2454927 Angående räkneexemplet så behöver man inte kunna matte för att förstå att hur de 3000 kr i snitt kommer att fördelas.... Idag finns det mc-försäkringar ifrån under tusenlappen och upp över 100 000 kr! Flera bolag vägrar redan idag, med dagens nivåer, att teckna försäkring för sporthojar. Inte kommer fler tillkomma....
Angående tramset om att det kommer att bli billigare på sikt om premierna höjs och fördelas över mindre grupper - DET ÄR NONSENS! FOLK KÖR INTE OCH SLÅR SIG IDAG FÖR ATT DET ÄR SÅ DJ-VLA BILLIGT
Om premiens storlek skulle påverka trafiksäkerheten så skulle en 22-åring på Liljeholmen med en R1a vara den säkraste vid det här laget.
De som har tagit fram förslaget är antingen inkompetenta eller jobbar med dold agenda. De kan ju inte gärna ha följt försäkringsbranchen de senaste femton åren - för den trenden har ju varit tydlig att bl.a. unga och hojåkare fått höjda premier. Inte har det genomfört nollvisionen precis?
Det är förbannat att de som körde silverpil utan hjälm som unga nu inte vill betala för de förmånerna de själv haft bara för att få en hundralapp över i månaden kanske?
Att prisa bort grupper är ett dåligt sätt att lösa problemet, unga måste kunna få ta körkort och köpa bil OCH köra försäkrat. De kan inte leva kvar hemma tills de är 35 och försörja sig på att tvätta farbror Bosses underkläder i villan bredvid.
Du kan inte hjälpa att du är ung eller vilket kön du har, du kan inte påverka det i f-bolagens riskbedöming - du kan genomgå alla tänkbara utbildningar och vara hur ansvarstagande och riskmedveten som helst, i deras affärsmodell är du ändå bara ungdom!
Nä, det måste vara dold agenda helt enkelt. Annars kunde de ju förbjuda unga människor i fordon, farliga vägar, motorcyklar etc. istället. Det hade ju varit ärligare. F-n, de kan ju lika gärna förbjuda trafik helt, folk har ju t.o.m. dött i tågolyckor här i landet. Antagligen lockar principen med privatisering en del, och att f-bolagen suktar efter de 70 miljarderna i fonder som de ska få förvalta för att ta över trafikskadekostnaderna retroaktivt, f-bolag verkar främst tjäna pengar på förvaltning.
Nä, ta fram förslag som hjälper - inte skälper istället! Trafiken är en del av vårt samhälle. Så länge folk har rätt till sjukpenning ifrån andra olyckor i samhället så borde det även gälla trafiken. Jobba med attityder och utbildningar, kanske även trafikutbildning i skolan med körkort. Bygg säkrare vägar etc. Privatisera trafikförsäkringen om det hjälper, men låt den vara peronlig då och inte fordonsbunden så de som äger flera fordon måste vara med och betala även för de utan fordon.
Men mest av allt, ge er inte på min hobby - det svider!