Angående däck byte fram

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Till er som lämnar in för att byta däck! Tar ni lös broms skivorna före? Hört ett antal som har fått skivorna snea p.g.a klantskalle som byter.
 

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
det har aldrig jag råkat ut för.
men så lämnar jag aldrig in hjulen på vanliga däckfirmor utan till mc verkstäder just för att jag tror dom har mer koll å e lite försiktigare
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
Oftast så går allting bra om man lämnar in det på en vanlig däckfirma men jag vet att det går att få det jäkligt dåligt också om personen som byter inte tänker efter innan. :brinnerup

Jag fick själv låna en vanlig däckkrängarmaskin och jag kan lova att det finns både ett och flera sätt att få skivan sne på, men som jag lyckligtvis undvek genom att kolla igenom fästalternativen i förväg.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Har aldrig varit nått problem men om det skulle hända så får man väl hoppas att det är en såpass seriös firma att dom ersätter för skadan.
 

Per Formance

SDK #2185
Gick med
3 Oct 2005
Ort
NV Skåne
Hoj
Nuvarande: Ducati 750 SSie. Förbrukade: Puch Magnum, Suzuki RM50, Yamaha DT50, Honda MTX125, Yamaha RD125LC, Ducati 600 Monster.
Jag har inte vågat chansa så jag har plockat av dem. Tar inte många extra minuter när du ändå har lossat hjulet.
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Förra sommaren lämnade jag in mina ninjahjul för byte av däck. Mariestads däckservice lyckades pajja en skiva för mig. :kocko Då visste jag inte att man kunde göra skivorna skeva vid däckbyte. Trodde det var någon form av obalans eller däckfel. Åkte tillbaka och dom balanserade hjulet..
Tyckte det blev bättre ett tag men icke!
Det blev en ny bromsskiva issället :mad:
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Man får kolla med andra hojåkare vilken däckfirma som är bra, gärna med någon som åker hoj själv. En sån hittade jag och även om han åkte HD så förstod han min oro över skivorna så det var inga problem. :tummenupp
 

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Per Formance skrev:
Jag har inte vågat chansa så jag har plockat av dem. Tar inte många extra minuter när du ändå har lossat hjulet.

Just det jag har funderat på! varför chansar man när det går på 2 röda att ta lös?
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag og en kompis va på en dack verkstad och skulle byta dack på hans turbuss (xjr 1300) gubben klantade till det och brøt sønder et sprutskydd mojang på bakhjulet. agaren gick in på kontoret och ringde och bestallde en ny komplett felg! utan diskusjon...
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
När jag lämnade in mina och farsans (ZX12R) fälgar till vår lokala däckfirma så lyckades de böja bromsskivorna på farsans fälgar. Antar att R6:ans skivor precis klarade sig då de är lite mindre.
Hursomhelst så betalade de nya skivor efter lite tjafs, då de från början var säkra på att det "var omöjligt att böja skivorna i deras maskin".
Dock så insåg de att de hade lyckats med det omöjliga, så det lösta sig. :hihi
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ni som demonterar bromsskivorna glöm bara inte gänglåsning (loctite) gärna värmetålig när ni återmonterar, bromsskivor som vibrerar sig lösa är väldans spännande
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kolla vad dina däckfirmor i närheten pysslar med..
vi har ett ställe som e duktig på mc grejer.
säljer även lite mc-prylar.
har man fina fälgar sätter dom även på gummikluttsar på däckmaskin. endast 200 spänn för o skifta..
faen vad man har de bra :banana
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
Jag har lämnat in till vanlig däckfirma och det har gått bra. Tycker för övrigt att firmorna borde vara rädda om fälgarna oavsett om de är "fula" eller fina har man några märken på fälgarna så vill man ju inte ha fler.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Skulle inte drömma om att låta någon däck-klåpare komma i närheten av min
skivor, tar av skivorna bara jag börjar fundera på att byta däck!
Hmmm, jag just det jag byter ju själv! :va
 

Thonor

Tompa
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Timrå
Hoj
zx12r -01
kolla vad dina däckfirmor i närheten pysslar med..
vi har ett ställe som e duktig på mc grejer.
säljer även lite mc-prylar.
har man fina fälgar sätter dom även på gummikluttsar på däckmaskin. endast 200 spänn för o skifta..
faen vad man har de bra :banana

och vad heter ett sådant ställe då?

Mvh Thomas
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
och vad heter ett sådant ställe då?

Mvh Thomas

hehe.. jo de va däckhuset nere vid skönsbergs industri område.
va alltid billigt när jag kom in o skifta mellan vinterdäcken o sommardäcken på xr,n

alltid fått de billigt när jag skiftar mc däck..
sen säljer dom ju även lite mc prylar..
bla från allright tror jag :va
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Till er som lämnar in för att byta däck! Tar ni lös broms skivorna före? Hört ett antal som har fått skivorna snea p.g.a klantskalle som byter.

Har aldrig gjort det:confused: Då skall det vara en jäkla klant...Jag lämnar in på ett litet ställe där jag alltid lämnar in, seriös kille som brukar putsa av fälgarna efteråt(för att VISA att han inte gör märken o skit i fälgen) samt gå igenom vad han har satt i för däckstryck, samt att han alltid varnar att de är hala i början däcken, service:tummenupp
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top