Angående DN idag om hastigheten på Västerbron...

Ett "äkta" storstadsproblem med bara EN lösning......flytta till en mindre stad där det tar c:a 3-5min att komma ut till "hojvägen", oavsett var i "stan" du bor.

Vi har TRE!! korsningar med trafikljus, vilket är tre för mycket!
Men de kommer att byggas om till rondeller snart, så då finns INGA stressmoment kvar!

/KentW

Hur gör man då med rödljusracingen? :confused:
 
Ett "äkta" storstadsproblem med bara EN lösning......flytta till en mindre stad där det tar c:a 3-5min att komma ut till "hojvägen", oavsett var i "stan" du bor.

Vi har TRE!! korsningar med trafikljus, vilket är tre för mycket!
Men de kommer att byggas om till rondeller snart, så då finns INGA stressmoment kvar!

/KentW

Sanning, här bor det 23000 pers. Inte ett enda trafikljus, typ en hastighetskontroll vartannat år. Funkar prima.

Hur gör man då med rödljusracingen?

På landet är det speedway i stället, 4 varv motsols. :fakta
 
Last edited:
...

En av dom ser ju dessutom ut att vara en ambulans :huvet

Fast utryckningsfordon är också skyldiga att följa trafikreglerna. Enda undantaget är när de är under utryckning, men då skall detta signaleras tydligt med ljus-/ljudsignaler och det måste ske utan att man riskerar att skada andra. Om ambulansen på bilden inte hade ljus-/ljudsignalerna på så gäller samma hastighetsgräns för den som för alla andra.
:fakta
 
Ingen har företräde i trafiken - däremot skall det i vissa situationer lämnas företräde.
Det är en väsentlig skillnad - jämför att du bara har skyldigheter i trafiken - inga rättigheter.

Dessutom gäller för bilister; ..när du närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister...:fakta

Hade det inte varit för att det är så många misledda anala jävlar som framför fordon hade jag påpekat att det där är anala jävla hårklyverier. Tyvärr är ju anala hårklyverier högst relevant pga de anala jävlarna i fordon. XD
Man ska ju inte glömma Kap 2 1§ i trafikförordningen, som lite sätter tonen på hur man ska bete sig gentemot sina mottrafikanter. Resten följer ju lite på den
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
 
Fast utryckningsfordon är också skyldiga att följa trafikreglerna. Enda undantaget är när de är under utryckning, men då skall detta signaleras tydligt med ljus-/ljudsignaler och det måste ske utan att man riskerar att skada andra. Om ambulansen på bilden inte hade ljus-/ljudsignalerna på så gäller samma hastighetsgräns för den som för alla andra.
:fakta
Polis får bryta mot reglerna utan ljus/ljudsignaler om signalerna påverkar utryckningens mål menligt. Typ att tjyvarna smiter när de hör sirenen.
 
Polis får bryta mot reglerna utan ljus/ljudsignaler om signalerna påverkar utryckningens mål menligt. Typ att tjyvarna smiter när de hör sirenen.

I stand corrected. Fordonet på bilden var dock fortfarande en ambulans.
 
Är syftet med tråden att klaga på att hastighetsbegränsningen är för låg på bron :va

Om man då höjer 20km/h, hur stor är tidsvinsten då på den sträckan? Finns det någon anledning till att höja förutom att frustrerade mc-åkare känner sig kRenGta över för låg hastighet?

Skyltarna sitter ju där av en anledning. Om man vill köra för fort kan man väl åtminstone göra det på vettiga platser? Då menar jag inte Bogesund eller dylikt, inte konstigt att folk slänger ut skit på vägen där på sommaren.
Jag kör själv konstant för fort och har fått många böter för det. Dock har jag några regler jag håller mig till; ALLTID hålla hastigheten på 60 och neråt. Aldrig över 30km/h för fort om det inte är motorväg eller väl vald väg med hoj.
Varför? Ja, mestadels för plånbokens skull. Min fortkörningsförsäkring tar allt över 70km/h och max 30km/h för fort så där spelar det mindre roll. Men 50-sträckor brukar oftast vara begränsade till 50 av en god anledning. Bara för att man sitter på en hoj som man tycker bromsar jättefort och är väldigt lätt att svänga med så är ju tidsvinsten minimal på dessa sträckor att det är bra jäkla onödigt.

Det är en bro med hårda räcken och flera filer samt överfart för cyklister, då känns 50/60 som en vettig hastighet då skadeverkan ökar markant vid en sammanstötning i 70km/h.
 
Kör den ofta från söder till kungsholmen och på hoj i detta fall brukar jag brumma upp i 70-100 nånting och fram emot krönet så lägger jag vänsterarmen lite casual på tanken och tittar på utsikten (för inte är det nån jävel framför som man riskerar att braka in i, dom är kvar vid brofästet) så att folk ska fatta att jag inte är ute efter att bränna satan på 50väg eller vara nån sorts marodör. sen svänger jag alltid av mot rålis, så jag slår av i god tid och har god uppsikt över nämnda övergångsställe, rullar förbi i 60 kanske, aldrig varit några problem. förutom att jag är sjukt nojig att det ska ligga ngn polis bakom. V-bron är ett skämt att hålla 50 på.
 
Det är en bro med hårda räcken och flera filer samt överfart för cyklister.

Eller så ANPASSAR man sin hastighet och saktar ner innan nämnda överfarter. finns ingen anledning att mesa 50 över hela den där långa jävla brofan. Är det fri väg framåt så ser jag inga rationella argument för att hålla hastigheten över hela VB.
 
Vi motorcyklister är ju inte representerade, och en jävla folka vann! Jag känner mig krEnGkT! :död
 
Last edited:
Eller så ANPASSAR man sin hastighet och saktar ner innan nämnda överfarter. finns ingen anledning att mesa 50 över hela den där långa jävla brofan. Är det fri väg framåt så ser jag inga rationella argument för att hålla hastigheten över hela VB.

Förvisso inte MEN jag tror att de har med i beräkningen att om de skulle höja till 70 så skulle de som i dagsläget kör 30km/h för fort göra det även då. Så nu har de fått ned hastigheten till vad folk anser att den bör vara.
Det är bara ett gissning från min sida men jag tror att de många gånger medvetet lägger hastigheten betydligt lägre än vad som är brukligt bara för att få ner snitthastigheten då de vet att de notoriska fortkörarna då håller sig något lägre.
 
Förvisso inte MEN jag tror att de har med i beräkningen att om de skulle höja till 70 så skulle de som i dagsläget kör 30km/h för fort göra det även då. Så nu har de fått ned hastigheten till vad folk anser att den bör vara.
Det är bara ett gissning från min sida men jag tror att de många gånger medvetet lägger hastigheten betydligt lägre än vad som är brukligt bara för att få ner snitthastigheten då de vet att de notoriska fortkörarna då håller sig något lägre.

Fast det där antagandet att alla skulle köra ännu fortare har väl vid tester med att höja hastighetsbegränsningen visat sig vara ett felaktigt antagande?

Men broarna i tjockholm är generellt sett jävligt lågt satta i hastighetsbegränsning, och i princip ingen håller hastighetsbegränsningen på de stora lederna. Skulle dn ställa sig på valfri någorlunda avskild väg med 2+ filer i endera riktning skulle utslaget vara ungefär samma som på bron, om inte ännu fler som inte håller begränsningen.
 
Vette fan varför, men just Västerbron får jag alltid blyfot på! antagligen för att man från båda hållen kört genom stan & det har segat som fan, & äntligen får man sträcka ut! :yoparty sen är det ju fin utsikt med som inspirerar!
 
I Sollebrunn mellan Alingsås och Trollhättan är de jEtTeARgA på 740-ligan som driftar och börnar.
Kanske ska tipsa DN om det scoopet. Kanske kan få en slant?
 
Fast det där antagandet att alla skulle köra ännu fortare har väl vid tester med att höja hastighetsbegränsningen visat sig vara ett felaktigt antagande?
Det var det jag ville ha fram. Det finns så många sträckor där man inte fattar alls varför hastighetsbegränsningen är så låg. Ute hos mig har vi Sörgårdsvägen. 30-sträckor runt skolor, gott så, och tills för ett tag sedan 50 på resten. Nu är det 40 utöver skolsträckorna. Jag har ALDRIG sett en olycka där på de 7 år jag frekventerat vägen dagligen, morgon, kväll och helg, och jag har endast någon enstaka gång sett en fotgängare behöva hejda sig vid ett övergångsställe för att en bilist inte stannat. Däremot har jag sen det blev 40 sett en hel del (många fler än tidigare) idiotiska omkörningar av bilar som hållit 40...
Det är mycket lättare att respektera hastighetsbegränsningar om man begriper varför de är satta som de är.
I Stockholm sköter ju köbildningen hastighetsregleringen i rusningstid iallafall...
 
Trafikförordningen
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
 
Ska nog inte kommentera själva hastighetsproblematiken då jag oftast kör den hastighet jag anser passar omständigheterna och inte vad en generell skylt säger.

Fast jag tycker nog att filmskaparens referens till Tyskland som ett hastighetsparadis med fri fart inte stämmer, man får ju intrycket att det skulle vara obegränsad hastighet överallt och att alla trafikanter är snudd på Shumacherkopior vilket inte stämmer på en fläck.

När det smäller gör det ingen skillnad om det sker i Tyskland så givetvis är hastigheten en faktor.
Dock har Tyskarna i stort haft inställningen att det ska finnas snabba transportvägar och anpassat dem därefter så det finns garanterat inga övergångsställen på Autobahn :D

Däremot vet nog alla som kört på Autobahn hur det känns att ligga och njuta av den fria farten när plötsligt hela vägbanan framför en förvandlas till en massiv, röd vägg av bromsljus pga stau (trafikstockning), då om inte annat vet man att man/(om man) lever :crash
 
...En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

Så om jag förstått det rätt.
När bil svänger in på en väg med korsande cykelväg skall bil lämna företräde.
Men om bil kör på sagda väg så skall cykel lämna företräde.

Lämnar ju ingen möjlighet till taskiga situationer där. :3freak
 
"Långsammast med 40 kilometer i timmen - en traktor!"

På nedersta raden är det ju en buss som körde 36km/h :3freak

Skönt iaf att de stora fordonen höll hastigheten, de borde byta ut det här med km/h till en begränsning på rörelseenergi istället så vi på hoj får en liten boost :hihi
 
Tittade på slutade av videon och det är där det viktiga sägs. Låg hastighet betyder inte ökad säkerhet, utan snarare blir det fler desperata omkörningar, sena sådana, eller tidiga. Oavsett, man skapar dålig trafikrytm.

Det finns en hastighet som är optimal, men överlag väljer en moralististstyrd politiker att sänka hastigheten, snarare än att utgå ifrån vetenskapliga och REALISTISKA scenarion.

Se på Eskilstuna som exempel på hur illa det blivit efter att man sänker hastigheten och dimensionerar ner vägarna istället för att med mer trafik, bredda, göra störra och öka hastigheten för att få undan bilarna som ska från A till B.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top