Angående DN idag om hastigheten på Västerbron...

Brukar försöka undvika att framhjulet lyfter när jag går över västerbronstoppen, det är ett bra riktmärke.
 
Gång-/cykel-övergången i slutet på bron när man skall ner mot Rålambshovsparken är GAleN!1! :3freak
Man kommer (ofta för fort) och speciellt cyklar brakar över utan att ens titta. :huvet
Helt stupsäkra på att bilar kan/vill stanna!
Detta trots att det är cyklar, om de inte leds, som skall lämna företräde.

Trist att både vara död och ha haft fel! :crash
 
Västerbron är det enda stället jag blivit stoppad på för fortkörning med MC. Men det blir ju så när de har trafikljus i ändarna på bron. När det blir grönt och starten går så är ju bron helt tom.. :hojraket

Dock så var jag trevlig, och polisen var trevlig, så efter en rutinkontroll fick jag inte ens böter, utan bara tipset att "det finns väl bättre ställen att köra för fort på" :banana
 
Dock så var jag trevlig, och polisen var trevlig, så efter en rutinkontroll fick jag inte ens böter, utan bara tipset att "det finns väl bättre ställen att köra för fort på" :banana
Han menade nog ett ställe där folk inte brukar ta livet av sig, tex Hornsgatan eller Ringvägen :tummenupp För en bro, med staket längs med båda sidorna måste ju vara totalt livsfarlig att köra fort på :näsblod
 
Det skulle vara mycket intressant att testa att sätta om alla begränsningar till 85:e percentil.
 
Gång-/cykel-övergången i slutet på bron när man skall ner mot Rålambshovsparken är GAleN!1! :3freak
Man kommer (ofta för fort) och speciellt cyklar brakar över utan att ens titta. :huvet
Helt stupsäkra på att bilar kan/vill stanna!
Detta trots att det är cyklar, om de inte leds, som skall lämna företräde.

Trist att både vara död och ha haft fel! :crash

Högerregeln gäller även med cyklar
 
Ett "äkta" storstadsproblem med bara EN lösning......flytta till en mindre stad där det tar c:a 3-5min att komma ut till "hojvägen", oavsett var i "stan" du bor.

Vi har TRE!! korsningar med trafikljus, vilket är tre för mycket!
Men de kommer att byggas om till rondeller snart, så då finns INGA stressmoment kvar!

/KentW
 
Högerregeln gäller även med cyklar

Men på övergångsställen är det bara fotgängare som har företräde, inte cyklister. Samt att jag har för mig att högerregeln inte gäller för cyklister på gångvägar heller... Läste på om det för ett par år sen och upptäckte att jag hade ett par villfarelser om vad som gällde.
 
Men på övergångsställen är det bara fotgängare som har företräde, inte cyklister. Samt att jag har för mig att högerregeln inte gäller för cyklister på gångvägar heller... Läste på om det för ett par år sen och upptäckte att jag hade ett par villfarelser om vad som gällde.


Mina kunskaper är ytterst begränsade :hihi

Iaf efter rondell så gällde högerregeln enligt en konstapel i P4:s frågestund förra veckan,
var en tant som ville höra att man inte behövde stanna men hon hade fel :)
 
Mina kunskaper är ytterst begränsade :hihi

Iaf efter rondell så gällde högerregeln enligt en konstapel i P4:s frågestund förra veckan,
var en tant som ville höra att man inte behövde stanna men hon hade fel :)

Oh? Ja, rondeller är ju ett suspekt djur i regeldjungeln. Annars gäller ju utfartsregeln överallt där gång/cykelväg korsar vid korsningar typ... Om jag inte minns fel från när jag tog hojkortet för några år sen.
Och ärligt talat, cyklister är något jag generellt sett håller ett extra öga på pga deras totala dödsförakt och egenhet att bara kasta sig ut framför en lite varstans. Regler be damned.
 
@Xibalba och Ulvhamne

Yepp till båda. :)
Högerregeln gäller för väg-väg korsningar ej cykelbana-väg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

transport Styrelsen skrev:
Cykelöverfart
På vissa ställen finns så kallade cykelöverfarter. Dessa är markerade med vita kvadrater i vägbanan. Här måste du som cyklist vara försiktig och bara korsa vägen om det kan ske utan fara. När du kommer in på en väg från en cykelbana har du dessutom väjningsplikt.

Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

Är inte säker på att alla cyklister har det där till 100%... ;)
 
När du svänger i en korsning och direkt korsar en cykelbana så har cyklisterna företräde. Kör du ut ur en cirkulationsplats så svänger du i en korsning. Annars så har inte cyklister företräde vid överfarter. Men en del kommuner (Örebro) har inrättat "cykelmotorvägar" där kommunen anser att bilarna ska lämna företräde för cyklarna vid korsningar. Problemet är att det inte finns lagstöd för det.

Så här anser Örebro kommun att det är:
Huvudcykelstråk innebär att cykelbanorna är breda och raka, utan tvära svängar med god belysning och tydlig orange markering. Vid vissa korsningar mellan cykelbana och gata är cykelbanan genomgående tvärs över gatan. Det innebär att fordon som kommer på gatan ska väja för dig som går eller cyklar. Den genomgående cykelbanan är tydligt markerad. Den ska vara:

upphöjd över gatan
i samma material som cykel- och gångbanan i övrigt och inte avbruten av t. ex. kantsten
tydligt avgränsad mot beläggningen i gatan

Frågar man Trafikverket så spelar det ingen roll om cykelbanan är upphöjd eller markerad med linjer. Cyklisterna skall lämna företräde. Snacka om att skapa olyckstillfällen....
 
Last edited:
När du svänger i en korsning och direkt korsar en cykelbana så har cyklisterna företräde. Kör du ut ur en cirkulationsplats så svänger du i en korsning. Annars så har inte cyklister företräde vid överfarter. Men en del kommuner (Örebro) har inrättat "cykelmotorvägar" där kommunen anser att bilarna ska lämna företräde för cyklarna vid korsningar. Problemet är att det inte finns lagstöd för det.

Så här anser Örebro kommun att det är:
Huvudcykelstråk innebär att cykelbanorna är breda och raka, utan tvära svängar med god belysning och tydlig orange markering. Vid vissa korsningar mellan cykelbana och gata är cykelbanan genomgående tvärs över gatan. Det innebär att fordon som kommer på gatan ska väja för dig som går eller cyklar. Den genomgående cykelbanan är tydligt markerad. Den ska vara:

upphöjd över gatan
i samma material som cykel- och gångbanan i övrigt och inte avbruten av t. ex. kantsten
tydligt avgränsad mot beläggningen i gatan

Frågar man Trafikverket så spelar det ingen roll om cykelbanan är upphöjd eller markerad med linjer. Cyklisterna skall lämna företräde. Snacka om att skapa olyckstillfällen....
Fast lokala föreskrifter står ju högst. Skriver kommunen i sitt lokala regelverk för just den vägen att cyklar har företräde, och skyltar efter det, så gäller det över generella regler. Problemet sitter nog mest i att folk inte tittar på skyltarna, utan gör som dom alltid har gjort :huvet
 
När du svänger i en korsning och direkt korsar en cykelbana så har cyklisterna företräde. ....

Är du verkligen säker på det?
Det motsäger ju lite det som står i klippet från transportstyrelsen om:"När du kommer in på en väg från en cykelbana har du dessutom väjningsplikt".
Har man en cykel höger om sig, på vägen, som skall rakt och du skall svänga höger har cykeln företräde.
Men jag hittar inga undantag i regeln från Transportstyrelsen(?).

Funderar också på cykelöverfarter med röd-ljus.
Gäller samma regler där?
 
Rent generellt blir det väl alltid bilistens fel då det bara är den som har försäkring? :va
 
De verkar ju blåsa upp det en del också. Är ju flera bilar på deras fina bild som är knappt över gränsen. Men enligt media och polisen ska man ju sitta och stirra på mätaren istället för vägen.

En av dom ser ju dessutom ut att vara en ambulans :huvet
 
Men på övergångsställen är det bara fotgängare som har företräde, inte cyklister. Samt att jag har för mig att högerregeln inte gäller för cyklister på gångvägar heller... Läste på om det för ett par år sen och upptäckte att jag hade ett par villfarelser om vad som gällde.

Ingen har företräde i trafiken - däremot skall det i vissa situationer lämnas företräde.
Det är en väsentlig skillnad - jämför att du bara har skyldigheter i trafiken - inga rättigheter.

Dessutom gäller för bilister; ..när du närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister...:fakta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top