänga ihop med köpare som inte har koll på motorcyklar.

Den enda som är viktigt är att kontrollera NUVARANDE skick på hojen och kan man inte det så köp hos en handlare :)

Peace out!

/Fredde
 
Last edited:
ICCE: du får fan chilla ner lite o lära dig att slappna av om du ska överleva här.
Om du frågar något så måste folk få svara på dina frågor på sitt eget sätt.

Annars får du fan posta ett formulär med krav på hur svar ska vara utförda för att duga åt ers höghet.
Hoppas du får rätsida på dina undringar.

mvh/G
 
ICCE: du får fan chilla ner lite o lära dig att slappna av om du ska överleva här.
Om du frågar något så måste folk få svara på dina frågor på sitt eget sätt.

Annars får du fan posta ett formulär med krav på hur svar ska vara utförda för att duga åt ers höghet.
Hoppas du får rätsida på dina undringar.

mvh/G


jag har inte satt krav på vilka eller hur man ska skriva men de skadar inte om man håller sig till ämnet OCH beskriver hur man skall gå till väga vad man ska titta på och vad man ska tänka på.

e det inte lite ÖVERDRIVET att dra in tjejer och gangbang o vilka hon vart med o liknande saker. jag tycker de lite mer än va ja frågade om. metaforer behövs inte. kan man ämnet så kan man skriva ne ren rad om bra tips.
ja tycker de onödigt o skriva saker som inte har med detta o göra.

och en annan sak. jag är en överlevare ;) jag skrattar bara åt folks tokig ainlägg men de skulle inte skada om man slapp höra onödigt tjaffs.
ha de bra //md
 
Tjejer och gangbang är ALLTID bra, oavsett hur det kommer upp.

Nu tillbaka till topic!!!

HAHAHA... så sant, så sant :D

TS: Jag tror att om du följer de råd (som gäller MC iaf) så kommer det nog gå bra!

Skriv ner listan, ta med den, och följ den punkt för punkt, då kommer du bli ägare till en kul maskin!

Lycka till
 
HAHAHA... så sant, så sant :D

TS: Jag tror att om du följer de råd (som gäller MC iaf) så kommer det nog gå bra!

Skriv ner listan, ta med den, och följ den punkt för punkt, då kommer du bli ägare till en kul maskin!

Lycka till

a då. ska försöka göra de. plus att ja kommer kunna provköra den för han har den i ett garage fyra våningar under marken. de en raksträcka på ca 60 m så de blir en liten runda iaf. bättre än inget ;)
 
a då. ska försöka göra de. plus att ja kommer kunna provköra den för han har den i ett garage fyra våningar under marken. de en raksträcka på ca 60 m så de blir en liten runda iaf. bättre än inget ;)

Om det är en R1 du ska köpa: kolla även att den inte varit på Lelle-träffen...

[YOUTUBE-ID]-1BMTHmqi00[/YOUTUBE-ID]
 
Om det är en R1 du ska köpa: kolla även att den inte varit på Lelle-träffen...

Sicken j**la dåre... :gnissla

Där ser man ett praktexempel på en person efter devisen "När spriten går in, går vettet ut" :arsele
 
Om det är en R1 du ska köpa: kolla även att den inte varit på Lelle-träffen...

[YOUTUBE-ID]-1BMTHmqi00[/YOUTUBE-ID]

hahaha tack Jörgen, alltid lika kul att få se denna dåre varje vinter. Och det roliga är att det är lika underhållande att se detta klipp:Bugar

Det där är ju det bästa sättet att byta kylvätska på en R1. Eller är det det som är motsvarigheten till bergsserberna i den famösa liknelsen? :va

det där är inte bergsserberna, utan våldtäkt på offentligplats med publik och filmkamera i högsta hugg.......alltså inget som är acceptabelt mot en hoj och folk som pysslar med det bör söka vård.

Den R1:an har fått men för livet och mår inte särskilt bra idag oavsett om det inte syns på ytan.
 
Last edited:
och ni som försöker vara roliga/smarta/iqbefriade m.m släng er i väggen losers

Det där var väl inte en särkilt snygg entre på SH?

edit: så, nu har pappa moderatorn städat lite.
"icce", välkommen till Sporthoj.com.
Så här funkar det:
Ställ frågor om saker du vill veta i respektive forumdel beroende på vilket ämne det handlar om, så far so good.
Men, du kan inte styra vilka svar du får utan får helt enkelt acceptera att olika medlemmar har olika uppfattningar om saker o ting.
Tycker du att ett inlägg är stötande eller inte relevant, så klickar du på "anmäl inlägget".
Du kommer att inse vilken outömlig källa av kunskap som finns här.
MEN !!! Kalla inte folk för det ena eller det andra.
Det enda man minns är en dryg attityd.
Softa ner lite och du kommer att få tusenfallt tillbaka.

mvh//sportbike
 
Last edited:
icce skrev:
jag har inte satt krav på vilka eller hur man ska skriva men de skadar inte om man håller sig till ämnet OCH beskriver hur man skall gå till väga vad man ska titta på och vad man ska tänka på.
Innan man postar på ett forum kanske det är bäst att läsa ett par tre trådar så man får en uppfattning om jargongen på just det forumet.

Här är den ofta rå och hjärtlig.
Fixar du inte det kommer du att få problem med majoriteten av dina inlägg.

Och såvida du inte tycker om att "trolla" med forum så anmäl till moderatorn istället för att svara "med samma myt".
Har du inte fått känsla för hur inläggen skrivs blir det uppenbarligen bara fel.
 
jaja grabbar har förstått. ska inte bry mig om fåniga inlägg mer. de bara blunda för dem. men tack endå för alla kloka o vettiga svar. mvh //md
 
så där.
nu har man vart o kollat på hojjen.

kan förklara såhär.
kom fram o såg den i ett garage 4 våningar under jorden.
den var fräsch o ren o allt. och såg bra ut.
sen frågade vi efter papper och vi fick bara ett papper åt gången och dem verkade inte vara så villiga o visa allt (skumt) men endå.
sen tittade vi vidare på själva ramen o första intrycket var att den varit lackad i efterhand och inte i fabrik eftersom de fanns lite bubblor i neder kant på ramen. vilket inte händer via fabrik.
och vid chassinr så såg de inte så proffsigt lackat ut heller eftersom det var ganska mycket färg runt och i siffror/bokstäver.

sen prov körde vi den o den verkade helt ok. de lilla vi nu körde (en sträcka på 45m , ettans o 2:ans växel typ)

sen tittade vi på regg papprena och där stämde inte chassinr. på hojjen stod de typ JKAZ... och på pappret stod de JKBZ... där var de fel på en bokstav. resten var ok.

sen till nästa grej.

vi checkade in motornummret och där stämde inte dem 3 sista siffrorna alls 951 (hojj) och på papper 350.... så nått verkar skumt.

svaret vi fick av ägaren var direkt att de transportstyrelsens fel TOTALT! och då blev vi ännnu mer fundersamma för när en hojj föds till världen så får dem siffror direkt från fabrik m.m

men men hur som helst vi köpte inte den o bad dem checka med transportstyrelsen o kolla upp detta.

så länge siffror + papper inte stämmer då kan man nog aldrig sälja en sån hojj. om man nu inte e helt korkad.

och på allt detta så har den vart bankörd o bakdäcket var HELT SLUT och fram med.
så man kan säga att den har blivit överMAXXAD.... haha aja de var en upplevelse idag o se hur folk kan hålla på.
och kanske värt o tillägga... den fanns i stockholms området.

aja kul med era synpunkter. de ba skriva på.
mvh
MD
 
Vad e det för nackdel med att den e bankörd? Det e ju det dom e gjorda för, är väl bara o byta däcken om dom e slitna...
 
Vad e det för nackdel med att den e bankörd? Det e ju det dom e gjorda för, är väl bara o byta däcken om dom e slitna...


nackdel med att den e bankörd??
jo de ska jag förklara för dig.... om man jämför en bankörd och en "vanlig" körd så kan vem som helst dra slutsatsen att den på bana e mer maxxad än en på vanliga vägar. nu syftar jag inte på exakt alla hojjar som finns i världen men GENERELLT.

ja dem e gjorda för de men de finns minst lika många som ej e bankörda o jag föredrar helre en som ej gått på bana.

MEN vi var redan medvetna om att den var körd på bana o hade nog köpt den endå om inte dem andra felen uppstod. (siffror som ej stämmer med papper)
 
nackdel med att den e bankörd??
jo de ska jag förklara för dig.... om man jämför en bankörd och en "vanlig" körd så kan vem som helst dra slutsatsen att den på bana e mer maxxad än en på vanliga vägar. nu syftar jag inte på exakt alla hojjar som finns i världen men GENERELLT.

ja dem e gjorda för de men de finns minst lika många som ej e bankörda o jag föredrar helre en som ej gått på bana.

MEN vi var redan medvetna om att den var körd på bana o hade nog köpt den endå om inte dem andra felen uppstod. (siffror som ej stämmer med papper)

Kolla om du har ngn kompis som är van vid reparationer och underhåll på sporthojar. De har ofta utvecklat en bra magkänsla för hojar som är fishy.

Många banhojar är ofta väl underhållna och har ofta bättre komponenter i fjädring osv, men kan ändå (för en amatör) se "hempulade" ut. Allt är därtill ofta rätt justerat på en banhoj, för att ha maximal prestanda på motor och chassie. Dessutom är de flesta svenska rr-banor små slingriga saker, en 1000cc sporthoj duttar mest runt. Full makaron Tor Sthlm-Uppsala sliter mer på motorn

Skulle jag tex köpa en cross skulle jag hellre köpa en hoj från en tävlingsförare än en siliconglansig hoj "som är helt original/orörd" från en adidaskrigare. Den förstnämda är ofta väl underhållen/servad medan den sistnämda ägaren ofta inte har en aning om hur långt kolven har gått osv.

Drömläget för dig är förstås att hitta en sporthoj med originaldäck, som köptes ny av en småbarnsfar och som efter 3 år och en total körsträcka på 500 mil, upptäckt att det inte var någe roligt. En sån hoj är det lätt att identifiera när man har den framför sig.

Med hojar som har gått lite längre är mycket svårare att veta status, man måste ha lite känsla då. Och man kan ändå inte vara säker, i synnerhet inte så här års. Det kan visa sig att den spottar ur tvåan när man kan dra ur den för första gången när snön har försvunnit, två månader efter köpet.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top