angående koppling..?

spellz

jag börjar lära mig!!
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Lidköping
Hoj
gsxr 750 -88
Hej jag har en gsx 750-88 som har "VÅTKOPPLING:)" jag har lite problem med att den hela tiden vill driva lite framåt vad kan detta vara? vad jag förstår så har jag ingen möjlighet till att spänna den.. detta gör ävan att hojen blir lite tung växlad... tacksam för hjälp mvh jocke
 
Last edited:

Efex

Bättre än dig helt enkelt...
Gick med
31 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm 530 Exc (SM) 08 factory edition black, Ktm 450 SMR 06
Antagligen har mellanskivorna och lamellerna gått åt helvete
 

spellz

jag börjar lära mig!!
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Lidköping
Hoj
gsxr 750 -88
hmm

ok... men va f,,, de va ju inge kul när jag köpte hojen igår:huvet vart hur pris ?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Du har väl hydralkoppling va?? Det kan ju vara så enkelt att du har luft i systemet...
Har du vajer så måste du kunna justera...

lameller och stålskivor köper du på Ebay om du måste byta... Billigast...
Rätt enkelt att byta om du får tag i en manual...
Enklast är ju att lämna in men delarna kostar en del i Sverige.. Jobbet borde inte ta mer
än ett par timmar..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du har väl hydralkoppling va?? Det kan ju vara så enkelt att du har luft i systemet...
Har du vajer så måste du kunna justera...

lameller och stålskivor köper du på Ebay om du måste byta... Billigast...
Rätt enkelt att byta om du får tag i en manual...
Enklast är ju att lämna in men delarna kostar en del i Sverige.. Jobbet borde inte ta mer
än ett par timmar..
På en -88? Njae, skulle tro det är vajer va? :va

Så: justera kopplingen i första hand. Om lamellerna och skivorna blivit slitna så blir det oftare tvärt om - att kopplingen slirar.

Ibland kan en koppling som inte vill koppla ur riktigt även bero på oljan.

Ska man byta lameller så är det oftast onödigt att byta stålskivorna. Så länge de håller sig inom angiven tjocklek brukar det räcka med att man ruggar upp ytan på de gamla stålskivorna med ett sandpapper.

Billiga lameller kan man även köpa hos sin närmaste återförsäljare för Duells. Till den där hojen bör en uppsättning lameller gå loss på under tusenlappen.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
På en -88? Njae, skulle tro det är vajer va? :va

Så: justera kopplingen i första hand. Om lamellerna och skivorna blivit slitna så blir det oftare tvärt om - att kopplingen slirar.

Ibland kan en koppling som inte vill koppla ur riktigt även bero på oljan.

Ska man byta lameller så är det oftast onödigt att byta stålskivorna. Så länge de håller sig inom angiven tjocklek brukar det räcka med att man ruggar upp ytan på de gamla stålskivorna med ett sandpapper.

Billiga lameller kan man även köpa hos sin närmaste återförsäljare för Duells. Till den där hojen bör en uppsättning lameller gå loss på under tusenlappen.

Ja jag har ingen aning... utgick från min 1100 93:a och den hade hydral men den hade ju även vattenkylning så... :D

Helt rätt om oljan...
Vissa oljor passar bara inte vissa hojar...

@TS
Ursäkta om jag idiotförklarar dig nu men eftersom du skriver oljekoppling
så misstänker jag att du är rätt ny inom hojvärlden??
De flesta hojar har nämligen "oljekoppling" eller våtkoppling som det egentligen heter... Du är medveten om att en hoj som är frikopplad ändå driver på lite framåt va??? Det är inte som med en bil, det ska säga klonk
när du lägger i ettan.
Skulle jag vara du så skulle jag först och främst justera kopplingen. Går antingen vid handtaget eller i andra änden om du har wire..
Lufta systemet om du nu har hydralisk koppling...
Funkar det inte så byt olja...
SEN kan du gå in på att byta lameller/stålskivor
 

spellz

jag börjar lära mig!!
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Lidköping
Hoj
gsxr 750 -88
joo jag är väl rätt ny så sett haft kort i 7 år men bara en cykel förut! och den behövde jag inte meka med! tack som fn.. för alla svar . det LUTAR NOG ÅT ATT FÖRST OCH FRÄMST BYTA olja castrol power gps 10-40 i nu, och har sett på andra trådar att den kanske inte är super bra!
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Låter som en bra idé...
Jag brukar alltid köra med de fixar som är gratis först och sen börja med det som kostar och det dyraste sist... :D

Lycka till och återkom gärna med hur det gick!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top