angående 2-taktare som skär.

philsson skrev:
Jo hål i kolven säger du. Det är inte det vanligaste må jag säga men de har hänt mig. och då har jag forskat lite i ämnet.. ville ju veta varför och så vidare.
.


hål i kolven kan se ut såhär...
 

Bifogat

  • P6100006.JPG
    P6100006.JPG
    27.9 KB · Visningar: 65
philsson skrev:
Du vet när kolven inte får någon smörjning så expanderar den snabbare än cylinderväggen eftersom den är gjord utav ett annat material. oftast härdad aluminium. Då blir den så "stor" att den trycker sig själv mot cylinderväggarna och då låser den.. värsta klämman ju. ;).. behöver inte beröra ramlagret.

Ett annat sätt att låsa bakhjulet som jag var med om när jag åkte upp till öland olyckligtvis är att kedjan hoppar och lägger sig mellan bakdrevsbulltarna.. då hjälper det inte ens att koppla :S

Ja jag vet att när kolven inte får någon kylning genom oljan så expanderar den snabbare, samma sak om cylinderväggen är vättskekyld och du går på med för höga varv när den är kall. Då finns det stor riska att kolven expanderar snabbare och kallnyper på så sätt.
Och om du tänkter dig att den värmenyper i det här fallet så är det bra riska att ramlagren går dom med i samma veva, pga värmen osv.
Samma sak som med plastdreven på balansaxel och mellan olje och vattenpump på rs:arna då

Sen så kan jag ju även gång medela att då måste du ju pressa motorn för att den ska som du utrycker det "klämma" fast ordentligt, ha höga varv så det blir en ordentlig friktion.
Min värmenöp och det var bara lite, hade inte så höga varv ca. 7000 och då låste sig inte bakhjulet, så värmenypningar måste inte resultera i bakhjulslåsningar. :fakta
i mitt fall var det just pga oljepumpen stog stilla.

Sen kan jag ju även medela att om ramlagren går så kommer du se att det inte hjälper med att koppla där heller :tummenupp

men men... :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top