Angående datavirus

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Gammal 750
Hej allihoppa, jag har ett problem !

Igår kväll så beställde jag en Ipod video, via internet med kontokort, lämmnade allstå ut kontonummret. VIA APPLESTORE ska tilläggas

Men problemet är att jag skulle installera fifa 2002 åt min kusin som var på besök så inte han blev rastlös, men hittade ingencd key så jag går in på google och söker, kommer fram en sida emd en massa cd keys, letar fram det jag ska ha, och vipps å kommer virusprogrammet upp, TROJAN har upptäcks!

Det står att det inte går att ta bort, sätta i karaktäng osv, så trycker då på avbryt och då står det att det är borttaget. va bra tänker ja, mennu på morgonen ploppar det upp igen & även någe bgate virus, så får ju så klart omformatera om datan.

MEN, pengar som sitter inne på det kontot, är det risk för att det kan läcka ut till nån datahacker och nån tar pengarna på kontot ?

EDIT : Ska tilläggas att jag beställde ipod efter jag installerade spelet

Är tacksam för svar

Mvh

Last edited:
En infekterad dator kan skicka precis vad som helst till precis vem som helst. Va det ett visa-kort eller typ ett first card som du får faktura på? Jag skulle tänka både en och två gånger innan jag lirade iväg mitt visa-kortsnummer på nätet. I slutet är du dock ganska trygg då banken har ett stort ansvar.

HanneZ skrev:
2323401 En infekterad dator kan skicka precis vad som helst till precis vem som helst. Va det ett visa-kort eller typ ett first card som du får faktura på? Jag skulle tänka både en och två gånger innan jag lirade iväg mitt visa-kortsnummer på nätet. I slutet är du dock ganska trygg då banken har ett stort ansvar.

tack för att du gör mig mindre nävös ;)

ne det var eller ÄR ett mastercard! Applestore har reserverat dom där 3100 kr kornorna, men resten av pengarna som finns på kontot, är det risk att det används ?

tack för svar !

kvh

Ang stulna kortnummer: När jag köper grejer över internet med visakort använder jag alltid e-visa via FSB, vet inte om de andra bankerna har nåt liknande. Då får man ett elektriskt visakort som man sätter in just så mycket pengar som det går åt till affären, det är alltså inte kopplat till bankkontot på något sätt. Det är lite säkrare i alla fall.

Valde det säkra före det osäkra, ringde till nordea och spärrade bankomatkortet, men beställningen kommer ändå, ett STORT tack för er som gav tips och råd om vad man kan göra, TACK!

mvh

Thunell skrev:
2323550 Valde det säkra före det osäkra, ringde till nordea och spärrade bankomatkortet, men beställningen kommer ändå, ett STORT tack för er som gav tips och råd om vad man kan göra, TACK!

mvh
Troligtvis så var det en ensam fil i samband med nyckeln du letade, men..
Kör en virusscan i felsäkert läge (tryck F8 vid boot), en del virus/trojaner kan lyckas gömma sig i vanligt läge men hittas i felsäkert. Och så kan det vara värt att titta vad för processer som körs på datorn så att det inte finns något kvar någonstans.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg