angående 2-taktare som skär.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Har hört hela sommaren om hojar som skär, så för er som inte visste det, när ni ostryper eran hoj så måste ni byta till störra munstycke, annars får motorn för lite olja = den skär.

nu kanske alla här redan visste om det...men men, borde väl finnas nån som inte visste..
 
KalleNorton skrev:
Har hört hela sommaren om hojar som skär, så för er som inte visste det, när ni ostryper eran hoj så måste ni byta till störra munstycke, annars får motorn för lite olja = den skär.

nu kanske alla här redan visste om det...men men, borde väl finnas nån som inte visste..


Nu måste jag bara säga en sak, du har fel, den får för tunnt med soppa o då blir motorn varmare, så ligger det till.
 
Solid snake skrev:
Nu måste jag bara säga en sak, du har fel, den får för tunnt med soppa o då blir motorn varmare, så ligger det till.
jaja, skär gör den iaf om man har för litet munstycke... :tungan
 
Och ett bra tips är att varmköra hojen lite innan ni börjar varva ur ordentligt så slipper hojen att kallskära.
 
KalleNorton skrev:
Har hört hela sommaren om hojar som skär, så för er som inte visste det, när ni ostryper eran hoj så måste ni byta till störra munstycke, annars får motorn för lite olja = den skär.

nu kanske alla här redan visste om det...men men, borde väl finnas nån som inte visste..

Haha!! .. tack för tippset. ;) .. tyvär lite sent bara.. :P.
 
KalleNorton skrev:
Har hört hela sommaren om hojar som skär, så för er som inte visste det, när ni ostryper eran hoj så måste ni byta till störra munstycke, annars får motorn för lite olja = den skär.

nu kanske alla här redan visste om det...men men, borde väl finnas nån som inte visste..


Man behöver inte alltid byta munstycket bara så du vet.... Det beror på förbräningen :7peta
 
En skärning, kommer den bara sådär PANG eller tar det ett tag, jag pluggade av min för ett tag sedan, typ 3 mån sedan, märker man när den skall skära eller ,har hört att den skall gå som FAEN innan den skär! Men min går inte så där JÄTTE bra så!
 
Poyjs skrev:
En skärning, kommer den bara sådär PANG eller tar det ett tag, jag pluggade av min för ett tag sedan, typ 3 mån sedan, märker man när den skall skära eller ,har hört att den skall gå som FAEN innan den skär! Men min går inte så där JÄTTE bra så!


Ja tror det bara är rent skitsnack...

Man kanske tycker det då man pressar den lite för mycket och så skär den.
 
Poyjs skrev:
En skärning, kommer den bara sådär PANG eller tar det ett tag, jag pluggade av min för ett tag sedan, typ 3 mån sedan, märker man när den skall skära eller ,har hört att den skall gå som FAEN innan den skär! Men min går inte så där JÄTTE bra så!


Kanske den går lite bättre om det är oljan som inte kommer fram..
 
KalleNorton skrev:
Har hört hela sommaren om hojar som skär, så för er som inte visste det, när ni ostryper eran hoj så måste ni byta till störra munstycke, annars får motorn för lite olja = den skär.

nu kanske alla här redan visste om det...men men, borde väl finnas nån som inte visste..
vissa hojar med separat olje blandning så pumpas oljan direkt ut ur sidan inuti förgasaren och inte igenom munstycket...

och som sagt bensinen kyler och så för lite soppa bidrar oftast till en varmare motor

och ni som klagat på att er olje pump har lagt av har kanske inte skött den väll.
jag har alldrig sett någon diskution här om hur man sköter service av oljepumpen och hur man ställer in den...
 
frew skrev:
vissa hojar med separat olje blandning så pumpas oljan direkt ut ur sidan inuti förgasaren och inte igenom munstycket...

och som sagt bensinen kyler och så för lite soppa bidrar oftast till en varmare motor

och ni som klagat på att er olje pump har lagt av har kanske inte skött den väll.
jag har alldrig sett någon diskution här om hur man sköter service av oljepumpen och hur man ställer in den...


DÅ kan ju du berätta hur man sköter sin olje pump!?????? ska man smörja den??? smeka den ????
 
Biifer skrev:
Inser du hur dum den frågan är?


tror han va ironisk, hoppas det iaf...

ett tips som brukar funka rätt bra är att RÖR INTE OLJEPUMPEN! den ska va inställd bra från början, misstänker du att den inte gör sitt jobb som den ska, åk till verkstad å kolla upp det, börja inte mickla med det hemma då sånt e rätt nogrant.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top