Angående "köpekotrakt", skriva sig fri?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Finns det något sätt att skriva sig fri från eventuella fel som kan uppkomma efter att man har sålt ett fordon. Tänkte att iom "befintligt skick" inte existerar och att jag inte vill ha den oturen att något mot förmodan går sönder och jag får dem efter mig med krav om återbetalning osv...

Funkar det att lägga till raden "köparen har besiktigat och godkännt skicket" för att bli helt fri från ansvar? Dock utan stavfel dvs...

The-PatriX skrev:
Finns det något sätt att skriva sig fri från eventuella fel som kan uppkomma efter att man har sålt ett fordon. Tänkte att iom "befintligt skick" inte existerar och att jag inte vill ha den oturen att något mot förmodan går sönder och jag får dem efter mig med krav om återbetalning osv...

Funkar det att lägga till raden "köparen har besiktigat och godkännt skicket" för att bli helt fri från ansvar? Dock utan stavfel dvs...

Kör med detta avtal

The-PatriX skrev:

Fick ett kvitto nångång där det stod något i stil med "alla fel efter köpet bekostas av köparen". Kan kanske vara svårt att få en köpare att godkänna detta.

Någon som har koll på hur stor rätt man har som privatköpare har? Om man nu tex. köper en hoj i "befintligt skick". Visar sig sedan att motorn är totalrisig och priset är satt efter hur en normal hoj skulle sett ut. Hur ser ens rättgheter ut?
Har hittills trott att man endast har rätt om det skulle varit mot en firma och att man vid privatköp inte har mycket rätt. Men hört flera som hävdar motsatsen, hade varit rätt bra och veta.

Saxat ur köplagen:

"Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande
allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper
eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha
inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant
väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som
han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att
bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha
inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans
pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

...

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till
vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning
underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte
såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte
säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att
undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå
av provet."

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till
vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning
underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte
såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte
säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Hmm, borde ju gå att helt enkelt skriva "skicket på fordonet har inspekterats på uppmaning av säljare, och även godkännts av köparen" lite snyggt på pappret.

För det där visar att jag har uppmanat köparen att kika efter fel, han har förhoppningsvis gjort det, för annars skriver jag in det istället och att att han/hon har godkännt skicket fordonet är i. Å några dolda fel finns inte på den :banana.

Men kontraktet från KoV såg bra ut, men det är ingen rymdfärja jag tänkte sälja, så det var lite väl överavancerat. Men ska schno lite fint bara sådär från det kontraktet å göra eget

Jag brukar skriva: "bla bla" såld i ett av köparen godkänt skick.

The-PatriX skrev:
Men kontraktet från KoV såg bra ut, men det är ingen rymdfärja jag tänkte sälja, så det var lite väl överavancerat. Men ska schno lite fint bara sådär från det kontraktet å göra eget

Behöver inte vara en rymdfärja heller. Jag använde detta både till min BMW 318i och vid köp av min nuvarande bil en Volvo 855 Turbo från -96.

Var inte "befintligt skick" bara ogiltigt för bilförsäljare, dvs företag? Privatpersoner kan väl fortfarande använda sig av det? Har för mig jag läst andra trådar här på SH om just detta.
Förlåt för att jag inte orkar söka och klistra in adressen här :tungan

Det borde funka med .

Säljes i sett och förevisat skick.

Annars så finns det väl inga garantier när det gäller köp imellan privatpersoner, Går hojen sönder efter 100 m efter köpet så står man där med skägget i brevlådan. Eller har jag förstått fel :confused:

Aja, får bli ett simpelt kontrakt nu i alla fall, skit samma om friskrivning eller så, första köparen drog sig ur eftersom "pappa" tyckte att bilen var för gammal :rolleyes:. Men 2 timmar senare så ringde en kille från Finland och ville komma på lördag. Sak samma om kontraktet nu då, Skriver bara in "Säljer bla bla bla" done :] om det nu blir något dvs.

VT1100.

Det handlar om "dolda fel" och övriga fel, skulle fordonet gå sönder inom dagar efter att man har sålt den, så kan man om man har riktig otur bli skylldig att betala tillbaka en viss summa för att reparera felet på bilen. Tråkigt för säljaren, men den skyddar ju köpareni viss mån mot doldo fel, om nu inte token själv sabbar allt :huvet

Last edited:
Köplagen

RWD skrev:
Saxat ur köplagen:

Jo det låter bra men köplagen gäller väl bara för handel mellan två näringsidkare.

Konsumentköplagen gäller när en privatperson köper av en näringsidkare

När du köper privat så gäller det att varan ska hålla den kvaliten som man kan förvänta sig med häsnyn till priset och varans ålder.

Vad som gäller vid bilköp hittar du här
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=305&lngCategoryID=840

Du kan läsa meer om lagar för privatpersoner på:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=490

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT