Vantskruv
Övning ger färdighet
Jag använder Motorex 622 Chainlube vilket jag hört är bra och klistrar sig fast bra på kedjan. Men jag undrar
, hur smörjar man kedjan på bästa sätt och hur ser man att det är dags att smörjas? Se bild nedan, ska man smörja med riktning från pil 1 eller 2, eller både och? Och hur mycket ska man spruta på? En annan fråga är (efter att plockat bort skyddskåpan för framdrevet), ska jag fetta in väggarna i kåpan eller räcker det bara med att göra den kliniskt rent? I så fall, vilket fett?
Passar på också att fråga om kedjespänningen. Vilken punkt ska man kolla spelet av kedjan? Ska man låta någon sitta på hojen medans man kollar eller räcker det med att den står på sidostödet eller centralstödet?

, hur smörjar man kedjan på bästa sätt och hur ser man att det är dags att smörjas? Se bild nedan, ska man smörja med riktning från pil 1 eller 2, eller både och? Och hur mycket ska man spruta på? En annan fråga är (efter att plockat bort skyddskåpan för framdrevet), ska jag fetta in väggarna i kåpan eller räcker det bara med att göra den kliniskt rent? I så fall, vilket fett?Passar på också att fråga om kedjespänningen. Vilken punkt ska man kolla spelet av kedjan? Ska man låta någon sitta på hojen medans man kollar eller räcker det med att den står på sidostödet eller centralstödet?